22 بهمن 1399 - 8:00 ق.ظ

بایدن : برای مقابله با چین تیمی ویژه تشکیل داده ایم

«جو بایدن» رییس جمهوری آمریکا که به نظر می رسد خیلی سریع از شعارهای انتخاباتی خود فاصله می گیرد، از تشکیل یک تیم ویژه برای مقابله با چین خبر داد که توصیه‌هایش را در اختیار وزیر دفاع قرار می‌دهد و گفت: اینگونه ما با چالش چین رو به رو خواهیم شد.

به گزارش عصر اصفهان، جو بایدن که روز چهارشنبه به وقت محلی برای دیدار با نیروهای وزارت دفاع آمریکا به ساختمان پنتاگون رفته است، در همان ابتدا  از آزادی «لجین الهذلول» یک زن فعال مدنی عربستانی که به دلیل اعتراض به رفتار حکومت سعودی و مخالفت آن با رانندگی زنان بازداشت بوده است، استقبال کرد.

وی آزادی الهذلول بعداز یک هزار روز بازداشت در زندان های سعودی را یک «خبر خوب» خواند و از اعمال تحریم علیه فرماندهان ارتش میانمار به خاطر نقشی که در کودتای این کشور داشته‌اند، سخن گفت.

این فعال عربستانی به بیش از ۵ سال زندان محکوم شده بود.

آل سعود که به نظر می رسد خود را برای دوران بعداز ترامپ حامی خود آماده می کنند، چند روز قبل از آزاد کردن الهذلول در اقدامی بی سابقه، حکم اعدام «علی النمر» را به ۱۰ سال حبس کاهش دادند.

علی النمر برادر زاده «نمر النمر» روحانی شیعه معروف عربستانی است که به دست نیروهای امنیتی رژیم سعودی در سال ۲۰۱۶ به اتهام واهی تروریسم و تحریک اعتراضات مردم اعدام شد.

وضعیت حقوق بشر در عربستان سعودی در سال‌های گذشته با انتقادهای فراوان کشورها و محافل مختلف بین المللی همراه بوده است.

اکنون سعودی ها با یک چالش بزرگتر مواجه هستند و آن پرونده قتل «جمال خاشقچی» در استانبول ترکیه است، بایدن نسبت به این پرونده حساسیت زیادی نشان داده و حالا همه در انتظار برخورد او با قاتلان خاشقچی هستند.

سخنگوی کاخ سفید هم اعلام کرده بود مدیر اطلاعات ملی آمریکا در حال تهیه گزارشی غیرمحرمانه درباره قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد حاکمان فعلی ریاض برای ارائه به کنگره است.

خاشقچی در مهرماه ۱۳۹۸ در کنسولگری ریاض در استانبول ترکیه به قتل رسید و تاکنون از سرنوشت جسد وی هیچ خبری منتشر نشده است.

تعهد بایدن برای پایان دادن به جنگ ها

بایدن همچنین درباره پنتاگون و نیروی نظامی آمریکا اظهار کرد: من نخستین رئیس جمهوری در ۴۰ سال گذشته هستم که دارای یک پسر یا دختری است که در منطقه جنگی خدمت می‌کند و متعهد می‌شود به جنگ‌هایی که مدت زیادی ادامه داشته است، پایان دهد.

وی خطاب به نیروهای مسلح آمریکا گفت: من هرگز، هرگز شما را بی آبرو نخواهم کرد. هرگز به شما بی‌احترامی نخواهم کرد. هرگز کاری را که انجام می‌دهید سیاسی نمی‌کنم.

تیم ویژه پرونده چین

رئیس جمهوری آمریکا همچنین از تشکیل یک کارگروه ویژه درباره چین خبر داد که توصیه‌هایش را در اختیار وزیر دفاع قرار می‌دهد و گفت: اینگونه ما با چالش چین روبرو خواهیم شد.

بایدن افزود که بررسی جدیدی در مورد نحوه استقرار ارتش آمریکا برای بازدارندگی چین در اقیانوس آرام سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد این تیم به “ترسیم یک مسیر قوی در پیشبرد امور مربوط به چین” کمک می‌کند.

وی گفت: این کار به تلاش‌های دولت، همکاری دو حزب در کنگره، اتحادها و شراکت‌های قوی احتیاج دارد. اینگونه ما با چالش چین روبرو خواهیم شد و اطمینان خواهیم داد که مردم آمریکا در رقابت آینده پیروز می‌شوند.

هدف این اقدام که توسط وزارت دفاع به عنوان “دوران فعالیت شدید” یاد شده، آن است که یافته‌های خود را ظرف چهار ماه به لوید آستین وزیر دفاع ارائه دهد اما انتظار نمی‌رود که گزارش آن به صورت عمومی منتشر شود.

الی رانتر معاون سابق مشاور امنیت ملی بایدن که به وزارت دفاع پیوسته و به عنوان دستیار لوید آستین در بخش چین فعالیت دارد، تعداد این کارگروه را حداکثر 15 نفر اعلام کرده است.

بر اساس گزارش‌برگی که پنتاگون منتشر کرده است، اعضای این تیم یک نگاه عمیقی به استراتژی پنتاگون، مفاهیم عملیاتی، ساختارهای فناوری و نظامی، وضعیت استقرار نیروها و مدیریت آنها، اطلاعات، ائتلاف‌ها، شراکت‌ها و روابط نظامی با چین خواهند داشت.

در دولت ترامپ هم وزارت دفاع خود را به سمت تمرکز بیشتر بر روی چین سوق یافت و با افزایش منابع به اقیانوس آرام، معاون جدیدی را در پنتاگون برای تمرکز انحصاری بر پکن ایجاد کرد.

به نظر می‌رسد، موضوع چین و ضرورت مقابله با آن، وجه مشترک دیگری بین دولت بایدن و ترامپ است.

کد خبر: 36631

منبع: ایرنا

برچسب ها: ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0