7 خرداد 1402 - 12:52 ق.ظ

اقتصاد خودمانی و اقتصاد واقعی !

فارغ از اینکه بزرگان علم اقتصاد یا همان اقتصاد دانان چه تعاریف و پارامتر هایی برای مقولات اقتصادی در نظر گرفته اند، اقتصاد در بین عامه مردم دارای تعاریف و تعابیر جداگانه ای است. این تعاریف و ویژگی های خودساخته در ساختار ذهنی افراد نیز رسوخ پیدا کرده اند و به بیان فصیح تر و ساده تر مردم اوضاع اقتصادی جامعه را بر اساس محتویات جیب خود می سنجند و تجزیه و تحلیل می کنند.

عصر اصفهان، به قلم وحید حاج سعیدی،به عنوان مثال اگر در دنیا کاهش ارزش پول در قبال تولید واقعی را تورم بنامند، عامه مردم تورم را همان گرانی قلمداد می کنند! اگر در کشورهای پیشرفته با اعمال سیاست های مختلف، زمینه برای ایجاد اشتغال در بخش های مختلف تولیدی، صنعتی، خانگی و … فراهم شود، اشتغال از دیدگاه مردم ما استخدام در یک شرکت دولتی یا خصوصی یا همان پشت میز نشینی تعریف می شود و تا برای فرد حقوق ثابت ماهیانه واریز نشود، اساساً او را فاقد شغل می دانند!

البته این رویکرد تنها مختص عامه مردم نیست و در بدنه دولت نیز چنین تضاد ها و ناسازنماهایی به وفور به چشم می خورد و معمولاً آمارهای اقتصادی دولتی ها در خصوص عبور از رکود، کاهش نرخ تورم،کاهش میزان نقدینگی، و در مجموع بهبود اوضاع معیشتی جامعه با واقعیت های موجود در جامعه و آمار های ارائه شده توسط کارشناسانان مستقل تفاوت های معناداری پیدا می کنند! این اختلاف ساختاری در سایر لایه های مختلف اقتصادی نیز به چشم می خورد. به عنوان نمونه اگر یک کارگر ساده خیاطی با بی احتیاطی در اطو کشیدن، باعث براق شدن کت و شلوار مشتری شود، علاوه بر پرداخت غرامت و تاوان این سهل انگاری، از کار اخراج شده و یا در معرض اخراج از کار نیز قرار می گیرد؛ اما مدیری که به دلیل سهل انگاری و سوء تدبیر در اجرای یک پروژه میلیاردی باعث ایجاد خسارات هنگفت و در مواقعی جبران ناپذیر به اموال و جان مردم می شود، نه تنها بازخواست و برکنار نمی شود، بلکه در شرایطی با ارتقاء درجه نیز روبرو می شود.

ماحصل چنین نگاه و رویکردی سه گانه( اقتصاد مردمی، اقتصاد دولتی و اقتصاد واقعی)، در کنار تصمیمات شتابزده و در عین و غیر کارشناسانه و به دور از پارامتر های اقتصاد علمی، نبود انجمن های صنفی، بنگاه داری دولت به ویژه ها بانک و نهادهای بزرگ دولتی، دستکاری آمار ها یا عدم شفافیت در ارائه آمارهای اقتصادی، جزیره ای عمل کردن مجموعه های اقتصادی بزرگ کشور، قاچاق گسترده و سیستماتیک کالا و ارز، فرار مالیاتی در حجم گسترده، انحراف از قانون بودجه، حضور برخی افراد خاص در اقتصاد و حمایت های مشکوک از صنایع خاص، فقدان نظارت مستمر بر عملکرد مجموعه های اقتصادی و … منجر به شکل گیری یک اقتصاد شکننده و زیان ده شده است که تبعات آن در همه لایه های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و …  به چشم می خورد. به بیان دیگر این رویکرد باعث شده تا اقتصاد کشور دچار یک آنارشیسم و هرج و مرج لحظه ای شود تا جایی که یک عده “برای به دست آوردن حداقل درآمد” و عده ای برای “خرج کردن ثروت باد آورده ” با چالش های اساسی مواجه هستند!

امید است روزی اراده ای عملی و علمی برای حل مشکلات اقتصادی مردم در دولت مردان دیده شود و با برنامه ریزی های کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت، حذف مدیران ناکارآمد و تعارفی از بدنه اقتصاد، مبارزه جدی با فساد اقتصادی و قاچاق کالا، آموزش مبانی اقتصاد در مدارس و در اصلی ترین گام قطع ید غارتگران بیت المال و دشمنان اصلی مردم و نظام  که مقام معظم رهبری نیز همواره در مبارزه با آنها تاکید داشته است، زمینه برای بهبود اقتصادی و معیشتی مردم فراهم شود.

کد خبر: 133992

نویسنده: وحید حاج سعیدی

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: , , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0