7 خرداد 1401 - 3:43 ب.ظ

ایران پنجمین کشور دارنده فناوری همو دیالیز

یک فعال حوزه تجهیزات پزشکی گفت: در کشور ۴۰ هزار بیمار کلیوی وجود دارد که تولید همو دیالیز ایرانی به آن‌ها در هزینه و درمان کمک بزرگی کرده است.

یک فعال حوزه تجهیزات پزشکی گفت: در کشور ۴۰ هزار بیمار کلیوی وجود دارد که تولید همو دیالیز ایرانی به آن‌ها در هزینه و درمان کمک بزرگی کرده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، حسین چمنی یکی از فعالان حوزه سلامت گفت: بها دادن به شرکت‌های دانش‌بنیان در بسیاری از حوزه‌ها باعث شد مشکل تامین تجهیزات داخل کشور و افزایش قیمت به دلیل تحریم‌ها رفع و به فرصت تبدیل شود. در وهله اول، مسیر خودکفایی طی شود و هزینه‌ها به پشتوانه‌ی تولید داخل بشدت کاهش یابد. به گفته این کارشناس به عنوان مثال، در ایران حدود ۴۰ هزار بیمار کلیوی نیاز به دیالیز دارند.

 

خوشبختانه با تلاش‌هایی که در ایران توسط شرکت‌های دانش‌بنیان صورت گرفت، مسیر خودکفایی با قدرت جلو رفت و دستگاه‌های پیشرفته پزشکی مانند دستگاه همودیالیز، الکتروشوک، مانیتور علائم حیاتی، الکترو کاردیو گراف، ساکشن، اتوکلاو و سایرتحهیزات مورد نیاز مراکز دیالیز توسط شرکت‌های متعدد دانش بنیان داخلی تولید ودر اختیار بیماران قرار گرفت. چمنی گفت: در این حوزه هم اکنون علاوه بر تامین نیاز داخلی، ما در قالب شرکت مدیریت صادرات سلامت محور قادر به صادرات ۲۲ قلم تجهیزات پزشکی مورد نیاز مراکز دیالیز در سایر کشور‌ها هستیم. توانمندی دانشمندان ایرانی در تولید طراحی و تولید تجهیزات پزشکی نوآورانه باعث شده تا بسیاری از کشور‌ها بی توجه به عواقب تحریم خواستار استفاده از محصولات ایرانی باشند.

 

به گفته این کارشناس امروز در کشور تجهیزاتی مانند میکروسکوپ اتمی تولید شده که ایران را در رتبه‌ی دوم یا سوم جهان قرارداده است. ایران پنجمین کشور صاحب دانش طراحی و تولید دستگاه همو دیالیز در جهان شناخته می‌شود. چمنی گفت: در همین بخش طی دو سه سال گذشته با تامین نیاز داخلی از خروج حداقل ده میلیون دلار ارز جلوگیری شده و علاوه بر آن حدود ۸ میلیون دلار قرارداد صادراتی به کشور‌های اندونزی، عراق، افغانستان و ونزوئلا امضا شده است.

 

در بسیاری از حوزه‌های دیگر نیز این اتفاق مبارک را شاهد هستیم. مهدی سبک‌دست، یکی دیگر از فعالان حوزه سلامت در نمایشگاه ایران هلث، گفت: ما بزرگترین ارائه‌دهنده خدمات دیالیز در مراکزخصوصی در کشور به صورت زنجیره‌ای هستیم. به گفته این کارشناس این مراکز با نظر وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی در مناطقی که از نظر تخت دیالیز مشکل داشتند، راه اندازی شده است. سبک‌دست گفت: در حال حاضر، مجموعه ما، ۱۵۰ تخت دیالیز فعال در کشور دارد و این ظرفیت تا پایان سال ۱۴۰۱ به ۲۵۰ تخت بالغ خواهد شد. قسمت خوشحال‌کننده موضوع این است که همه این ظرفیت، با تجهیزات بومی فعال شده است.

 

این فعال حوزه سلامت گفت: ما نگاهی هم به ارائه و صدور خدمات در خارج از کشور داریم. چندی پیش، مرکز دیالیز فعالی در هرات افغانستان راه اندازی شده و در حال تجهیز مرکزی در نجف عراق هستیم و پیشنهاد‌هایی از اندونزی و روسیه هم به دست‌مان رسیده است. این مراکز با محصولات ایران ساخت تجهیز و موجب ایجاد اشتغال و ارزآوری می‌شود.

کد خبر: 115844

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0