10 مرداد 1401 - 11:00 ق.ظ

تدریس ۶ رشته به زبان انگلیسی در پردیس ارس

رییس پردیس بین المللی ارس دانشگاه تهران از تدریس ۶ رشته در این واحد دانشگاهی به زبان انگلیسی خبر داد و گفت: چهار رشته با گرایش های متفاوت مدیریت، یک رشته حقوق و یک رشته محیط زیست با گرایش آب و فاضلاب است که اگر بتوانیم سال آینده رشته های دیگر اضافه می‌شود.

زهرا امام جمعه روز دوشنبه در نشست خبری با تشریح برنامه های پردیس بین المللی ارس دانشگاه تهران در سال تحصیلی آینده افزود: در سه سال گذشته که درگیر شیوع ویروس کرونا بودیم این واحد دانشگاهی به سمت آموزش مجازی رفت که البته آموزش مجازی باعث شد اتفاقاتی در نوع آموزش ها و جذب بیشتر دانشجو اتفاق بیفتد.

وی یادآور شد: با توجه به آموزش مجازی که لازم نبود دانشجو در دانشگاه  حضور داشته باشد پذیرش دانشجو از کشورهای دیگر برای دانشگاه بین المللی ارس راحت تر شد و آنها بیشتر تمایل به ثبت نام در این واحد دانشگاهی پیدا کردند.

رییس پردیس بین المللی ارس دانشگاه تهران ادامه داد: بر همین اساس توانستیم داوطلبانی از کشورهای امارات، عمان، گرجستان و آلمان جذب کنیم بنابراین با آموزش مجازی دانشجویان بیشتری از کشورهای مختلف جذب کردیم.

امام جمعه با بیان این که در دوره جدید مجوز آموزش به زبان انگلیسی را از مراکز ذیربط دریافت کرده ایم، گفت: قرار است علاوه بر آموزش دانشجویان به زبان فارسی، به زبان انگلیسی هم تدریس کنیم که این کار باعث افزایش بیشتر دانشجویان خارجی می شود.

وی با تشریح روند جذب دانشجویان خارجی در این واحد دانشگاهی یادآور شد: دانشجو باید حضوری یا غیر حضوری ۶ ماه زبان فارسی یاد بگیرد و بعد از گذراندن امتحان بسندگی زبان فارسی می تواند وارد کلاس درس شود که طی کردن این مدت باعث می شود دانشجو ۶ ماه زمان را از دست دهد.

رییس پردیس بین المللی ارس دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: اشکال دیگر این است که برخی دانشجویان بعد از گذراندن دوره ۶ ماهه به حد لازم فارسی یاد نمی گیرند که بتوانند از کلاس های زبان فارسی به خوبی استفاده کنند، این خود موجب کاهش دانشجوی خارجی می شود.

امام جمعه گفت: در شورای گسترش وزارت علوم این استدلال و تقاضا را مطرح کردیم که حداقل واحدهای دانشگاهی پردیس بین المللی که در مناطق آزاد مستقر هستند مجوز تدریس به زبان انگلیسی را هم اخذ کنند که این مجوز داده شد تا بتوانیم از سال تحصیلی آینده آموزش به زبان انگلیسی اجرا شود در واقع رشته های مورد نظر هم به زبان فارسی و هم به زبان انگلیسی تدریس می شود.

وی با بیان این که بیشتر دانشجویان جذب شده در این پردیس عراقی و افغانستانی هستند، افزود: تلاش داریم با طراحی سایت آموزش به زبان های ترکی استانبولی، آذربایجانی و روسی از کشورهای همسایه شمال دانشجو جذب کنیم.

رییس پردیس بین المللی ارس دانشگاه تهران از جمله مشکلات در جذب دانشجوی خارجی را زبان و شهریه های بالای در مقایسه با کشورهای همجوار عنوان کرد و یادآور شد: به عنوان مثال شهریه دانشگاه های ترکیه یک سوم شهریه دانشگاه تهران است. دانشگاه های ترکیه برای این که دانشجوی خارجی جذب کنند بورسیه می دهند در حالی که ما خیلی محدود به دانشجویان خارجی بورسیه اعطا می کنیم.

امام جمعه با بیان این که دانشگاه ها و هیات امنای دانشگاه ها در جذب دانشجویان خارجی آنها را به عنوان ارزآور نگاه می کنند، تصریح کرد: این نوع نگاه صحیح نیست چرا که دانشجوی خارجی می تواند بعد از فارغ التحصیلی به عنوان سفیر فرهنگی در کشورش به نفع ایران عمل کند.

وی درباره مبلغ شهریه این پردیس هم اظهار داشت: مبلغ شهریه دانشجویان ایرانی و خارجی در واحدهای پردیس توسط هیات امنا مشخص می شود و شهریه سال تحصیلی آینده هم نسبت به سال گذشته تفاوتی نکرده است ، حتی به هیات امنای پردیس ارس پیشنهاد کردیم شهریه دانشجویان خارجی به دلیل افزایش قیمت ارز کاهش یابد.

رییس پردیس بین المللی ارس دانشگاه تهران برگزاری کلاس های این واحد دانشگاهی در ترم های آینده را آموزش تلفیقی عنوان کرد و گفت: آموزش به صورت حضوری و غیر حضوری امکان پذیر است چرا که دانشجویانی هستند که امکان حضور نداشته باشند که البته دانشجویان داخلی ها هم می توانند از آموزش تلفیقی استفاده کنند.

امام‌جمعه درخصوص ارتباطات بین المللی برای جذب دانشجو و همکاری های مشترک آموزشی با کشورهای همسایه در دولت فعلی نسبت به گذشته خاطرنشان کرد: با حضور سید محمد مرندی معاون بین الملل دانشگاه تهران ارتباط خوبی با وزارت امور خارجه و سفرای کشورهای همسایه داریم که در این راستا هفته قبل در دیدار با سفیر آذربایجان در ایران قول داده شد بخشی از بورسیه را از طریق دستگاه دیپلماسی به ما اختصاص دهند.

وی افزود: در گذشته درخصوص کشورهای همسایه رویکرد جذب دانشجو و مشارکت آموزشی جدی گرفته نمی شد اما درحال حاضر این رویکرد مثبت شده است.

رییس پردیس بین المللی ارس دانشگاه تهران درمورد جذب دانشجو در دوره کرونا هم گفت: در ۲ سال گذشته و در دوران برگزاری کلاس های غیرحضوری و مجازی جذب دانشجو بیشتر از سال های گذشته بود و به عنوان مثال سال گذشته ۱۴۴ نفر دانشجوی دکتری داشتیم و بیش از سه هزار نفر داوطلب نیز وجود داشت و این در حالی است که در گذشته هیچ وقت به هزار نفر داوطلب نرسیده بودیم.

در راستای اجرای مفاد تفاهم نامه منعقده فی مابین دانشگاه تهران و سازمان منطقه آزاد تجاری و صنعتی ارس در سال ۱۳۸۶، اقدامات لازم برای تأسیس پردیس بین المللی ارس در منطقه آزاد ارس در سال ۱۳۸۸ آغاز شد و پس از انجام مقدمات لازم و آماده سازی و تجهیز فضاهای آموزشی و اداری و نیز اخذ مجوز پذیرش از دفتر گسترش آموزش عالی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، برای نیم سال دوم سال تحصیلی ۹۰-۸۹ پذیرش دانشجو در ۹ رشته تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد شروع شد.

تاکنون بیش از یک هزار نفر دانشجو در ۳۷ رشته تحصیلی در مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد و حدود ۱۸۰ دانشجو در ۲۷ رشته و گرایش در مقطع تحصیلی دکتری در این پردیس ثبت نام کرده اند که تاکنون بیش از هزار نفر از آنها در این مقاطع از پایان نامه‌های کارشناسی ارشد و رساله دکتری خود حسب مورد دفاع کرده و فارغ التحصیل شده‌اند.

کد خبر: 118869

برچسب ها: ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0