29 شهریور 1400 - 4:00 ب.ظ

معاون عمران شهری شهرداری اصفهان:

افزایش نظارت و بازرسی از پارکینگ ها و پل های شهری

سند راهبردی نگهداری از دارایی های فیزیکی شهرداری اصفهان تدوین شد.

به گزارش پایگاه خبری عصر اصفهان، معاون عمران شهری شهرداری اصفهان با اشاره به تدوین سند راهبردی نگهداشت از دارایی های فیزیکی شهرداری اصفهان براساس سند اصفهان 1405 گفت: با تشدید نظارت بر پارکینگ ها، پل ها، معابر و آسانسورهای تحت پوشش شهرداری، ایمنی استفاده از سازه های شهری افزایش می یابد.

ایرج مظفر اظهار کرد: یکی از اهداف مهم در شهرداری اصفهان شناسایی و برداشت لیست تجهیزات و دارایی های فیزیکی شهرداری و نگهداشت از این دارایی ها به منظور استفاده بهتر و افزایش طول عمر مفید تجهیزات و مهم تر از همه ایمنی و امنیت شهروندان در استفاده از این دارایی هاست.

وی با بیان اینکه به همین منظور مدیریت نگهداری و تعمیرات معاونت عمران شهری از سال98 تشکیل شد، گفت: به واسطه وسعت این فعالیتها و امکان برنامه ریزی دقیق برای نگهداری و تعمیرات معایب موجود، در ابتدا تنظیم سند راهبردی و حرکت بر اساس استانداردهای مربوطه ضروری به نظر می رسید، بنابراین این مهم تقریبا با 100 ساعت جلسه کارشناسی محقق شد و سند راهبردی نگهداشت از دارایی های فیزیکی شهرداری اصفهان بر مبنای سندهای بالادستی (اصفهان 1405) تنظیمشد که در مرحله تصویب نهایی است.

معاون عمران شهری شهرداری اصفهان افزود: این مدیریت بنا را بر این گذاشت که همه اقدامات، مراحل نگهداری و تعمیرات براساس استانداردهای جهانی از جمله استاندارد 14224 (استاندارد نگهداشت سازه های شهری) پایه گذاری شود، به همین خاطر در ابتدا پس از شناسایی برای برداشت و ثبت دارایی ها، اقدام به تنظیم دستورالعمل کدینگ تجهیزات کرده است که با این عمل تمام تجهیزات کدگذاری شده و حتی محل دقیق نصب این تجهیزات نیز ثبت، ضبط و قابل رصد میشود.

وی بیان کرد: در ادامه لازم بود دارایی ها دسته بندی شده و برای هر دسته دستورالعمل های مربوطه آماده شود که در این زمینه بخشی از دارایی ها در قالب 27 پارکینگ مسقف، 30پل عابر پیاده مکانیزه، 103 پل غیر مکانیزه،118  پل سواره رو، ساختمانهای شهرداری، معابر و آسانسورها، تقسیم بندیشد.

مظفر افزود: در خصوص دستور العمل پارکینگ ها در فاز اول 8 پارکینگ و در فاز دوم 5 پارکینگ دیگر تحت پوشش نگهداری و تعمیرات قرار گرفت که در سال 99 و نیمه اول سال 1400 با اعتباری بالغ بر 10 میلیارد ریال نسبت به نگهداری و تعمیرات کلی و جزئی پارکینگ ها هزینه شده است.

تنظیم شناسنامه فنی ساختمان های شهرداری اصفهان

وی با بیان اینکه که انتظار می رود در فازهای بعدی همه پارکینگ ها تحت پوشش نگهداری و تعمیرات قرار گیرد، اعلام کرد: از جمله اقدامات بسیار مهم و اساسی در بخش تعمیرات پارکینگ ها راه اندازی سیستم های اعلام و اطفاء حریق، کنترل و نظارت بر بهداشت محیط و سرویس های بهداشتی، راه اندازی سیستم های تهویه، ایمنی آسانسورها و دریافت تایید استاندارد آنهاست، در بخش ساختمانها نیز این فعالیتها در چهار گروه تقسیم بندی شد که برای هر گروه پیمانکار مربوطه مشغول به کار شده و فقط در سال 99 با اعتباری بالغ بر 16 میلیارد ریال نگهداری و تعمیرات آنها انجام گرفت.

معاون عمران شهری شهرداری اصفهان تصریح کرد: یکی از نکات مهم در نگهداری ساختمانها تنظیم شناسنامه فنی هرساختمان است که اینکار با تنظیم دستورالعمل های لازم محقق شده و برای اجرا در شش ماهه دوم سال 1400 به همه پیمانکاران ابلاغ میشود که هم اکنون در فاز اول، برای پارکینگ فرشادی این امر محقق و ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: یکی از اهداف مهم و اساسی در نگهداری، تامین ایمنی شهروندان و استفاده کنندگان از تجهیزات و دارایی هاست که در این راستا همه آسانسورهای ساختمانهای شهرداری پس ازانتخاب پیمانکار و انعقاد قرارداد نگهداری و تعمیرات، برای اقدامات اساسی به منظور رفع عیب و اخذ تاییدیه استاندارد در دستور کار قرار گرفته است.

مظفر افزود: البته این کار به صورت مرحله به مرحله در حال انجام است و تاکنون بیش از 10 آسانسور تاییدیه استاندارد دریافت کرده است. این فعالیت در سال 99 با اعتباری بالغ بر 900 میلیارد ریال صورت گرفت و هرسال برای تحقق اینکار بودجه ای اختصاص مییابد.

وی بیان کرد: همچنین پل های عابر پیاده مکانیزهیکی دیگر از دارایی های فیزیکی است که نقش مهمی در آرامش و آسایش شهروندان ایفا می کند که در فاز اول تعداد 9 پل عابر پیاده مکانیزه تحت پوشش قرارداد نگهداری و تعمیرات قرار گرفته است.

معاون عمران شهری شهرداری اصفهان در ادامه گفت:در این قرارداد، خدماتی همچون بررسی ایمنی عرشه و آسانسور پل ها و پله ها، تامین روشنایی کافی، انجام سرویس های دوره ای پل و کنترل و بررسی صلاحیت افراد مستقر در پل برای حفظ و حراست آن ارائه میشود. این فعالیتها در سال 99 با اعتباری بالغ بر 18 میلیارد ریال انجام گرفته و هر سالادامه خواهد داشت.

رفع همه موانع در سطح پلهای شهربرای دفع آبهای سطحی

وی با اشاره به اینکه در قسمت پلهای سواره رو یکی از مسائلی که هر سال باعث نگران شدن شهروندان و ایجاد حوادث ناگوار میشود، مباحث دفع آبهای سطحی و هدایت روان آبها در سطح پلها و تقاطع های غیرهمسطح است، تصریح کرد: همچنین معایب و خرابی های موضعی که در اثر تصادفات یا موارد دیگردر سطح پل ایجاد میشود، نیاز به تعمیردارد که اینکار در حال اجراست و با تحت پوشش قراردادن همه پلهای سواره رو در قرارداد های نگهداری و تعمیراتهمه موانع در سطح پلها برای دفع آبهای سطحی و خرابی های موضعی پس از اعلام فورا برطرف میشود.

بازدیدهای تخصصی از پل ها برای افزایش ایمنی شهروندان

مظفر بیان کرد: همچنین برای تداوم این خدمات، با طراحی نرم افزار مدیریت پل ها و بازرسی های دوره ای از سازه پل، همه پلهای سطح شهر دوره ای رصد و این اقدامات به صورت فوری انجام میگیرد. اینکار در سال 99 با اعتباری بالغ بر سه میلیارد و 700 میلیون ریالآغازشد و همچنان ادامه دارد. همچنینیکی از قسمتهای مهم پلها درزهای انبساطی و بررسی ترکهای احتمالی و مقاوم سازی آنهاست که دراین زمینه اقداماتی همچون مطالعات، طراحی، مقاوم سازی، نظارت بر عملیات اجرایی پلهای فلزی، آذر، شهید ستاری و دفاع مقدس با اعتباری بالغ بر 4 میلیارد و 800 میلیون ریال در حال اجراست.

وی افزود: طراحی درزهای انبساطی تعدادی از پلهای شهر اصفهان شامل پل های بزرگمهر، شهید شاهمرادی، دفاع مقدس، غدیر،فلزی، زیر گذر شهید آقاخانی با اعتباری بالغ بر 800 میلیون ریال، اصلاح درزهای انبساطی پل غدیر با اعتباری بالغ بر 15 میلیارد ریال، بازدیدهای تخصصی از پلهای سواره رو با اعتباری بالغ بر سه میلیارد و 700 میلیون ریال و بازرسی از پلهای عابر پیاده با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و 500 میلیون ریال نیز در حال اجراست.

 

کد خبر: 40798

منبع: ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان

برچسب ها: , , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0