21 شهریور 1400 - 8:00 ق.ظ

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان:

اقتصاد دولتی مانعی در مقابل توسعه بخش تعاون است

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان در آخرین روز هفته تعاون در نشستی با خبرنگاران با اذعان به اینکه در اصول شعاری جمهوری اسلامی، تحقق عدالت اجتماعی، توزیع عادلانه ثروت ها، واگذاری اقتصاد به مردم و شریک کردن مردم در اقتصاد از ابتدا مطرح بوده ولی به میزان واقعی محقق نشده است، گفت: زمانی که 80درصد اقتصاد در انحصار دولت است، چگونه می توان 25درصد اقتصاد را به بخش تعاون اختصاص داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه عصر اصفهان، کامران کلانی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان با گرامیداشت روز جهانی تعاون و هفته تعاون در ایران (13تا19شهریورماه)، نامگذاری این ایام با هدف توسعه و ترویج فرهنگ تعاون و ارتقای فعالیت های این بخش را مطرح نمود. وی، تعاون را از اشکال کارآفرینی و مدلی از اقتصاد اجتماع محور نامید که بدلیل نقش محوری مردم در اقتصاد، توزیع عادلانه ثروت تحقق می یابد. چنانچه، در کشورهای امریکا، چین و آلمان با اقتصاد غنی، بخش قابل توجهی بصورت تعاونی اداره می شود.

کلانی بیان کرد: 2/3میلیون تعاونی و 10درصد اشتغال در دنیا به تعاونی اختصاص دارد و در ایران نیز 3درصد تعاونی با سهم اشغال 6دهم درصد از کل جهان را داریم. وی افزود: طبق سیاست های اصل 44قراربود تا پایان برنامه پنجم توسعه به سهم 25درصدی در بخش تعاون برسیم ولی امروز فقط یک پنجم آن محقق شده است و علیرغم شعارهای جمهوری اسلامی در واگذاری اقتصاد به مردم، 80 درصد اقتصاد در انحصار دولت است و نمی توان به سهم 25درصدی بخش تعاون دست یافت. زیرا، برنامه های چابک کردن بخش خصوصی و مدیریت اقتصاد توسط مردم و فرهنگ سازی در این زمینه اجرا نشده است. وی، عدم توانمندی مردم در شکل گیری کارجمعی و تعاونی را مربوط به نگرش سیاسی و حاکمیتی دولت های اصلاح طلب و اصول گرا دانست و افزود: عدم ایجاد همبستگی و بسترهای لازم فرهنگی مانع از تحقق سرمایه اجتماعی می شود. بنابراین، تغییر ساختار اقتصاد دولتی به مردمی، آموزش و فرهنگ سازی و ایجاد اندیشکده تعاون و مراکز نوآوری تعاون در استان با هدف تقویت نهادهای مالی در بخش تعاون شکل گرفته است و باعث شد تا در سال 99 نسبت به 96، میزان تسهیلات پرداختی بانک توسعه تعاون به سه برابر افزایش یابد.

مدیرکل اداره تعاون در استان اصفهان از اختصاص 7500 میلیاردتومان خط اعتباری به تعاونی های مسکن در سطح ملی خبر داد و افزود: توسعه تعاونی های منطقه ای در ایران اخیرا مورد توجه قرار گرفته است که در این زمینه، شرکت های توسعه و عمران شهرستان به منظور ترویج، هدایت منابع و اجرای طرح ها ایجاد می شود. واگذاری طرح ها، زمین و املاک از طریق مشارکت در مزایده ها صورت می گیرد.

وی با اشاره به فعالیت 9شرکت تعاونی  توسعه عمران در سطح استان، از ایجاد شرکت تعاونی توسعه و عمران شهرستان اصفهان خبر داد که 12هزار نفر از جمعیت استان بویژه کارگران شاغل می توانند عضو آن شوند. با واگذاری و مدیریت صحیح این تعاونی می توان باری از دوش دولت برداشت.

کامران کلانی در ادامه به مشکلات انباشته و عدم شفافیت پرداخت و گفت: راه اندازی سامانه جامع هوشمند بخش تعاون می تواند به ایجاد پنجره واحد، برطرف شدن محدودیت ها بدون ملاقات خدمات دهنده و خدمات گیرنده به دریافت خدمات سریعتر کمک کند.

وی تعداد تعاونی های فعال تا اخر مرداد را 3399مورد اعلام کرد و افزود: 50درصد تعاونی های کشور با 3درصد اشتغال را در استان اصفهان داریم. وی توسعه تعاونی در سالهای اخیر را بدلیل رشد شرکت های دانش بنیان بویژه در اصفهان عنوان کرد و گفت: بلحاظ تعداد و سرانه اشتغال در رده 5 استان فعال کشور بوده ایم.

مدیرکل اداره تعاون در استان اصفهان از ایجاد 121 تعاونی از هفته تعاون سال گذشته تا امسال خبر داد و گفت: امسال، 268 طرح تعاونی در کشور داشتیم که 52 طرح با اشتغال 535 نفر و سرمایه 122میلیارد تومان در استان اصفهان است که 90درصد سرمایه گذاری حاصل آورده مردم و فقط 10درصد تسهیلات بوده است.

کلانی در بخش دیگری از سخنان خود به مهاجرپذیری استان اصفهان و ورود سرریز بیکاران دیگر استان ها به اصفهان اشاره کرد و آن را از دلایل تشدید مشکلات اشتغال در استان دانست. وی با بیان اهمیت بهبود شاخص های کسب و کار موثر در اشتغال و استناد به گزارش اتاق بازرگانی، از روند روبه صعود شاخص های کسب و کاروجهش های حاصل از همکاری دستگاه های فعال در حوزه اشتغال خبر داد.

وی از فعالیت گسترده ستاد تسهیل و بررسی مشکلات واحدها در حوزه های مختلف صحبت کرد که منجربه بازگشت 900واحد به چرخه کاروتولید شده است. کمبود نیروی کار ماهر از دیگر مشکلات کار و تولید است که به گفته کلانی، در تربیت نیروی ماهر خوب عمل نکرده ایم. وی افزود: با همکاری اتاق و دانشگاه، جذب دانشجو با گذران دوره های عملی در کارخانه ها و تامین هزینه تحصیل آنان توسط بنگاه های اقتصادی به تربیت نیروی ماهر کمک می شود. همچنین، سایتی با نام سامانه جامع بازار کار با هدف تهیه بانک اطلاعاتی از افراد جویای کارو نیاز بازارکار طراحی شده و بزودی راه اندازی می گردد.

 

 

کد خبر: 37451

نویسنده: فرزانه افسرطه

برچسب ها: , , , , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0