17 شهریور 1400 - 2:00 ب.ظ

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان

افزایش قیمت ها با حقوق و دستمزدها همخوانی ندارد

افزایش قیمت ها با حقوق و دستمزدها همخوانی ندارد، در حالیکه پیش از این، علاوه بر خرید امکان پس انداز برای خانواده ها وجود داشت.

به گزارش پایگاه خبری عصر اصفهان؛  معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان با بیان اینکه اصل ماجرای صف های طولانی مرغ و چند نرخی بودن آن در بازار به کمبود تولید آن برمی گردد، گفت: اگرچه برنج در بازار به وفور است، اما گرانی برنج ایرانی به افزایش نرخ ارز و جذابیت های صادراتی آن برمی گردد.

اکبر عادل مرام درباره گرانی افسارگسیخته در بازار، اظهار کرد: افزایش قیمت ها با حقوق و دستمزدها همخوانی ندارد، در حالیکه پیش از این بعد از خرید امکان پس انداز برای خانواده ها وجود داشت.

وی با اشاره به دوگانگی در کشور در تولید و تامین کالاهای اساسی در بازار، گفت: با توجه به قانون انتزاع پاسخگویی در خصوص تنظیم بازار محصولات کشاورزی، پروتئینی و دامی با جهاد کشاورزی است و وزرات جهاد کشاورزی باید با تشکیل قرارگاهی، نسبت به تعیین تکلیف چند قلم کالاهای اساسی اقدام کنند.

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان با اشاره به دلیل گرانی کالاهای اساسی در بازار، توضیح داد: گرانی هر کالا با کالای دیگر متفاوت است، ممکن بازار صادراتی محصولی خوب باشد و نرخ گذاری رسمی نداشته باشد.

وی درباره گرانی برنج تولید داخل، گفت: امروز صادرات برنج داخلی آزاد است، همچنین با توجه به افزایش نرخ ارز، جذابیت های صادراتی این محصول بیشتر شده که امروز اثرات خود را در بازار گذاشته است.

عادل مرام دلیل گرانی مرغ را بالا بودن هزینه های تولید آن عنوان کرد و افزود: همچنین گرانی تخم مرغ به تامین نشدن به موقع نهاده های تولید برمی گردد.

وی تاکید کرد: سیستم معیوب حمل و نقل و فروش نهاده ها به مرغداران و دامداران موجب تاخیر در تامین نهاده ها شده که در نهایت آنها ناچار به خرید از بازار آزاد می شوند که این موجب افزایش هزینه های تولید می شود.

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان با تاکید بر اینکه امروز تنها کمبود کالاهای اساسی در اصفهان مربوط به مرغ است، گفت: پیش از این در تامین چند قلم کالا از جمله روغن، شکر و … در اصفهان کمبود وجود داشت که مرتفع شده و در حال حاضر کمبود روغن در بازار نداریم.

وی افزود: با توجه به حذف ارز ترجیحی شکر و برداشته شدن نرخ گذاری رسمی آن، کارخانجات نسبت به تولید و توزیع شکر فعال هستند، اگرچه قیمت شکر به دو برابر گذشته افزایش یافته، اما دیگر کمبود شکر در بازار نداریم.

عادل مرام دربازار بازار نابسامان و گران برنج در بازار نیز توضیح داد: در حال حاضر برنج به وفور در بازار است، البته قیمت برنج هندی نسبت به یک ماه پیش افزایش داشته، همچنین برنج داخلی به دلیل افزتیش قیمت دلار، جذابیت های صادراتی آن را بالا رفته است.

وی درباره بازار نابسامان مرغ و فروش چند نرخی آن در بازار، گفت: به طور قطع تولید مرغ در استان اصفهان پایین است، اما اینکه جهاد کشاورزی مدعی است تولید کافی دارد بر اساس آمارهای سه سال پیش است.

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان توضیح داد: سه سال پیش قیمت انواع آبزیان و گوشت قرمز در بازار به نسبت پایین بود و این کالاها در سبد غذایی هفتگی مردم قرار داشت، اما با توجه به افزایش قیمت آبزیان و گوشت قرمز و همچنین به دلیل اینکه دستمزد و حقوق به نسبت تورم بالا نرفته است، در حال حاضر ماده پروتئینی مورد مصرف مردم مرغ و تخم مرغ است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر تقاضای مردم از آبزیان و گوشت قرمز به سمت مرغ تغییر کرده است اگر تا پیش از این با ۵۰۰ تن کشتار مرغ، بازار اصفهان اشباع می شد، اکنون برای اشباع بازار نیازمند کشتار ۹۰۰ تن مرغ هستیم، در حالیکه این اتفاق اکنون نیفتاده و با کشتار ۵۰۰ تن نیاز بازار اصفهان تامین نمی شود.

عادل مرام البته تصریح کرد: با توجه به مصوبه ستاد تنظیم بازار مبنی بر تعیین نرخ ۲۵ هزار و ۹۰۰ تومان برای مرغ، فروش مرغ با قیمت بالای ۳۰ هزار تومان و … تخلف است.

وی تاکید کرد: اصل ماجرای صف های طولانی مرغ و چند نرخی بودن آن در بازار به کمبود تولید آن برمی گردد در این شرایط بازار تشنه می ماند.

۲۰۶

کد خبر: 35684

منبع: ایسنا

برچسب ها: , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0