27 تیر 1399 - 1:21 ب.ظ

بررسی پژوهشگران آمریکایی نشان داد

افزایش لخته‌ خون در شریان‌های پای بیماران مبتلا به کووید ۱۹

پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود دریافتند که بروز لخته خون در شریان‌های پای بیماران مبتلا به کووید- ۱۹ بیش از سایر بیماران پیش‌ می‌آید و می‌تواند عوارض منفی بسیاری در پی داشته باشد.

به گزارش عصر اصفهان،به نقل از مدیکال‌اکسپرس، کووید- ۱۹، با بروز لخته‌های خون در شریان‌های پا ارتباط دارد.

 بررسی جدید پژوهشگران “مرکز پزشکی مونته فیور” (Montefiore Medical Center) آمریکا نشان می‌دهد بیماران مبتلا به کووید- ۱۹ که نشانه‌هایی مانند کمبود ذخیره خون در آنها دیده می‌شود، بیش از بیمارانی که به کووید- ۱۹ مبتلا نیستند، در معرض خطر قطع عضو یا مرگ قرار دارند.

ارتباط میان کووید- ۱۹ و وجود لخته‌های خون در شریان‌های ریوی، در پژوهش‌های بسیاری اثبات شده است اما اطلاعات کمی در مورد ارتباط میان کروناویروس و ترومبوز شریان‌های اندام تحتانی وجود دارد.

در چنین شرایطی، لخته های خون در شریان‌ها به وجود می‌آیند و مانع از جریان یافتن و رسیدن اکسیژن به اندام تحتانی می‌شوند.

پژوهشگران طی دوره اوج کووید- ۱۹ در نیویورک، مشاهده کردند که تعداد بیماران مبتلا به ترومبوز شریانی افزایش یافته است. این بیماران، با نشانه‌هایی مانند سردی، درد و تغییر رنگ در پاهایشان به بیمارستان مراجعه می‌کردند.

افزایش تکان‌دهنده آمار چنین بیمارانی، پژوهشگران را بر آن داشت تا ارتباط میان کووید- ۱۹ و ترومبوز شریانی را دقیق‌تر مورد بررسی قرار دهند.

“اینسا گلدمن” (Inessa Goldman)، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: ما در بررسی‌های خود دریافتیم که ترومبوز شریانی ناشی از کووید- ۱۹ می‌تواند پیامدهایی مانند قطع عضو یا مرگ را در پی داشته باشد.

وی افزود: از آنجا که آمار مبتلایان کووید- ۱۹ در سراسر جهان رو به افزایش است، پزشکان باید به ارتباط میان کووید- ۱۹ و بروز ترومبوز شریانی توجه بسیاری داشته باشند. اگر این مشکل به موقع تشخیص داده شود، امکان حفظ اعضای بدن بیمار و پیشگیری از نیاز به قطع عضو فراهم خواهد شد.

این پژوهش، در مجله “Radiology” به چاپ رسید.

کد خبر: 45195

منبع: مدیکال‌اکسپرس

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0