5 مرداد 1401 - 3:00 ب.ظ

باشگاه طلایه داران علم دانشگاه تهران راه اندازی می شود

رییس دانشگاه تهران از ایجاد باشگاه طلایه‌داران علم دانشگاه تهران با هدف ارتقای مرجعیت علمی دانشگاه خبر داد و گفت: جمعی از اساتید که تولیدات و فعالیت‌های علمی بین‌المللی آنها تأثیر بیشتری در زمینه تعیین جایگاه این دانشگاه در رتبه‌بندی‌های معتبر داشتند، در این باشگاه حضور دارند.

به گزارش عصر اصفهان از روابط عمومی دانشگاه تهران، سید محمد مقیمی در پیش‌نشست راه‌اندازی باشگاه طلایه‌داران علم دانشگاه تهران، افزود: رشد جایگاه علمی دانشگاه تهران، رشد فزاینده‌ای برای کل کشور رقم می‌زند. یکی از اهداف راه‌اندازی باشگاه طلایه‌داران علم دانشگاه، ارتقای مرجعیت علمی دانشگاه در حوزه‌های مختلف علم در سطح بین‌المللی است.

وی به نتایج جدیدترین رتبه‌بندی دانشگاه‌های معتبر دنیا اشاره و تصریح کرد: بر اساس آخرین رتبه‌بندی دانشگاه‌های دنیا (۲۰۲۲) توسط نظام رتبه‌بندی موضوعی «شانگهای» که به تازگی منتشر شده است، دانشگاه تهران با جای گرفتن در میان ۵۰۰ مؤسسۀ برتر جهان، ضمن حفظ برتری خود در بین دانشگاه‌های ایران، در ۲۳ زمینۀ علمی نیز صاحب رتبه شد. این درحالی است که در ویرایش ۲۰۲۱ نظام رتبه‌بندی موضوعی «شانگهای»، دانشگاه تهران توانسته بود در ۲۱ زمینۀ علمی در میان مؤسسه‌های برتر جهان قرار گیرد، ولی در ویرایش ۲۰۲۲ این نظام رتبه‌بندی، علاوه بر زمینه‌های گذشته در دو زمینۀ تازه نیز برتر شده است.

ورود به جمع برترین‌های داروسازی و علوم دارویی برای نخستین بار

رییس دانشگاه تهران ادامه داد: این دانشگاه که تاکنون در زمینۀ علمی «داروسازی و علوم دارویی» از زیرمجموعه علوم پزشکی حضور نداشته، اکنون در رتبه‌بندی ۲۰۲۲ برای اولین بار در این حوزه علم به عنوان برتر شناخته شده و البته در جایگاه دوم کشوری پس از دانشگاه علوم پزشکی تهران جای گرفته است. همچنین دانشگاه تهران که از سال ۲۰۲۰ از جمع دانشگاه‌های برتر ایران در زمینه علوم زمین خارج شده بود، حالا بر اساس رتبه‌بندی ۲۰۲۲ شانگهای دوباره به جمع دانشگاه‌های ایرانی شناخته‌شده در این حوزه علم بازگشته است.

 دانشگاه تهران در ۱۶ زمینۀ علمی در جایگاه نخست ملی جای گرفت

مقیمی با اعلام اینکه دانشگاه تهران در چهار زمینۀ علمی شامل اقتصاد، مهندسی محیط زیست، بوم‌شناسی، و مهندسی حمل‌ونقل تنها مؤسسۀ ایرانی است که دارای جایگاه در نظام رتبه‌بندی موضوعی «شانگهای» است، اظهار داشت: بر اساس ویرایش ۲۰۲۲ نظام رتبه‌بندی موضوعی «شانگهای»، دانشگاه تهران در ۱۶ زمینۀ علمی شامل بوم‌شناسی، مهندسی برق و الکترونیک، مهندسی مخابرات، علوم و فناوری ابزار، علوم و مهندسی رایانه، مهندسی شیمی، علوم و مهندسی انرژی، علوم و مهندسی محیط زیست، منابع آبی، علوم و فناوری مواد غذایی، علم و فناوری حمل‌ونقل، مهندسی متالورژی، علوم کشاورزی، علوم دامپزشکی، اقتصاد، و مدیریت موفق به کسب رتبه اول در بین مؤسسه‌های آموزش عالی ایران شده است.

وی در ادامه، پیشرفت‌های حاصل‌شده در آخرین رتبه‌بندی منتشرشده درباره جایگاه دانشگاه‌ها در حوزه‌های موضوعی علم را کافی ندانست و از برنامه‌ریزی برای شتاب گرفتن رشد علمی دانشگاه تهران و قرار گرفتن در جایگاه مناسب در زمینه‌های مختلف علمی خبر داد.

برنامه‌های دانشگاه تهران برای شتاب گرفتن رشد علمی دانشگاه

رییس دانشگاه تهران راه‌اندازی باشگاه طلایه‌داران علم دانشگاه تهران را با هدف تدقیق بیشتر در مستندسازی فعالیت‌های علمی و ارسال مستندات علمی دانشگاه تهران برای نظام‌های رتبه‌بندی معتبر و تأمین تجهیزات و لوازم آزمایشگاهی مورد نیاز به عنوان محورهای مهم برنامه دانشگاه تهران برای شتاب گرفتن رشد علمی دانشگاه عنوان کرد.

مقیمی درباره اهداف راه‌اندازی باشگاه طلایه‌داران علم دانشگاه تهران گفت: سازوکاری فراهم کنیم تا به صورت مستمر از نظرات و دیدگاه‌های دانشمندان برتر دانشگاه تهران در فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی، ترویجی و پروژه‌های کاربردی مورد نیاز جامعه استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ضمن اینکه لازم است فضا و امکانات مناسب به منظور فعالیت علمی برای همه محققین و پژوهشگران دانشگاه فراهم شود، جمعی از اساتید که تولیدات و فعالیت‌های علمی بین‌المللی آنها تأثیر بیشتری در زمینه تعیین جایگاه دانشگاه تهران در رتبه‌بندی‌های معتبر داشته است، شناسایی شده‌اند. این اساتید در باشگاه طلایه‌داران علم گرد هم می‌آیند تا مورد حمایت ویژه قرار گیرند.

رییس دانشگاه تهران با اعلام اینکه محل استقرار تشکیلات این باشگاه در مؤسسه الکتروشیمی دانشگاه تهران در نظر گرفته شده و دکتر گنجعلی استاد تمام دانشکدگان علوم دانشگاه تهران، ریاست این باشگاه را عهده‌دار خواهد شد، افزود: اعضای باشگاه طلایه‌داران علم دانشگاه تهران ثابت نیستند و خود همین می‌تواند یک رقابتی ایجاد کند و هر ساله افرادی جدید وارد این باشگاه شده و جایگزین شوند.

 محورهای برنامه حمایتی دانشگاه تهران از اعضای باشگاه طلایه‌داران علم

مقیمی درباره نوع حمایت‌هایی که از اعضای باشگاه طلایه‌داران علم دانشگاه تهران صورت می‌گیرد، به گرنت ویژه برای تأمین تجهیزات و مواد و لوازم آزمایشگاهی، در نظر گرفتن محقق پسادکتری برای این اساتید به صورت ویژه و افزایش تعداد دانشجویان استعداد درخشان این اساتید در مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکتری اشاره کرد.

کد خبر: 118693

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0