22 خرداد 1401 - 7:24 ب.ظ

ایستگاه فضایی چین بعد از تکمیل چگونه خواهد بود؟

با پرتاب موفقیت‌آمیز فضاپیمای "شنزو۱۴" در ۵ ژوئن، چین در تلاش است به‌سرعت ساخت ایستگاه فضایی خود را تکمیل کند. این ایستگاه دارای فضای زندگی بیش از ۱۱۰ مترمکعب و دارای ۶ اتاق خواب و دو حمام است که می‌تواند حداکثر ۶ فضانورد را در خود جای دهد.

با پرتاب موفقیت‌آمیز فضاپیمای “شنزو14” در 5 ژوئن، چین در تلاش است به‌سرعت ساخت ایستگاه فضایی خود را تکمیل کند.

ایستگاه فضایی از یک ماژول هسته‌پایه Tianhe که در زمان حاضر به دور زمین می‌چرخد، به یک ساختار سه‌مدول Tشکل، با Tianhe در مرکز و دو ماژول آزمایشگاهی آینده Wentian و Mengtian در هر طرف گسترش خواهد یافت. Wentian قرار است در ژوئیه و Mengtian نیز در اکتبر وارد شوند.

هنگامی که این دو ماژول و کپسول آزمایشگاهی در محل قرار بگیرند، ایستگاه فضایی دارای فضای زندگی بیش از 110 مترمکعب خواهد بود که دارای 6 اتاق خواب و دو حمام است که می‌تواند حداکثر 6 فضانورد را در خود جای دهد.

ایستگاه فضایی چین به‌عنوان یک آزمایشگاه فضایی ملی در سه ماژول و در مدار پایین زمین در ارتفاع حدود 340کیلومتری تا 450کیلومتری از سطح زمین فعالیت خواهد کرد. عمر طراحی‌شده آن 10 سال است اما کارشناسان معتقدند با نگهداری مناسب می‌تواند بیش از 15 سال کار کند.

ماژول هسته Tianhe

ماژول هسته Tianhe که در آوریل 2021 به مدار فرستاده شد، مرکز فرماندهی و مدیریت این ایستگاه فضایی است. این فضاپیما با طول 16.6 متر، حداکثر قطر 4.2 متر و وزن برخاست 22.5 تن، بزرگترین فضاپیمایی است که چین توسعه داده است.

این ماژول با فضای قابل سکونت حدود 50 مترمکعب، به‌عنوان محل زندگی اصلی فضانوردان عمل می‌کند و آنها می‌توانند آزمایش‌های علمی را نیز انجام دهند. در مجموع 6 فضانورد چینی در دو مأموریت جداگانه در ماژول اصلی زندگی و کار کرده‌ و سالم نیز به زمین بازگشته‌اند.

سه خدمه Shenzhou-12 نخستین کسانی بودند که وارد Tianhe شدند و سه ماه از ژوئن تا سپتامبر سال گذشته را در آنجا سپری کردند، سپس خدمه Shenzhou-13 در اکتبر 2021 به ماژول اصلی رسیدند و در آوریل 2022 به زمین بازگشتند و یک رکورد ملی جدید در طول مدت پرواز فضایی انسان به‌مدت 182 روز را ثبت کردند.

ماژول آزمایشگاه Wentian

دو ماژول آزمایشگاهی دیگر از نظر طول، اندازه و وزن شبیه به ماژول اصلی هستند و جزئیات بیشتری از آن هنوز در دسترس نیست.

مجموعه ونتیان عمدتاً برای مطالعات علوم حیات فضایی است. این ماژول مجهز به مجموعه‌های آزمایشی است که می‌تواند از آزمایش‌های مربوط به زندگی، اکولوژی، بیوتکنولوژی و همچنین مطالعات مقایسه‌ای مکانیسم‌های رشد بیولوژیکی تحت شرایط گرانش متفاوت پشتیبانی کند.

از مجموعه‌های آزمایش می‌توان برای مطالعه رشد، توسعه، وراثت و پیری گیاهان، حیوانات و میکروارگانیسم‌ها در فضا و همچنین تحقیق در مورد اکوسیستم‌های بسته استفاده کرد.

آزمایش‌های بیولوژیکی چندسطحی روی مولکول‌ها، سلول‌ها، بافت‌ها و اندام‌ها را می‌توان به‌لطف روش‌های تشخیص متعدد، مانند نور مرئی، فلورسانس و تصویربرداری میکروسکوپی که توسط امکانات علمی امکان‌پذیر شده است، انجام داد.

ماژول آزمایشگاه Mengtian

ماژول آزمایشگاه Mengtian عمدتاً برای تحقیقات علمی میکروگرانشی است. این ماژول مجهز به مجموعه‌های آزمایشی برای آزمایش‌ها در رشته‌های مختلف مانند فیزیک سیالات، علم مواد، علم احتراق، فیزیک پایه و فن‌آوری‌های هوافضا است.

با بازنشستگی ایستگاه فضایی بین‌المللی در سال‌های آینده، ایستگاه فضایی چین تنها ایستگاهی خواهد بود که در حال خدمت است. مقامات اداره ملی فضایی چین برای همکاری بین‌المللی و برای شرکت فضانوردان غیرچینی در مأموریت‌های آینده ایستگاه فضایی این کشور ابراز تمایل کرده‌اند.

کد خبر: 116697

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0