از سهمیه‌بندی تراکتورهای ایرانی تا واردات از نیوهلند:

امضاهای طلایی به خرید تراکتور هم رسید

با سهمیه‌بندی تراکتوری که توانایی تولید آن حتی بیشتر از نیاز داخلی در تراکتورسازی ایران وجود دارد نه تنها به صنعت و تولید ملی این کشور ضربه زده شد بلکه کشاورز و کشاورزی این سرزمین و امنیت غذایی تک تک هموطنان در معرض خطر قرار گرفت، چراکه این سهمیه‌بندی باعث رشد قارچ‌گونه دلالان و امضاهای طلایی شد

با سهمیه‌بندی تراکتوری که توانایی تولید آن حتی بیشتر از نیاز داخلی در تراکتورسازی ایران وجود دارد نه تنها به صنعت و تولید ملی این کشور ضربه زده شد بلکه کشاورز و کشاورزی این سرزمین و امنیت غذایی تک تک هموطنان در معرض خطر قرار گرفت، چراکه این سهمیه‌بندی باعث رشد قارچ‌گونه دلالان و امضاهای طلایی شد.

 

به گزارش فارس، گروه صنعتی تراکتورسازی ایران با بیش از ۶ دهه قدمت در تولید و تامین نیاز تراکتور کشور در تمام بخش بخصوص بخش کشاورزی چند ماهی هست که مورد هجمه و آماج گروهی قرار گرفته، این گروه تلاش دارند با انواع سنگ‌اندازی‌ها و بی‌مهری‌ها عرصه داخلی را برای این مجموعه تنگ و مهم‌تر از آن تامین نیاز کشاورزان را با مشکل مواجه سازند. اخیراً و براساس مشاهدات صورت گرفته در برخی استان‌ها تراکتورهای وارداتی با حدوداً ۳۰ میلیارد ریال قیمت و اختصاص تسهیلاتی تا سقف ۸۰ درصد به متقاضیان این نوع تراکتورها از سوی وزارت جهاد کشاورزی، عرضه و توصیه می‌شود که این اقدام در سالی که با عنوان تولید مزین شده جای سوال، اما و اگر فراوان دارد.

***** تامین ۹۸ درصد تراکتورهای کشور

مدیر بازاریابی و فروش گروه صنعتی تراکتورسازی برای تنویر افکار عمومی و بیشتر به لحاظ رفع دل‌نگرانی و دغدغه کشاورزان زحمت‌کش به تمام این سخنان فرافکنانه در گفت‌وگو  با خبرنگار فارس  در تبریز پاسخ دادند و اظهار داشت: تراکتورسازی در حالی مورد این همه بی‌مهری و کم لطفی قرار می‌گیرد که در کنار تامین نیاز کشاورزان داخلی به تراکتور، صادرات به بیش از ۱۵ کشور دنیا را در کارنامه خود دارد، حال چه می‌شود مجموعه‌های با این پیشینه که به نوعی سرمایه ملی محسوب می‌شود و متعلق به تک تک مردم این سرزمین است آماج انواع و اقسام برنامه‌ها و سیاست‌ها برای سنگ‌اندازی در راستای اهدافی قرار می‌گیرد که جز گرفتن توان و رونق بخش تولید و کشاورزی مورد دیگری را دنبال نمی‌کند. ناصر قربانیان افزود: تراکتورسازی ایران هیچ محدودیتی در تامین تراکتور مورد نیاز کشاورزان نداشته و ندارد، بلکه این خود مرکز توسعه مکانیزاسیون جهاد کشاورزی است که با صدور بخشنامه عدم معرفی کشاورزان به تراکتورسازی با بهانه قرار دادن دلایل واهی همچون بحث قیمتی که خود متولی و سازمانی بنام سازمان حمایت در وزارت صمت را دارد و بدون هیچ آینده‌نگری دست کشاورزان را از تولیدات داخلی و مهم‌تر از آن تولید که خواهان و مشتاق آن هستند، دور نگه داشته است.

***** سهمیه‌بندی تراکتور

وی با یادآوری آشفته بازاری که طی دو سال اخیر و به واسطه طرح کاملا غیرمنطقی و غیرکارشناسی مرکز توسعه مکانیزاسیون به وجود آمده، متذکر شد: با سهمیه‌بندی تراکتوری که توانایی تولید آن حتی بیشتر از نیاز داخلی در تراکتورسازی ایران وجود دارد نه تنها به صنعت و تولید ملی این کشور ضربه زده شد بلکه کشاورز و کشاورزی این سرزمین و امنیت غذایی تک تک هموطنان در معرض خطر قرار گرفت، چراکه این سهمیه‌بندی باعث رشد قارچ‌گونه دلالان و امضاهای طلایی شد که خون تولیدکننده و کشاورز را یکجا مکیده و سودهای کلانی را برداشت می‌کردند  به‌طوریکه تراکتور با چندین برابر قیمت کف کارخانه توسط همین سوداگران به کشاورزان فروخته می‌شود. قربانیان اضافه کرد: در تنگنا قرار دادن تولیدکننده و کشاورز منحصر به این اقدام نبوده تا جایی که طی ۹ ماهه گذشته ارائه تسهیلات به کشاورزان متقاضی تولیدات تراکتورسازی ایران متوقف و ضربه دیگری بر پیکر این دو قشر وارد شد و بعد از این ماجرا، طراحان تئوری فلج‌کننده صنعت و کشاورزی کشور با صدور نامهای اعلام کردند از معرفی کشاورز به تراکتورسازی خودداری خواهند کرد. وی ادامه داد: بعد از این اقدام و بخشنامه‌های خلق‌الساعه، تراکتورسازی با آینده‌نگری و دورنمایی که از وضعیت به‌وجود آمده در سایه همین اقدامات غیرمنطقی متصور بود، تصمیم گرفت در وهله اول برای جلوگیری از ضربه وارد شدن بر کشاورز و صنعت کشاورزی کشور فروش مستقیم و بدون واسطه تراکتور به کشاورزان واقعی را در برنامه کاری خود قرار دهد و به همین منظور در دو مقطع اقدام به فروش مستقیم به کشاورزان کرد این برنامه مورد استقبال متقاضیان قرار گرفت و مهم‌تر از همه نتایجی مانند کاهش تنش‌های بازار تراکتور، جلوگیری از جولان دلالان در این عرصه، رفع سردرگمی کشاورزان و کاهش قیمت بازار آزاد حتی تا مرز یک میلیارد ریال را به‌دنبال داشت.

****** رد انحصاری بودن تولید تراکتور در کشور

وی با رد انحصاری بودن تولید تراکتور در کشور عنوان داشت: تولید تراکتور نه تنها در کشور انحصاری نبوده بلکه فضای کاملا رقابتی بر آن حاکم هست، چراکه تعرفه واردات تراکتور در کشور رقمی معادل پنج درصد می باشد و هر کسی که تمایل به واردات تراکتور داشته باشد به راحتی می‌توان در این عرصه فعالیت کند و در خیلی موارد هم دلالان و سوداگران وارد این عرصه شده‌اند تا بتوانند از این نمد کلاهی برای ضربه زدن به تولید داخلی و کشاورزی بدوزند که موفق نشده‌اند.

قربانیان در ادامه این بحث تاکید کرد: آنچه ظهور و بروز تولیدات خارجی در بازار کشور را ناموفق و استقبال از آن را غیرممکن می‌سازد قیمت، کیفیت و شبکه خدمات پس از فروش تراکتورهای تولیدی در تراکتورسازی ایران می باشد چرا که این تراکتورهای در مواردی سه برابر پایین‌تر از تراکتورهای وارداتی بوده و حتی با تولیدات داخلی هم تفاوت قیمت پایین قابل تاملی داشته و در کنار آن شبکه گسترده خدمات پس از فروش که با نزدیک به ۲۰۰ نمایندگی در سراسر کشور هر لحظه و هر زمان آماده ارائه خدمات پس از فروش در قالب گارانتی  است. وی، مزیت‌های همچون حضور در بازارهای بین‌المللی که شامل بیش از ۱۵ کشور می‌شود و امسال نیز هدف‌گذاری صادرات با ۳ هزار دستگاه به ارزش بیش از ۳۰ میلیون دلار به مقصد نزدیک به ۲۵ کشور را از دیگر زمینه‌های مباهات به این سرمایه ملی دانست و گفت: در حالی تراکتورهای ایرانی در اقصی نقاط دنیا متقاضی دارند که محصولات در بازارهای صادراتی به ۲ برابر قیمت داخلی عرضه می‌شود که به تبع از این بخش از فعالیت‌های تراکتورسازی نیز رقم قابل ملاحظه‌ای ارز آوری عاید کشور می‌شود. مدیر بازاریابی و فروش تراکتورسازی گفت: هم اکنون در بسیاری از استان‌ها تراکتورهایی ساخت کشور نیوهلند به ارزش نزدیک به ۳۰ میلیارد ریال عرضه می‌شود که سه برابر تولیدات تراکتورسازی ایران قیمت دارند در حالی که نه تنها هیچ‌گونه مزیت و برتری نسبت به تراکتورهای تولیدی در تراکتورسازی نداشته بلکه بدترین عیبشان نداشتن خدمات پس از فروش و شبکه نمایندگی در ایران می‌باشد. قربانیان به مسئله دیگری در این باره اشاره کرد که بیشترین سردرگمی و حیرت را به‌دنبال داشت و آن اینکه کشاورزان از این محصولات وارداتی استقبال نکرده‌اند اما مرکز توسعه مکانیزاسیون با دادن تسهیلات بالای ۸۰ درصد قیمت این محصول به متقاضیان این تراکتورها می‌خواهد در هر صورت پای تراکتورهای نیوهلندی را به مزارع ایران باز کند، یعنی خریدار این تراکتورهای خارجی می‌توانند صرفا با ۲۰ درصد آورده خود صاحب تراکتوری شوند که تراکتورهای مشابه داخلی آن یک سوم این تراکتورها قیمت دارند.

کد خبر: 115812

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0