18 فروردین 1399 - 10:12 ق.ظ

عصر اصفهان به بهانه روز هلال احمر، بررسی می کند؛

بیشترین عملیات امدادی در اصفهان، به حوادث جاده ای است/تیم های امدادی اصفهان نزدیک به استانداردهاست

از سیل و زلزله گرفته تا حوادث جاده ای، صنعتی یا معدنی، امدادگران هلال احمر از نخستین تیم هایی هستند که سر صحنه حاضر می شوند و به حادثه دیدگان کمک می کنند. این وظیفه سنگین را نه یک نهاد سازمان یافته دولتی، بلکه نیروهای داوطلب سازمان یافته ای انجام می دهند که برای امداد و نجات نه دستمزدی دریافت می کنند و نه تجهیزات ویژه ای در اختیار دارند. آنچه پیش رو دارید گفتگو با علی‌محمد هاشمی، سرپرست جمعیت هلال احمر استان اصفهان است که به بهانه 19 اردیبهشت ماه و روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر، مشکلات گروه های امداد و نجات داوطلب را بررسی می کند.

به گزارش عصر اصفهان،ناهید شفیعی/می دانیم که امدادگران هلال احمر از گروه های داوطلب تشکیل می شوند اما آیا امکانات و تجهیزات کافی برای کمک به حادثه دیدگان دارند؟

یک دسته نیروی رسمی و یک گروه نیروی داوطلب در حوادث داریم. بسیاری از اقدامات برای نجات حادثه دیدگان توسط نیروی داوطلبی انجام می شود که مشتاقانه حضور پیدا می کنند و وظایفشان را انجام می دهند. در همه جای دنیا هم همین طور است که کارهای امدادگرانه صلیب سرخ ها و هلال احمر توسط داوطلبان انجام می شود که زحمات آنها را نمی توانیم جبران کنیم اما برای این که تشکری کرده باشیم و بگوییم به یاد شما هستیم، حق ایاب و ذهاب جزیی به آنها داده می شود.

درباره تجهیزات هم، درست است که تجهیزات هرچه به روز وبیشتر باشد بهتر می توانیم وظایف خودمان را انجام دهیم اما ما در جمعیت هلال احمر ادعا داریم که اولا هنگام رخدادن بلایای طبیعی که فلسفه وجودی هلال احمر هم ماموریت های امدادی و نجات حادثه دیدگان است، از نظر تجهیزات می توان گفت خیلی کمبودی نداریم البته شاید این طور باشد که ست نجات به تعداد کافی نباشد، اما این طور نیست که کمبود تجهیزات به شکلی باشد که اصلا نتوانیم وظیفه خودمان را انجام دهیم.

درباره تجهیزاتی که نداریم، مثل ماشین آلات و ترابری سنگین هم یادتان باشد وقتی یک بحران اتفاق می افتد، تمام دستگاه های اجرایی موظفند امکاناتشان را به میدان بیاورند و با محوریت هلال احمر به حادثه دیدگان کمک کنند به عبارت دیگر، هنگامی که حادثه و بحرانی اتفاق می افتد چون ورود پیدا کردن به آن تخصص ماست، سعی می کنیم در سریع ترین زمان حاضر شویم و از امکانات دستگاه های دیگر استفاده کنیم و کار را انجام دهیم، ولی این که بگوییم همه تجهیزات باید در هلال احمر متمرکز شود نه به نظر من چنین چیزی درست نیست مثالی می زنم، فرض کنید که ما نیاز به امداد هوایی داشته باشیم فکر کنید آیا هلال احمر باید 50 هلی کوپتر داشته باشد؟ خیر، هوانیروز و نیروی هوایی سپاه هم می تواند در آن حادثه به ما کمک کند یعنی با هماهنگی بین دستگاه های اجرایی این هم پوشانی انجام و اگر نقایصی هست، جبران می شود.

با همه این ها، وظیفه ما این است که بیس اولیه تجهیزاتی لازم را مهیا کنیم مانند تجهیزات انفرادی امدادگران، تجهیزات جستجو نجات و … که شاید در این زمینه ها کمبود داشته باشیم اما این امکانات، قابل ارتقا و افزایش است. با این حال در پایگاه امداد و نجات جاده ای هلال احمر، ست امداد و نجات سنگینی داریم که هیچ جا ندارند یعنی اگر مصدومی در خودرو گیر افتاده باشد برای نجاتش نیاز به این ست ها داریم، شاید بگویید در یک جاده فرعی در گوشه استان این ست را ندارد چون بالاخره تهیه این ست نجات سنگین مبلغ کلانی اعتبار می خواهد که باید آرام آرام انجام شود. با این همه مردم نگران نباشند چون هر حادثه ای که اتفاق می افتد، اول جمعیت هلال احمر وارد شده و با وجود این همه حادثه گسترده ای که در سال 98 اتفاق افتاد، برای انجام وظایفی که به دوش ما بود یعنی اسکان و تغذیه اضطراری، هیچ مشکلی نداشتیم.

برای این که نخستین گروهی باشید که سر صحنه حوادث حاضر می شود، ساماندهی نیروها و اعزام تیم های امداد چگونه انجام می شود؟

هنگام وقوع یک بحران، نیاز به هماهنگی و اعزام سریع نیروهای امدادی داریم، برای انجام این کار، تیم های پاسخ گویی در شرایط اضطراری داریم که به محض وقوع حادثه، سر صحنه حاضر می شوند و سپس شروع به پشتیبانی آنها می کنیم، یعنی سعی می کنیم نیروهای اولیه به سرعت در صحنه حادثه حاضر شوند و اقدامات را انجام دهند تا بتوانیم تلفات را کم کنیم و بعد نیروهای دیگر را به صورت پشتیبان بفرستیم که مشکلات آن منطقه کم شود.

در استان اصفهان بیشتر چه حوادثی رخ می دهد؟

متاسفانه اکنون بیشترین عملیاتی که در گیر آن هستیم حوادث جاده ای است که توسط پایگاه های امداد و نجات بین شهری ما پوشش داده می شود البته حوادث دیگر هم با تعداد کمتر در جایگاه های بعدی قرار می گیرند از جمله حوادث صنعتی، کوهستان و … البته نمی توانیم بگوییم که در استان اصفهان هیچ حادثه ای نداریم و از زلزله هم ایمن هستیم واقعیت این است که باید جامعه را آماده کنیم خودمان هم آمادگی داشته باشیم چون درست است ضریب خطرپذیری استان اصفهان نسبت به زلزله کم است اما کم و بیش با حوادثی مثل مشکل آبگرفتگی، سیل، و در چند سال گذشته خشکسالی دست و پنجه نرم کردیم و باید آمادگی داشته باشیم.

از نظر تعداد نیروهای امدادی وضعیت مان چگونه است؟

تیم های امدادی مان همیشه آماده اند. هنگامی که بحرانی در کشور اتفاق بیفتد، جزو اولین استان هایی هستیم که فراخوان و وارد عمل می شویم. تیم های امدادی از نظر تعداد هم، تعداد تیم های امداد نزدیک استانداردهاست و مشکلی نداریم. استقبال داوطلبانی از عضویت در تیم ها هم خیلی خوب است جوانان و امدادگران با علاقه ای داریم که اینقدر با شور و اشتیاق وارد میدان می شوند که باید مواظب باشیم اتفاقی برایشان نیفتد.

چه تعداد هستند؟

تعداد تیم ها را الان به خاطر ندارم ولی نزدیک استاندارد است و از این نظر هیچ مشکلی نداریم در حوادثی که اتفاق افتاده مثل بحران کرونا هم این آمادگی به تصویر کشیده شد و امدادگران هلال احمر در 120 نقطه ورودی و خروجی شهر حضور داشتند.

در ورودی ها تب سنجی انجام می شد؟

بله، علاوه بر غربالگری در ورودی و خروجی ها، اقدام دیگری که با محوریت جمعیت هلال احمر استان هماهنگی دستگاه های دیگر انجام شد راه اندازی مرکز نگهداری بیماران بهبود یافته کرونا بود که با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی، شهرداری، سپاه و آموزش و پرورش، 210 بیمار که از بیمارستان ترخیص می شدند دوران نقاهت و قرنطینه خود را در این مرکز می گذراندند که تجربه بسیار موفقی بود می توان گفت استان اصفهان تنها استانی بود که تعداد بیمارانی که در این مرکز پذیرش و به سلامتی ترخیص شدند. از 31 فروردین به بعد پذیرش آنجا نداشتیم به دلیل این که دانشگاه علوم پزشکی اعلام کرد تخت بیمارستانی به اندازه کافی داریم و فعلا نیازی به این مراکز نیست اما همچنان در حال آماده باش هستند که امیدواریم نیاز به استفاده از آنها نباشد.

اقدام دیگر پویش کمک های مردمی برای کسانی بود که در اثر شیوع ویروس کرونا آسیب دیده بودند. این کار با جمع آوری کمک نقدی و هم جنسی مردم انجام شود و سپس در اختیار افراد آسیب دیده از بحران قرار گرفت. در حال حاضر نیز توزیع 15 هزار پک بهداشتی بین بیماران خاص و صعب العلاج را در دستور کار داریم که شامل مواد ضدعفونی کننده و ماسک برای بیمارانی است که این روزها، بیشتر به آنها نیاز دارند.

مهم ترین ویژگی جمعیت هلال احمر و نقطه قوتش چیست؟

فکر می کنم مهم ترین ویژگی تجربه ای است که استان اصفهان در حوادث دارد و سازماندهی نیروهایی که انجام داده می تواند سریع وارد حوادث شود و پاسخ دهد .

و این مسوولیت هلال احمر را سنگین تر نمی کند؟

بله احساس می کنیم که وظیفه سنگین تری داریم و باید آمادگی ما بیشتر شود. اگر سازمانی روز به روز ارتقا نداشته باشد، باید منتظر از بین رفتن باشد. با توجه به صنعتی شدن دنیا حوادث هم بیشتر است پس ما هم باید سیستم را ارتقا دهیم تا بتوانیم سریع تر به حوادث واکنش نشان دهیم.

202/

 

کد خبر: 30900

نویسنده: ناهید شفیعی

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0