13 مرداد 1401 - 3:00 ب.ظ

تشکیل کمیته مقابله با قاچاق آثار تاریخی و صنایع‌دستی در وزارت میراث فرهنگی

وزارت میراث‌ فرهنگی کمیته مقابله با قاچاق اشیای تاریخی را به فرماندهی معاون میراث فرهنگی تشکیل داد.

یک روز پس از خبری شدن ورود سازمان بازرسی کل کشور به ماجرای ربوده شدن تابلوی منتسب به مظفرالدین‌شاه قاجار و فروش آن در حراجی کریستی لندن، فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور از تشکیل کمیته مقابله با قاچاق آثار تاریخی و صنایع‌دستی در وزارت میراث فرهنگی به‌عنوان بازوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خبر داد.

این خبر درست در شرایطی اعلام می‌شود که ماجرای سرقت یکی از اعضای سابق یگان حفاظت میراث‌فرهنگی از موزه همدان هم خبری شد و این فرد که آن زمان با قرار وثیقه آزاد شده بود به‌تازگی در تهران و این‌بار نیز به‌دلیل قاچاق و عرضه آثار تاریخی کشور در تهران بازداشت شد.

اگرچه براساس قوانین کشور موضوع قاچاق و خرید و فروش اشیای تاریخی جرم است و مجرمان نیز به مجازات حبس و جزای نقدی محکوم می‌شوند اما وزارت میراث‌فرهنگی و کارشناسان آن حوزه همچنان از کافی نبودن مجازات‌های مرتبط با قاچاق اشیای تاریخی در کشور خبر می‌دهند. مجازات‌هایی که به زعم آنها بازدارنده نیست و مجرمان این بخش به رغم تلاش نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی برای کشف جرم با قرار و تودیع وثیقه یا گذراندن حبس‌های کوتاه‌مدت آزاد می‌شوند و بار دیگر به چرخه قاچاق و خرید و فروش آثار تاریخی کشور ورود می‌کنند.

مقابله با حفاری‌های غیرمجاز

عزت‌الله ضرغامی پیش‌تر درخصوص مقابله با قاچاق اشیای تاریخی و حفاری‌های غیرمجاز در محوطه‌های باستانی گفته بود که هنر آن است که مجرمان این حوزه را تبدیل به دوستداران میراث فرهنگی کشور کنیم.

برخی ناظران حوزه میراث‌فرهنگی اما از افزایش حفاری‌های غیرمجاز و خرید و فروش آثار تاریخی در بازارهای سیاه به‌دلیل شرایط بد اقتصادی به همشهری خبر داده‌اند. به‌گفته آنها در نقاط محروم کشور که بیکاری معضل فراگیر است، روستاییان و مردم محلی به حفاری غیرمجاز در برابر دریافت مبالغ ناچیز ترغیب و تشویق می‌شوند. درحالی‌که سود اصلی ناشی از اقدامات آنها به جیب قاچاقچیان حرفه‌ای اشیای تاریخی سرازیر می‌شود.

تشکیل کمیته مقابله با قاچاق

حالا اما سردار حسن مهری، فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از تشکیل کمیته مقابله با قاچاق اشیای تاریخی و محصولات صنایع‌دستی در وزارت میراث فرهنگی خبر داده است که به‌گفته او با وظایف ستاد مقابله با قاچاق کالا و ارز همخوان است و قرار است این کمیته ارتباط ویژه‌ای با ستاد مقابله با کالا و ارز برقرار کند.

سردار حسن مهری گفته است که کمیته مقابله با قاچاق اشیای تاریخی و محصولات صنایع‌دستی ایران با دستور عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تشکیل شده است.
به‌گفته این مقام مسئول امنیتی، علی دارابی قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور نیز پیگیری زیادی برای تشکیل این کمیته داشت و هدف اصلی از این اقدام، کاهش جرائم مرتبط با قاچاق در حوزه میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی کشور است.

سردار مهری براساس خبری که وزارت میراث‌فرهنگی مخابره کرده  گفته است که از نخستین‌روزهای انتصاب به سمت فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی به‌عنوان نماینده تام‌الاختیار وزیر در جلسات ستاد مقابله با کالا و ارز نیز شرکت می‌کرد.

او گفته است با توجه به حساسیت‌ها در حوزه مقابله با قاچاق اشیای تاریخی و صنایع‌دستی ضرورت تشکیل این کمیته احساس می‌شد و خوشبختانه این کمیته تشکیل و دبیر و اعضای این کمیته در حکمی از سوی قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی منصوب شدند.

برنامه‌ریزی کلان

دبیر کمیته مقابله با قاچاق میراث فرهنگی و صنایع‌دستی با اعلام این موضوع که براساس بند «ج» ماده۳۶ قانون مبارزه با کالا و ارز، وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در فهرست دستگاه‌های کاشف است و به همین دلیل، برنامه‌ریزی کلان و تشریک مساعی با هدف پیشگیری و مقابله با قاچاق کالا در حوزه میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی، ایجاد هماهنگی و تعامل سازنده با ستاد مقابله با کالا و ارز، ایجاد کارگروه‌های آموزشی و هماهنگی با دستگاه‌های کاشف، تشدید مقابله با سوداگران و انجام اقدامات پیشگیرانه، جلوگیری از ورود صنایع‌دستی قاچاق و تقلبی به کشور و… از مهم‌ترین اهداف تشکیل کمیته مقابله با قاچاق اشیای تاریخی و صنایع‌دستی است.

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی گفته است: براساس برنامه‌ریزی‌ها جلسات این کمیته هر ۳ماه یک‌بار به ریاست قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی برگزار می‌شود و نخستین جلسه این کمیته نیز به‌زودی برگزار خواهد شد و امید است با فعالیت این کمیته شاهد کاهش جرائم در حوزه قاچاق میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی باشیم.

کد خبر: 119025

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0