در دو بخش داستان کوتاه و ناداستان برگزار می شود:

برگزاری جايزه ادبی كتاب ارديبهشت در اصفهان

اولین دوره جایزه ادبی کتاب اردیبهشت ، به میزبانی اصفهان در دو بخش داستان کوتاه و ناداستان و با موضوع آزاد برگزار می‌شود.

به گزارش عصراصفهان ، سیاوش گلشیری دبیراولین دوره جایزه ادبی کتاب اردیبهشت، به اهداف برگزاری این جایزه ادبی اشاره کرد و گفت : هدف از برگزاری این رویداد، کشف استعدادها وکمک به پویایی فضا و استمرار این جایزه ، شفافیت در انتخاب وسازوکارها وهمچنین تشویق وتقدیراز استعدادهای ادبی بوده است.

وی در جمع خبرنگاران گفت: این جایزه در دو بخش داستان و ناداستان برگزار خواهد شد و برای همه کسانی است که فارسی می‌نویسند و هر شرکت کننده در هر بخش یک اثر می‌تواند داشته باشد. آثار باید حداقل 800 کلمه و حداکثر 6 هزار کلمه باشد ، همچنین آثار نباید در جایی منتشر شده باشد.

گلشیری با بیان اینکه موضوع آثار ارسالی آزاد است، افزود: تاکنون 120 اثر به دبیرخانه ارسال شده و این تعداد بطور قطع بیشتر خواهد شد. مهلت ارسال آثار تا ابتدای اسفندماه سال جاری وقابل تمدید است.

دبیراولین دوره جایزه ادبی کتاب اردیبهشت با بیان اینکه اختتامیه، اردیبهشت ماه و در اصفهان برگزار خواهد شد، ادامه داد: در پایان این جایزه ادبی،  مطالب برگزیدگان این جایزه گردآوری و چاپ خواهد شد.

وی با بیان اینکه شفافیت در انتخاب و روشن بودن ساز و کار جایزه ، بسیار مهم است، افزود: برخی از جوایز ، انتخاب و داوران شفاف و مشخصی ندارند؛ با راهکارهایی استمرار و شفافیت در این جایزه از اهداف مهم برگزاری است.

گلشیری افزود: این جایزه خصوصی و مختص به آثار تألیفی است. موضوع این جشنواره آزاد است، زیرا اگر می‌خواستیم موضوعی را در نظر قرار بگیریم ممکن است مخاطبانی را از دست بدهیم. واحتمال دارد در سال‌های آینده محورهایی برای جشنواره تعریف شود.

دبیراولین دوره جایزه ادبی کتاب اردیبهشت به تفاوت بین ناداستان و داستان اشاره کرد وافزود: هر دو دارای روایت هستند ، شخصیت دارند و همه عناصردر آن رعایت می شود ولی ناداستان، مانند داستان دارای روایت است و برخی از مؤلفه‌های عناصر داستان  را نیز داراست، با این ویژگی که حضور علنی نویسنده پررنگ تر و تأکید بر واقعی بودن وقایع، ناداستان را از داستان جدا می‌کند.

سروش صحت، عضو هیأت امناء جایزه کتاب اردیبهشت و مجری برنامه کتاب باز نیز از طریق ویدئو کنفرانس در این نشست گفت: به عنوان یک اصفهانی هر چقدر به گذشته خود فکر می‌کنم، می‌بینم که چقدر وام‌دار کتاب‌فروشی‌های قدیمی اصفهان هستم. آنچه که کل ایران وام‌دار آن است، جنگ ادبی اصفهان است که تأثیر بسیار زیادی بر ادبیات ایران داشته است.

مجری برنامه کتاب باز به برگزاری جایزه کتاب اردیبهشت اشاره کرد و افزود: امیدوارم جایزه اردیبهشت ادامه‌ای برای فعالیت‌های بزرگان ادبیات اصفهان باشد. برای این جایزه سه آرزوی مهم دارم، اول اینکه جایزه تداوم یابد، دوم گسترش یابد(مقاله ، ترجمه و..) و حوزه‌های دیگر ادبیات نیز وارد این جایزه بشود و سوم اینکه بتوانیم داورهای خیلی خوبی داشته باشیم؛ زیرا اعتبار هر جایزه‌ای به داورانی است که این آثار را بررسی می کنند.

سارا سالار، عضو هیأت امناء جایزه اردیبهشت نیز در این نشست گفت: در این مدت برنامه‌های جانبی مختلفی از جمله کارگاه‌های آموزشی نقد و بررسی در خلال این جایزه پیش بینی شده است.

سالار بابیان اینکه ادبیات داستانی امروز ایران با تمام مشکلات خودش به سمت جلو حرکت می‌کند، افزود: در برخی موارد می‌توان انتقاد کرد که آثار کیفی نیستند و سطحی شدند. سعی داریم با این جایزه یک چراغ دیگری روشن کند و به پویایی ادبیات کمک کند. در کشور ما بذرهای پرباری وجود دارد که منتظر فرصتی برای رشد و نمو هستند. هر فرصتی می‌تواند برای پویایی کمک کننده باشد.

علی خدایی، محمدرضا تخت‌کشیان، حمید صحت، سروش صحت و سارا سالار ،اعضاء هیأت امنا این جایزه  ادبی هستند. همچنین سیاوش گلشیری نیز دبير نخستين جایزه‌ «کتاب اردیبهشت»،نویسنده و مدرس دانشگاه، دبیر جوایز «جشنواره  سراسری دانشجویی داستان کوتاه زاینده رود»، «جایزه زاون قوکاسیان» در جشنواره بین‌ المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان و داور جوایزی همچون مهرگان ادب، بخش «استعدادیابی سی و سومین جشنواره فیلم کوتاه بین المللی تهران»، جایزه ادبی جمالزاده و …بوده است.

شرکت کنندگان می توانند در نخستين جایزه‌ «کتاب اردیبهشت»، به آدرس https://prize.ordibeheshtbook.com مراجعه و با تكميل فرم ثبت‌نام داستان يا ناداستان خود را ارسال كنند.

کد خبر: 47411

نویسنده: ناصر بهروان

منبع: عصراصفهان

برچسب ها:

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0