نویسنده و کارگردان تئاتر گربه شور:

با شرایط فعلی تئاتر ، شاید دیگر در اصفهان نباشیم

تئاتر کمدی گربه شور به نویسندگی و کارگردانی امید نیاز و تهیه‌کنندگی علی ربیعی که پروژه آن در مهر ماه سال ۹۸ کلید خورد و به دلیل شیوع کرونا به مرحله اجرا نرسید، بعد از دو سال انتظار، یکم بهمن ماه سال جاری در سالن اصلی استاد فرشچیان با حضور استاد محمد علی میاندار، پیشکسوت تئاتر استان اصفهان، بازیگران و هنرمندان صاحب سبک این تئاتر کمدی چون حسن جویره، اسماعیل موحدی، جواد مدنی، لیلا شریفی و ابراهیم کریمی افتتاح و به روی صحنه رفت.

به گزارش عصراصفهان ، نویسنده و کارگردان این تئاتر ، به متفاوت بودن  این تئاتر کمدی با طنز گفت: من  تئاتر کمدی گربه شور را برای مخاطبانش گارانتی می کنم چرا که مطمئن هستم از تماشای آن لذت خواهند برد. این نمایش  مخاطب را به اندیشیدن وا می دارد و بدون شک علاقمندان هنر که نگاه اندیشه ورزی دارند از آن حمایت خواهند کرد .

وی افزود: ما در زمینی بازی می‌کنیم که فاقد زیرساخت‌های لازم است، در پشت هر تئاتر کمدی اگر هویت یک اندیشه واقعی تعریف شود آن اندیشه  مدام در حال زایش خواهد بود. هنگامی که ما تفکر می کنیم یعنی یک اندیشه را دریافت می کنیم. ما هنرمندان جوان ،دست بوس پیشکسوتان تئاتر در دوران‌های گذشته  هستیم اما  بی انصافی است که هنرمندان امروز را با هنرمندان دیروز مقایسه کنیم  چرا که هر کدام ما حتی در اثر انگشت هم با یکدیگر متفاوتیم. همانطور که هنرمندان فردا را نمی توان با هنرمندان امروز مقایسه کرد .

  • ما در تئاتر کمدی به دنبال کشف هستیم

نیاز با بیان اینکه ما در تئاتر کمدی به دنبال کشف هستیم و آیندگان نیز بطور قطع از ما بهتر خواهند بود ، افزود: پرداختن به مسائل زیستی، یکی از اهداف مهم من برای نوشتن این نمایشنامه بود. بدون شک تئاتر کمدی گربه شور، مخاطب را با توجه به مفاهیم به یک مسیر مشخص می برد، ما برای ارتباط بهتر با مخاطب خود از عناصر بصری بسیاری استفاده کردیم و تماشاگر حین تماشا این تئاتر، کلیه هنرمندان را به روی صحنه، چون یک تن واحد خواهد دید.

نویسنده و کارگردان تئاتر کمدی گربه شور یکی از دغدغه‌های خود را در زمینه هنر نمایش،موسیقی و.. عدم برنامه ریزی و زیر ساخت های مناسب و نبود رنکینگ دادن به آثار چه به لحاظ قیمت فروش بلیط و چه اجرایی آنها دانست و افزود: باید عیار کار مشخص شود تا هیچ حقی ضایع  نگردد اما بعضی از متولیان هنر هر کدام ساز خود را کوک کرده و ملوک الطوایفی عمل می‌کنند ودر اعمال سیاست‌گذاری آثار هنری، با هم متفاوت هستند.

  • به سیاست گذاری ها نقد دارم

وی با بیان اینکه به سیاست گذاری ها نقد دارم، افزود: شاید اگر شرایط به طوری که هست پیش برود، دیگر در اصفهان نباشم. خیلی سختی برای این تئاتر کشیدیم. نگاه ها در تئاتر باید دور از سیاست و امنیتی کردن باشد

در ادامه جواد مدنی یکی از بازیگران این تئاتر کمدی گفت: ما در این نمایش کمدی، کسی را نمی خندانیم اما مطمئن باشید مردم هم می خندند و هم گریه می‌کنند.

  • سخت است که شما مخاطب مشکل پسند اصفهانی را بخندانی

همچنین حسن جویره بازیگر پیشکسوت تئاتر اصفهان به زحمات  ۲۷ نفر به عنوان عوامل این کار اشاره کرد وگفت: سخت است که شما مخاطب مشکل پسند اصفهانی را بخندانی . خندیدنی که از ته دل باشد نه لبخندی از روی تمسخر!و به شما قول می دهم تماشاگران با دیدن این کار از ته دل خواهند خندید چون ما تمام تجربه سالیان خود را در اختیار تماشاگر عزیزی که سخاوتمندانه بلیط تهیه کرده  و متفکرانه می خواهد نمایشی را ببیند  و در مورد آن صحبت کند قرار می دهیم .

جویره افزود: تئاتر کمدی گربه شور مخاطب را به لحاظ توافق  بین مفاهیم به یک مسیر هدفمند هدایت خواهد کرد که آن جز یک دغدغه مندی مشترک چیزی نیست.

  • هیچ نهاد دولتی و خصوصی تهیه کنندگی تئاتر را به رسمیت نمی‌شناسد

علی ربیعی، تهیه کننده تئاتر کمدی گربه شور نیز در ادامه گفت: هیچ نهاد دولتی و خصوصی تهیه کنندگی تئاتر را به رسمیت نمی‌شناسد در صورتی که این یک اشکال است و از لحاظ اصولی و حرفه ایی جای سوال دارد.

وی افزود: زمانی که نمایشنامه ایی نوشته می‌شود بعد از گذر مراحل مختلف جهت دریافت مجوز اجرا، مسئولیت قرارداد با بازیگران ، عوامل پشت صحنه،سالن،تبلیغات و نحوه اجرا با تهیه کننده است. این کار که با همکاری امید نیاز که دوست بنده  و جدا از آن حق استادی بر گردنم دارد ، صفر تا صد آن به طورکامل با یک دیدگاه تخصصی استارت خورد و بیش از ۲۰۰‌میلیون  تومان هزینه داشت در صورتی که با همین مبلغ می توان یک فیلم کوتاه ساخت اما همه سعی ما با وجود مشکلات بر این بود که کاری با کیفیت به روی صحنه برود ومتأسفانه تا به امروز از تهیه کنندگانی که در بخش خصوصی ورود پیدا می کنند، حمایت معنوی و مادی نمی شود.

ربیعی در پایان افزود :تئاتر کمدی گربه شور بدون شک یکی از بهترین اجراهای تئاتر کمدی خواهد بود که خاطره آن مدت ها با تماشاگر همراه و لبخند رضایت مندی را بر لبانشان به یادگار خواهد گذاشت.

کد خبر: 47413

نویسنده: ناصر بهروان

منبع: عصراصفهان

برچسب ها:

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0