27 آذر 1399 - 10:09 ق.ظ

محمدجواد ابطحی:

بودجه تبلور جایگاه مهم فرهنگ دینی و قرآنی نیست

کارشناس مسائل فرهنگی با بیان اینکه برخلاف اهمیت نقش دین و ایمان در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی، بودجه تبلور جایگاه مهم مباحث دینی و قرآنی نیست، گفت: جریانی همواره در فصل ارائه لایحه بودجه با هدف بزرگ‌نمایی اعتبارات اندک بخش‌های دینی و قرآنی فعال می‌شود، در حالی که بودجه شرکت‌های دولتی که غالباً زیان‌ده هستند، حدود ۳ برابر بودجه عمومی کشور است، اما کسی درباره آن سخنی نمی‌گوید.

به گزارش عصر اصفهان،به نقل از ایکنا، محمدجواد ابطحی، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی و کارشناس مسائل فرهنگی درباره تکرار فضاسازی‌ها و حاشیه‌‌های چند سال گذشته درباره اعتبارات حوزه دین و مذهب و نهادها و مؤسسات دینی در لایحه بودجه گفت: تلاش دشمنان دین، قرآن و انقلاب و کشور از ابتدای انقلاب این بود که به هر نحوی مسیر اسلامی انقلاب را منحرف کنند. انقلاب اسلامی بر پایه آموزه‌های دینی و قرآنی شکل گرفت و «این است شعار ملی خدا، قرآن، خمینی» شعار مردم بود و تمام شعارهای رزمندگان دفاع مقدس نیز براساس مفاهیم دینی شکل گرفت و به همین دلیل شهادت سبب شور و شوق آنها می‌شد.

وی افزود: دشمنان با فهم همین پایگاه قدرتمند فرهنگ دینی در کشور از ابتدا بنای خود را بر مبارزه با این فرهنگ گذاشتند و امروز نیز به مدد فضای مؤثر شبکه‌های اجتماعی جنگ تبلیغاتی و رسانه‌ای بزرگی را درباره بودجه مباحث دینی و قرآنی به راه انداخته‌اند.

ابطحی اظهار کرد: بودجه کشور در سال‌های اخیر به هیچ وجه تبلور جایگاه مهم فرهنگ دینی و قرآنی نیست و در سال‌های گذشته جریانی در فصل ارائه لایحه بودجه با هدف بزرگ‌نمایی اعتبارات اندک این بخش فعال شده، در حالی که بودجه شرکت‌های دولتی که غالباً زیان‌ده هستند، حدود ۳ برابر بودجه عمومی کشور است، اما کسی درباره آن سخنی نمی‌گوید.

تأثیر حمایت از فرهنگ در اصلاح سیاست و اقتصاد

این نماینده پیشین مجلس بیان کرد: در حالی که اعتبارات بخش دین و مذهب در مجموع حدود ۰,۰۴ درصد بودجه عمومی است و جمعاً بودجه حوزه فرهنگ به اندازه نهاد ریاست‌جمهوری نیست. متأسفانه کسانی که بودجه را می‌نویسند علاقه‌ای به مسائل و مفاهیم دینی ندارند. اگر چنین علاقه‌ای وجود داشت، متوجه بودند که حمایت از فرهنگ و ترویج فرهنگ دینی است که اقتصاد و سیاست را اصلاح می‌کند.

وی افزود: از طرفی در حوزه مظلوم فرهنگ، ترویج قرآن و مسائل قرآنی از مظلومیت مضاعفی برخوردار است و عده‌ای به اسم اینکه دین نباید دولتی شود با تخصیص همین بودجه اندک با هر نوع فعالیت دینی و قرآنی مخالفت می‌کنند. برخی نهادهای دینی مانند جامعةالمصطفی(ص) در صف مقدم جنگ نرم، مبارزه با اسلام‌هراسی و تبیین اسلام ناب و اثرگذاری بیشتر پیام انقلاب در کشورهای مختلف قرار دارند، اما برخی در همین دولت درباره اعتبارات این نهاد چه حرف‌هایی که نزدند. این علامت‌ها دشمنان را برای حمله به این حوزه امیدوار می‌کند.

تلاش عده‌ای برای تغییر جمهوری اسلامی به لائیک

این کارشناس مسائل فرهنگی ابراز کرد: به یاد دارم من در مجلس پیشنهاد دادم که سلبریتی‌ها در صورت داشتن درآمد بیش از یک میلیارد تومان در سال موظف به دادن مالیات شوند اما با آن مخالفت شد، در حالی که از برخی مؤسسات قرآنی مالیات گرفته می‌شود. به نظر می‌ر‌سد برخی از افرادی که در تدوین بودجه دخیل هستند با ترویج فرهنگ قرآن و اهل بیت(ع) مشکل دارند و رواج فرهنگ آمریکایی و سکولاریستی را دنبال می‌کنند. در واقع در حوزه فرهنگ به حوزه‌هایی مانند سینما و تئاتر بها می‌دهند و مالیات نمی‌گیرند، اما وقتی هنگام تخصیص اعتبار به قرآن و فعالیت‌های دینی می‌رسد فریاد وامصیبتا سر می‌دهند. بهتر است این عده شفاف بگویند که جمهوری اسلامی را نمی‌خواهند بلکه خواهان جمهوری لائیک هستند.

بودجه تبلور جایگاه مهم فرهنگ دینی و قرآنی نیست / انتقاد از سکوت رسانه‌های انقلابی

ابطحی یادآور شد: تمام فصل‌های مربوط به فرهنگ دینی و قرآنی، حتی اگر بودجه آموزش و پرورش به آن اضافه شود به اندازه‌ای نیست که چنین جنجال‌هایی به پا کند. اگر عده‌ای به بهانه معیشت و اقتصاد مردم این حاشیه‌ها را علیه بودجه فرهنگ دینی ایجاد می‌کنند، بهتر است نگاهی به بودجه شرکت‌های دولتی و ریخت و پاش‌های آنها بیندازند و جلوی ضرر و زیان آنها را بگیرند و با مطالبه‌ شفافیت بودجه این شرکت‌ها نشان دهند که واقعاً نگران معیشت مردم هستند. امیدوارم مجلس انقلابی محکم در مقابل این حرکات بایستد و جداول و ردیف‌های بودجه را کاملاً شفاف کند.

چرا رسانه‌های انقلابی ساکت‌اند

ابطحی با انتقاد از سکوت رسانه‌های انقلابی و ارزشی درباره این حاشیه‌سازی‌ها درباره بودجه بخش فرهنگ دینی و قرآنی و نهادهای فعال در این زمینه گفت: یکی از مشکلات ما سکوت‌های بی‌موقع است. رسانه‌های انقلابی در این باره مسئولیت دارند و باید در مقابل این جنجال‌ها با کارشناسان بودجه بحث و گفت‌وگو کنند و واقعیت میزان بودجه دینی و قرآنی را بیان کنند تا مشخص شود که پشت پرده این فضاسازی‌ها چه اهدافی نهفته است.

ابطحی تأکید کرد: نکته مهمتر اینکه بخش عمده‌ این بودجه‌ها به نهادهای دینی و قرآنی تخصیص پیدا نمی‌کند و فقط با این فضاسازی‌ها به دنبال بدنامی این نهادها هستند؛ لذا با وضع اسفناکی روبه‌رو هستیم و باید سکوت را شکست و رسانه‌ها از جمله رسانه ملی مسئولیت مهمتری دارند. امیدواریم افرادی در صداوسیما حضور یابند که دغدغه بیشتری درباره مسائل دینی و قرآنی داشته باشند تا در مقابل تلاش دشمنانی که می‌خواهند فرهنگ غربی را جایگزین فرهنگ دینی در بین جوانان کنند با قدرت بیشتری بایستند.

300

کد خبر: 36204

منبع: ایکنا

برچسب ها: ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0