12 بهمن 1400 - 3:24 ب.ظ

آیت‌الله سیدیوسف طباطبایی‌نژاد امام جمعه اصفهان:

امام از شخصیت‌های ممتاز حوزه علمیه قم بودند

امام جمعه اصفهان گفت: امام همه سعی‌اش همین بود که در سختی‌ها پیشتاز کمک به مردم باشد و همین موارد است که باعث شده محبت او در قلوب مردم جای بگیرد.

به گزارش عصر اصفهان به نقل از فارس، آیت‌الله سیدیوسف طباطبایی‌نژاد امام جمعه اصفهان، صبح امروز در مراسم سالروز ورود امام به کشور و آغاز دهه فجر، ضمن تسلیت رحلت آیت‌الله صافی گلپایگانی اظهار داشت: امام امت شخصی بود که انسان می‌تواند از زوایای مختلف علم، تقوا، عرفان، سیاست، خلوص در عمل، تدبیر و تدبر درباره او صحبت کند؛ از نظر علم اگر بخواهیم به شخصیت ایشان اشاره کنیم، امام از شخصیت‌های ممتاز حوزه علمیه قم بودند و بعد هم از شخصیت‌های ممتاز حوزه علمیه نجف شدند در حالی که دشمنان نمی‌خواستند این‌طور شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از اهداف دشمن برای تبعید امام به نجف این بود که امام در میان علمای نجف شکست بخورند، گفت: خداوند به پیامبر(ص) گفته بود که دشمنان ۳ کار را درباره تو می‌خواهند بکنند اما تو دشمنان را مأیوس کردی؛ همان کارها و نقشه‌های دشمنان، برای امام خمینی هم اتفاق افتاد؛ خداوند به پیامبر(ص) گفت ابتدا می‌خواستند تو را زندانی کنند و فکر می‌کردند کار تمام می‌شود، اما پیامبر(ص) ۳ سال در شعب ابی طالب زندانی بود ولی در این زندان بیشتر عاشق او شدند و جوانان فراوانی در مکه به او دل بستند.

طباطبایی‌نژاد افزود: در ادامه خداوند به پیامبر(ص) می‌گوید که می‌خواستند تو را بکشند و آن هم نتوانستند و یا می‌خواستند از شهر و کشور اخراجت کنند و فکر می‌کردند هرکدام از این‌ها را انجام دهند تو را شکست دادند، آن‌ها حیله‌گری کردند ولی حیله خدا حیله‌ای است که آن‌ها را مأیوس می‌کند.

نماینده ولی‌فقیه در استان اصفهان با اشاره به شخصیت امام خاطرنشان کرد: همین کار را هم با امام کردند و هر نقشه‌ای کشیدند شکست خوردند؛ ابتدا امام را زندانی کردند و اثری در محبوبیت ایشان میام مردم نداشت و پس از آن می‌خواستند امام را بکشند، ولی علمای قم همه تأکید کردند و نوشتند که ایشان یکی از مراجع تقلید است و چون در همان زمان هم در قانون اساسی مرجع تقلید مسؤولیت داشت نتوانستند این کارا بکنند و در نقشه بعدی امام را اخراج کردند و به ترکیه تبعید کردند سپس او را به نجف بردند تا نتواند در مقابل علما قد علم کند.

وی ادامه داد: امام در علوم مختلف از جمله فقه و اصول، فلسفه‌ و عرفان استاد بوده و کتاب نوشتند و حتی می‌توانیم بگوییم در همه این‌ها از نظر علم کم‌نظیر بودند.

طباطبایی‌نژاد با اشاره به ساده‌زیستی و سعی امام برای قدم گذاشتن در مسیر امام علی(ع) ادامه داد: منزل ایشان بسیار ساده و کوچک بود که یک سال خیلی‌ها خواستند در خانه به خاطر هوای گرم نجف کولری بگذارند اما ایشان اجازه ندادند و گفتدن مگر همه مردم کولر دارند و حتی یک باری قرار بود برای زیرزمین خانه‌اش کرسی درست کنند که ایشان گفته بودند با تخته میوه‌هایی که داریم این کار را انجام دهید؛ زندگی چنین شخصیتی که در جهان شناخته شده و محبوب بود این گونه شکل گرفته بود.

امام جمعه اصفهان تصریح کرد: امیرالمؤمنین(ع) می‌فرمایند من اکتفا می‌کنم مردم بگویند علی در سختی‌ها با مردم نباشد؟! که مسؤولان باید به این سخن توجه ویژه‌ای کنند و همچنین که امام همه سعی‌اش همین بود که در سختی‌ها پیشتاز کمک به مردم باشد و همین موارد است که باعث شده محبت او در قلوب مردم جای بگیرد.

وی با اشاره به آیات قرآن اضافه کرد: کسی که عمل صالح و خالص فقط برای خدا داشته باشد خدا محبت او را در قلب انسان‌های مؤمن قرار می‌دهد مثل محبت ائمه(ع) و شهید سلیمانی؛ خیلی‌ها او را نمی‌شناختند، اما با شنیدن خبر شهادتش عاشقانه گریه می‌کردند، چرا که خلوص در عمل داشت و خودنمایی نمی‌کرد همچنین برای خدا می‌جنگید، فکر می‌کرد و دستگیر نیازمندان بود.

طباطبایی‌نژاد خاطرنشان کرد: جمعیتی که برای  تشییع جنازه امام آماده بودند تا به الآن در جهان نظیر نداشته و این محبت به غیر از ایمان و عمل صالح متعلق به چیزی نبود؛ خداوند وعده داده هرکس ایمان داشته باشد و عمل صالح انجام دهد او را هدایت می‌کند و به سر منزل مقصود می‌رساند و باعث می‌شود انسان از تاریکی‌ها دور شود و حقیقت‌بین باشد به طوری که کسی نمی‌تواند او را گمراه کند.

امام جمعه اصفهان ادامه داد: امام اجازه نمی‌داد هیچ غروری او را بگیرد و همه امور را خالصانه و برای خدا انجام می‌داد و همه دستورات و برنامه‌های او صحیح  و به جا بود که ما نتایج آن‌ها را بعدها می‌دیدیم.

وی مطرح کرد: یکی دیگر از ویژگی‌های امام حیات طیبه بود که حتی از حیات انسانی هم جایگاه بالاتری دارد و در حیات طیبه می‌توان آینده پیش رو را دید و پیش‌بینی کرد و خداوند می‌فرماید کسانی که ایمان داشته باشند و عمل صالح انجام دهند چه زن و چه مرد ما حیات طیبه یعنی حیات فوق انسانی به او می‌دهیم.

طباطبایی‌نژاد در بیان ویژگی دیگر امام عنوان کرد: ویژگی دیگر مؤمن که در امام هم وجود داشت شجاعت بود که خودشان بعد از آزادی از زندان گفتند والله من تا به الآن نترسیدم که در قرآن هم آمده که هرکس ایمان داشته باشد و عمل صالح انجام دهد از ظالم نمی‌ترسد.

نماینده ولی‌فقیه در استان اصفهان در پایان تأکید کرد: هر موقع مردم با انبیا و اولیا و امامان که در مسیر آن‌ها هستند، همراه نباشند نمی‌توانند به هدف و مقصد برسند و خداوند برای امتحان ما حتماً در مقابل همه انبیا و امامان دشمن قرار می‌دهد و ما هستیم که باید امتحان پس دهیم و این را بدانید که در تاریخ هر چه بصیرت و علم انسان‌ها بیشتر شود دین و دین‌داری و اسلام الهی رونق بیشتری داشته است.

کد خبر: 47616

منبع: فارس

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0