18 آبان 1400 - 10:44 ق.ظ

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزان اصفهان

بهانه ی بارندگی کم است و نمی‌توانیم به کشاورزان آب دهیم؛ درست نیست

اسفندیار امینی؛ دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزان اصفهان با اشاره به تجمع روز گذشته کشاورزان در مقابل صدا و سیما و شرکت آب منطقه‌ای اصفهان،گفت: اصل داستان از اینجا شروع شد که مدیر حوضه آبریز زاینده رود در سفری که حدود دو هفته پیش به اصفهان داشت در جلسه با صنف کشاورزان اعلام کرد که امسال بارندگی کم است و نمی‌توانیم به کشاورزان آب دهیم و این صحبت مدیر حوضه به لحاظ فنی و حقوقی درست نبود زیرا راهکار وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری عصر اصفهان؛ دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزان اصفهان با بیان اینکه هیچ صحبت روشنی درباره کشت پائیزه نشده است، افزود: اگر ۵۰میلیون مترمکعب آب درشبکه‌های آبیاری به کشاورزان تحویل شود، کشت انجام می‌شود.

امینی با بیان اینکه کشاورزان اصفهان در سالی که گذشت آب نداشتند و در سال آبی پیش رو نیز با توجه به صحبت‌های مدیر حوضه گویا قرار نیست آب تحویل بگیرند، ادامه داد: به نظر می‌رسد طبق برنامه ریزی مسئولان امر شاید آبان ۱۴۰۱ آبی برای کشت پاییزه به کشاورزی داده شود، یعنی کشاورزان در سال ۱۴۰۲ به درآمد برسند و این سه سال را نمی‌دانیم کشاورز چگونه زندگی کند.

چرا زاینده رود رها شده است؟

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزان اصفهان خاطرنشان کرد: سوال همیشگی کشاورزان این است که چرا رودخانه زاینده رود رها شده است و در بالادست سد چم آسمان تا سرشاخه‌های زاینده رود در دو استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری سال آبی ۱۳۹۷- ۱۳۹۸ که ۲۱۴۴ میلیمتر بارندگی شده بود همه اراضی زراعی و باغاتی که در این محدوده به طور کامل آبیاری شد و برداشت کنندگان کاری به این موضوع نداشتند که چقدر حقابه دارند یا ندارند.

وی ادامه داد: سال آبی ۱۳۹۹-۱۳۹۸ که بارندگی حدود ۱۳۰۰ میلی متر بوده است و ورودی به سد نسبت به سال قبل‌تر حدود ۵۵۰ میلیون مترمکعب کمتر بود همچنان اراضی زراعی و باغاتی چم آسمان به بالا و بالادست سد آبیاری شد و توسعه یافت و هیچ محدودیتی برای آنها نبود و سال آبی گذشته ۱۴۰۰- ۱۳۹۹ که بارندگی کمتر از یک هزار میلیمتر و ورودی به سد نصف بود باز هم بالادست چم آسمان و سد زاینده رود نه تنها همه اراضی زراعی و باغی را کامل آبیاری کردند بلکه دور آبیاری را کوتاه‌تر کردند و سطح کشاورزی را توسعه دادند.

این مقام صنفی اضافه کرد: کشاورزان این سوال را همیشه پرسیدند که حفاظت، نظارت و ماموریت‌هایی که شرکت‌های آب منطقه‌ای اصفهان و چهارمحال و بختیاری دارند برای چیست و چه می‌کنند؟ و اگر این‌ها نبودند، بدتر از این شرایط موجود چه اتفاقی می‌افتاد؟ اگر قرار باشد هر فردی که دسترسی به آب رودخانه دارد بدون هیچ محدودیتی هر مقدار که تمایل داشت، برداشت کند پس فلسفه وجودی شرکت‌های آب متطقه‌ای و یگان حفاظت و نظارت چیست؟

آمار شرب هیچ تناسبی با مصارف ندارد

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزان اصفهان خاطرنشان کرد: فقط موضوعی که مطرح می‌کنند این است که پایین دست چم آسمان تا غرب و شرق اصفهان آب نیست و به شما نمی‌توان آب داد؛ آیا شرکت‌های آب منطقه‌ای و وزارت نیرو تشکیل شدند که اینگونه مدیریت کنند؟ اگر این‌ها به هیچ وجه نبودند، آنهایی که به صورت لجام گسیخته آب برداشت می‌کنند اگر حتی رهگذری از آنجا می‌گذشت چه بسا شرم می‌کردند و حداقل به این فکر می‌رسیدند که انسان‌های حقابه بری که هموطنانشان هستند نیز در پایین دست حوضه زندگی دارند.

امینی ابراز داشت: یک دروغ بزرگ به نام شرب را عَلم کردند که حجم زیادی آب برای آن برداشته می‌شود که البته هیچ تناسبی با آمار مصارف شرب اصفهان، یزد و چهارمحال و بختیاری ندارد.

وی افزود: بیش از ۱۰ سال است که می‌گوئیم آمار شرب و غیر شرب را به ما بدهید مقاومت می‌کنند حتی سال ۱۳۹۵ وزارت نیرو بخشنامه کرده که شرکت‌های آب و فاضلاب آمار شرب و غیر و شرب را بدهند باز مقاومت می‌کنند.‌

آب را به نام شرب به صنعت و خدمات می‌فروشند

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزان اصفهان اضافه کرد: علت این مقاومت کردن‌ها برای ارائه آمار شرب و غیرشرب این است که همه آبی را که به نام شرب برداشت می‌کنند، شرب نیست بلکه به بخش‌های مختلف صنعت و خدمات و کشاورزی از مسیر آب و فاضلاب، به ازای پول‌های کلان آب می‌دهند اما به اسم شرب تمام می‌شود.

امینی اظهار داشت: کشاورزان اصفهان خط قرمز بودن شرب و صنعت را قبول دارند اما می‌گوید اکنون حداقل آبی به ما بدهند که کشت انجام دهیم تا این بارندگی‌ها روی محصول ببارد نه روی زمین خشک و بی حاصل؛ اجازه بدهید خودمان مدیریت کنیم اگر بود آب برداشت می‌کنیم اگر نبود نه اما برغم قانونی بودن این موضوع، خواسته کشاورزان را نمی‌پذیرند.

هیچ وعده‌ای به کشاورزان برای کشت پاییزه ندادند

وی درباره نیاز آبی کنونی کشاورزان اصفهان گفت: شرکت آب منطقه‌ای در مورد آبی که به مدت ۲۰ روز در تابستان رها کرد، گفت ۶۲ میلیون مترمکعب بود اگر ۲۰ روز کشت در تابستان با ۶۲ میلیون انجام شده پس در پاییز نیز که بارندگی هم هست کشت می‌توان انجام داد اما مسئولان آب منطقه‌ای نیاز است که پس از بازگشایی آب در طول مسیر حفاظت کنند و در بالادست سد از دست درازی‌ها به آب جلوگیری کنند.‌

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزان اصفهان با بیان اینکه آب برای توزیع در شبکه برای کشت پاییزه وجود دارد که برای شرب و صنعت نیز مشکلی ایجاد نشود، گفت: شرکت آب منطقه‌ای اصفهان اعلام می‌کند نمی‌توانیم آب را برسانیم؛ در حالی که طبق آمار این شرکت در ۱۰ روز تابستان حدود ۱۴ میلیون و ۲۰۰ هزار مترمکعب آب وارد دو شبکه آبیاری شرق اصفهان و ۱۸ میلیون مترمکعب وارد شبکه غرب شده بود که در مجموع حدود ۳۲ میلیون مترمکعب آب می‌شود.

امینی خاطرنشان کرد: از این رو برای کشت پاییزه اگر ۵۰ میلیون مترمکعب آب وارد شبکه‌های آبیاری شود کشاورزان کشت خود را انجام می‌دهند. ۵۰ میلیون مترمکعب را به مدت ۲۰ روز در این شبکه‌ها به کشاورزان تحویل دهند اما با توجه به صحبت‌های اخیر مدیر حوضه تاکنون هیچ وعده‌ای به کشاورزان اصفهان ندادند و همین امر موجب نگرانی آنها شده است.
206

کد خبر: 45907

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب ها: ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0