3 بهمن 1401 - 2:41 ب.ظ

عضو هيئت علمي دانشگاه اصفهان مطرح کرد:

امروزه بحث بر سر استقلال و ايستادگي ايران اسلامي است

فضاي سياسي ايران همواره فضايي پيچيده بوده و اين پيچيدگي در دو دهه اخير بيش از گذشته، ذهن تحليلگران مسائل ايران را به خود مشغول كـرده است. ويژگي غالب فضاي سياسي ايران در دو دهه اخير «واكنش هاي سريع بـازيگران»، «تقاضـاهاي مصـرانه مـردم»، «ائـتلاف هـاي گـذرا و ناپايـدار»، «ازهم گسستگي و انشعاب مداوم و تصاعدي گروه هـاي سياسـي» و «عـوض شدن خط مشي ها» است.

به گزارش عصر اصفهان، فضاي سياسي ايران همواره فضايي پيچيده بوده و اين پيچيدگي در دو دهه اخير بيش از گذشته، ذهن تحليلگران مسائل ايران را به خود مشغول كـرده است. ويژگي غالب فضاي سياسي ايران در دو دهه اخير «واكنش هاي سريع بـازيگران»، «تقاضـاهاي مصـرانه مـردم»، «ائـتلاف هـاي گـذرا و ناپايـدار»، «ازهم گسستگي و انشعاب مداوم و تصاعدي گروه هـاي سياسـي» و «عـوض شدن خط مشي ها» است.
اين خصلت ها باعث شده رويدادهاي سياسي ايران به شكلي آشوبناك در امتداد خطوط ستيز و همكاري پيش رونـد. بسـياري همواره اين پرسش را مطرح كرده اند كه دليـل پيچيـدگي فضـاي سياسـي ايـران، بـه ويـژه در فاصـله 1376 تـا كنـون و نبـود كـارايي پرداختن به یک مسئله یا موقعیت و رويكردهاي مرسوم بـراي تحليـل درازمـدت شـرايط و پـويش هـاي ميـدان سياسي و قدرت ايران چيست؟
در اين گفتگو به سراغ حجت الاسلام علیرضا احمدی، معاونت رسانه بنیاد نخبگان کشور و دکترای رسانه و علوم ارتباطات رفتیم و در زمینه این آشوب ها پرس و جو کردیم که نتیجه را در قالب مصاحبه زیر می خوانید:
# در مورد اوضاع اخیر کشور و گره زدن این اوضاع با افکار و تحلیل های شماست، نظر شما درباره رویکرد معترضان با مسئولان و مسئولان با معترضان چیست؟
همانطور که رهبری انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای فرمودند نباید از اغتشاشات و بی نظمی در امور حمایت کرد همانطور که کشورهایی چون فرانسه و آمریکا و انگلیس از اغتشاشات داخلی حمایت نمی کنند.
امروزه نیز دعوا و بحث بر سر استقلال، ایستادگی و تقویت و اقتدار ایران اسلامی است .پس اغتشاش برای این مملکت به جز ضرر و تضرر کاری پیش نمی برد .
# پس شما اعتراضات اخیر را به رسمیت نمی شناسید؟
در اصل ۲۷ قانون اساسی ایران بیان می دارد که تشکیل اجتماعات در راهپیمایی ها بدون حمل سلاح، به شرط آن که مخلّ به مبانی اسلام نباشد آزاد است .
دولت فعلی باید به این اصول وفادار باشد و روزها و اماکنی جهت اعتراض تعبیه و معرفی کند که مردم صدای خود را به دولت و حکومت برسانند و براساس بند ۶ ماده ۱۱ قانون، نحوه فعالیت احزاب و گروه های سیاسی بررسی و اتخاذ تصمیم درخصوص درخواست برگزاری تجمعات و راهپیمایی ها جزو وظایف و اختیارات کمیسیون ماده ۱۰ احزاب می باشد یعنی با اطلاع و صدور مجوز از وزارت کشور و استانداری مربوطه به هر شهر باید انجام گیرد و در آخر شورای تامین هر استان محل مناسبی را برای برگزاری تجمع یا راهپیمایی تعیین می کند .
# پس اتفاقات جالبی درپیش روی کشور می باشد که ناشی از عدم مسئولیت اجتماعی در تمام مردم می باشد؟
شاید در وهله اول این فکر وجود داشته باشد که می توان اغتشاشات کف خیابان را برای چند صباحی جمع کرد اما با این انقلاب عظیمی که در ذهن ایرانی ها رخ داده چه می توانند بکنند ؟ این یکی جمع شدنی نیست، ما با نیرویی سترگ روبرو هستیم که می خواهد همه را به هر نحو که شده است مقهور خود سازد و به قول روسو مردمان را مجبور به آزاد شدن کنند .
آنچه در جوان های کف خیابان می بینیم اشتیاق، غرور، آرمان خواهی و نوعی احساس قدرت مطلق است، دنیا را می خواهند و همین حالا می خواهند، ناممکن را طلب می کنند و در عین حال خود را واقع گرا می دانند .همچنین بیش از اینکه در پی تغییر فضای سیاسی باشند خواهان تغییر در تمامیت زندگی اند .
این جوانان به ظاهر خواهان براندازی رسوم، رفتارها، سلایق و تابوهای کهن اند و سرسازگاری با مداراجویی و میانه روی با آدم هایی از جنس من را ندارند .اینها هیچ اقتدار و مشروعیتی را به رسمیت نمی شناسند و می خواهند بجنگند تا پیروز میدان شوند .
# پس این انقلاب ذهنی رخ داده یک انقلاب ویژه در یک گروه کاملا ویژه است ؟
بله یک انقلاب جدید، درونی و ذهنی و البته بیشتر در سنین دهه هشتادی و نودی با رویکرد دستوری و هیجانی
# اگر یک راه حل داشته باشد برای دولت چه گزینه ای انتخاب می کنید ؟
گفتگو تنها راه حل در پیش رو می باشد . البته من نگران ایران هستم نگران سوریه شدن ایران و تجزیه همانطور که در گیلان، کردستان، سیستان و بلوچستان گروه هایی مشغول اتفاقاتی هستند .
مرگ مهسا امینی کبریتی بود بر بشکه های باروتی که در طی سال ها روی هم انباشته شده بود .
من معتقدم که خشونت به مرحله بدون بازگشت رسیده و اکثر کسانی که این روزها بر طبل خشونت می کوبند خودشان یا در ایران نیستند یا در میدان نیستند و هیچ وقت هزینه ای تحمل نخواهند کرد، هر طرفی اقدام به خشونت را به گردن دیگری می اندازد . یادمان باشد که ابزار در اختیار حکومت است و مسئولیت اصلی با اوست پس باید با گفتگو آغاز کرد.
# در مورد معیشت مردم و مباحث اقتصادی که مردم درگیر آن هستند آیا کاری می توان کرد ؟

مردم ما خسته هستند ! اکثریت مردم ایران از لحاظ معیشتی در سطح بسیار ضعیفی قرار دارند؛ حتی بعضی با سیلی صورت خود را سرخ می کنند بعضی روزمرگی خود را می گذرانند بعضی به دنبال تغییر هستند
در کل اکثر مردم ما فقیر و بر سر سفره معیشتی مردم نانی نیست.
تورم ایران از زمان خروج آمریکا از برجام تا الان برای ۵ سال متوالی به طور میانگین به ۴۰ درصد رسیده
موضوع لخت شدن ایران نیست، به قول کینز اقتصاددان انگلیسی، یک تورم بلند مدت آرام آرام تمام بنیان های اخلاقی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور را نابود می کند .
تب ضد آخوندی یا عمامه پرانی که در این چند مدت اتفاق افتاده به دلیل این است که مردم فکر می کنند تمام روحانیون به قدرت و حکومت چسبیده و مقصر تمام هستند.

کد خبر: 131626

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0