13 شهریور 1400 - 4:00 ب.ظ

بازآفرینی محله همت‌آباد اصفهان با اجرای دقیق طرح تسهیلگری

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: با اجرای دقیق طرح تسهیلگری برای بازآفرینی محله همت‌آباد بدون صرف هیچ هزینه‌ای، ارزش افزود‌ه‌هایی برای هر سه گروه مردم، (دولت و شهرداری) و بخش خصوصی ایجاد می‌شود.

علیرضا قاری‌قرآن مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه همت‌آباد، بافت فرسوده‌ای است که با پیشینه اسکان غیررسمی در اصفهان شکل گرفته است، اظهار کرد: حدود 75 هکتار از بافت فرسوده اصفهان مربوط به این محله بوده که در گذشته خارج ازمحدوده قانونی شهر قرار داشت و به تدریج با استقرار کاربری‌های مقیاس شهری در جنوب رودخانه زاینده‌رود به محل سکونت اقشاری از مردم تبدیل شد.

وی با اشاره به اینکه همت‌آباد از لحاظ موقعیت شهری، جغرافیایی و اقتصادی محله‌ای خوب و نزدیک به مناطق مرغوب اصفهان است. گفت: پروژه بازآفرینی محله همت‌آباد یکی از مهمترین پروژه‌های بازآفرینی شهر اصفهان به شمار می‌رود که ویژگی اصلی اجرای این پروژه حمایت و اعتماد مردم است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان بیان کرد: به صورت کلی فرآیند بازآفرینی مستلزم شناسائی دقیق کنشگران اصلی، تبیین نقش هر یک از دستگاه‌ها و نهادهای ذی‌مدخل بوده است که می‌توان با بررسی مشکلات گروه‌های مرتبط، و تقویت ظرفیت‌‌های موجود، ارزش افزوده‌ای را برای آنان ایجاد و با این دیدگاه به مشارکت جمعی رسید.

وی افزود: با این نگرش مبحث بازآفرینی محله همت‌آباد را می توان به یک مجموعه سه ضلعی تعبیر کرد که متشکل از مردم (بعنوان ضلع اصلی و تامین کننده اراضی)، دولت و شهرداری (بعنوان ارائه دهنده تسهیلات و طرح‌ها) و بخش خصوصی (بعنوان مجری) است.

قاری‌قرآن با بیان اینکه اصلی ترین محور در این مثلث اعتماد مردم و بخش خصوصی به طرح ارائه شده توسط دولت و شهرداری است. عنوان کرد: در صورت مشارکت کامل و اجرای دقیق طرح، هر سه گروه از منافع حاصل از آن بهره‌مند می‌شوند.

طرح تسهیلگری همت آباد؛ تسهیل امور از محل خودش بدون صرف هزینه

وی توضیح داد: طرح در نظر گرفته شده برای بازآفرینی محله همت‌آباد، طرح تسهیلگری یا بعبارتی تسهیل امور از محل خودش بدون صرف هزینه است. در این طرح عرصه تحت اختیار ساکنین این منطقه که از محلات مصوب بافت فرسوده محسوب می‌شود بصورت گروهی تجمیع شده و به بلوک‌های 4 تا 5 طبقه تبدیل می‌شود و اراضی باقیمانده جهت فراهم نمودن خدمات شهری بکار می‌روند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان افزود: بر این اساس افراد ساکن در این مناطق از آپارتمان هایی نوساز با ارزشی فزون‌تر از منازل قبلی برخوردار شده و بدون پرداخت هزینه، خدمات شهری در نزدیکی منزلشان فراهم می‌شود.

وی با بیان اینکه اين طرح ضمن ايجاد فضای مناسب برای اسكان شهروندان، دسترسی‌های بهتری به بزرگراه هاي اطراف و همچنين عبور و مرور ايجاد مي كند گفت: امكان بلندمرتبه سازی بدون محدوديت حريم‌های تاريخی اصفهان،كاهش فقر سرانه‌های خدماتی و كاهش تجمع بافت اجتماعی آسيب‌پذير از ديگر ويژگی‌های اين طرح به شمار می‌رود.

قاری‌قرآن با اشاره به اینکه هدف غایی این طرح تامین نیازهای هر سه گروه یاد شده است. اظهار کرد: براین اساس دولت و شهرداری تنها با تسهیل نمودن امور و بدون صرف هزینه‌ای وظایف قانونی خود را انجام داده و شهرداری می‌تواند به لحاظ بلند مرتبه سازی، احداث مراکز تجاری و … ارزش افزوده کسب کند. همچنین بخش خصوصی نیز علاوه بر ایجاد اشتغال از ارزش افزوده سرمایه‌گذاری بهره‌مند می‌شود.

 مشکلات اساسی ساکنین محله همت‌آباد و راهکار برون رفت از آن

وی گفت: مسائل و مشکلاتی که هم اکنون ساکنین محله همت‌آباد با آن مواجه هستند شامل هشت بخش اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، کمبود زیرساخت‌ها، زیست محیطی، عدم تثبیت مالکیت، اغتشاش بصری و بحران هویت است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان راهکار برون رفت از این مشکلات را رويكردی جامع برای بهبود بخشی كيفيت زندگی انسان‌هـا در جهـت تحقـق رفاه اقتصادی، اجتماعی و محيط سكونتگاهی آنان دانست که در این معنا با تسهیل امور، انجـام اقـدامات لازم و حمايتی می‌توان بـه مشـاركت مـردم، توليـد فزاينـده و مستمر، زندگي مطمئن، امنيت، عـدالت و ثبـات اجتمـاعي دست یافت.

وی افزود: براین اساس، برخی از وظایف دولت و شهرداری شامل تامین خدمات، ایجاد و ارتقا زیرساخت‌ها، توسعه معابر، افرایش سطح دسترسی به بهداشت وآموزش، تامین مسکن، ایجاد مشوق برای نگهداری و مدیریت محله، ایجاد بستری مناسب برای زندگی آرام و … است. که اجرای تمامی این وظایف اگر بصورت تصدی‌گری انجام شود نیازمند صرف هزینه‌هایی بسیار زیاد و تامین اعتبارات لازم است.

کد خبر: 33993

منبع: روابط عمومی اداره کل راه شهرسازی استان اصفهان

برچسب ها: , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0