24 مرداد 1400 - 3:32 ب.ظ

معاون توانبخشی هلال‌احمر اصفهان:

افزایش۳۰ درصدی متقاضیان دارو در داروخانه هلال احمر اصفهان

معاون بهداشت درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر اصفهان، گفت: با افزایش مبتلایان به ویروس کرونا دلتا آمار متقاضیان داروخانه هلال‌احمر برای گرفتن خدمات دارویی در مقایسه با ماه قبل افزایش ۳۰ درصدی داشته است.

به گزارش عصر اصفهان، امیر جلالیان با بیان اینکه داروخانه هلال احمر نسبت به ماه‌های قبل با افزایش متقاضیان داروهای کرونا مواجه شده است، اظهار کرد: داروهای تخصصی بیماران کرونا به وسیله معاونت سازمان غذا و دارو تأمین و تعیین قیمت می‌شود و بین بیمارستان‌ها و داروخانه‌های وابسته به آن در شهر توزیع می‌شود، داروخانه هلال احمر نیز سهمیه دارویی دارد و به دلیل تعامل گسترده با معاونت غذا و دارو شرکت‌های دارویی سعی بر این بوده که سبد دارویی را برای بیماران کرونایی تکمیل کند.

وی افزود: آمار متقاضیان داروخانه هلال‌احمر برای گرفتن خدمات دارویی در مقایسه با ماه قبل افزایش ۳۰ درصدی داشته است و یک ماه قبل داروخانه هلال احمر متوسط روزانه بین ۴۵۰ تا ۵۰۰ نسخه دارویی را تحویل مشتری‌ها می‌داد و در موج پنجم کرونا این آمار روزانه بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ نسخه رسیده است.

معاون بهداشت درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر اصفهان خاطرنشان کرد: تلاش می‌شود که در داروخانه هلال احمر بتوانیم سبد دارویی کامل و ارائه خدمات بهینه داشته باشیم، برای مشکلات کمبودهای دارویی هم باید تمام موارد به سازمان غذا و دارو و دانشگاه علوم پزشکی اعلام شود که متولی انجام این کار هستند.

داروهای تخصصی کرونا در بیمارستان‌ها توزیع می‌شود

وی اضافه کرد: داروخانه هلال‌احمر تصمیم‌گیری در مورد قیمت داروهای کرونا ندارد و تمام داروهای کرونایی قیمت مصوب سازمان غذا و دارو است و این داروخانه هم مجاز به فروش داروها با همان قیمت مصوب شده است.

معاون بهداشت درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر اصفهان، گفت: توزیع داروهای تخصصی بیماران کرونایی در بیمارستان‌ها است و در داروخانه هلال‌احمر این داروها برای بیماران توزیع نمی‌شود، داروهای موجود در سبد دارویی داروخانه هلال احمر همان داروهایی است که سازمان غذا و دارو به داروخانه تحویل می‌دهد.

جلالیان ادامه داد: برای بیماران تک نسخه‌ای که نیازمند داروهای تخصصی هستند، با توجه به جایگاه ویژه داروخانه هلال احمر اصفهان در بین داروخانه‌های دیگر ارائه داروهای خاص به بیماران سرطانی، دیابتی، کلیوی و موارد دیگر صورت می‌گیرد، توزیع دارو بر عهده سازمان غذا و دارو است و در صورت تحویل داروهای خاص به داروخانه هلال‌احمر به وسیله این سازمان و شرکت‌های دارویی، بیماران در صف انتظار طولانی مدت برای گرفتن دارو نخواهند ماند.

وی در مورد وضعیت کمبود سرم تاکید کرد: برای تأمین سرم از قبل برنامه‌ریزی شده بود و در حال حاضر در داروخانه هلال‌احمر مشکلی برای توزیع سرم نداریم، دانشگاه علوم پزشکی هم تلاش می‌کند که پوشش سرم برای داروخانه هلال‌احمر را داشته باشد، همچنین توزیع قرص و آمپول‌های مسکن هم در داروخانه برای ارائه خدمات بهینه به بیماران موجود است.

معاون بهداشت درمان و توانبخشی جمعیت هلال‌احمر اصفهان، اظهار کرد: ممکن است یک روز بحران دارو داشته باشیم و فردی برای گرفتن سرم و آمپول مسکن به داروخانه هلال‌احمر مراجعه کند و همان ساعت داروی مسکن و سرم به دلیل افزایش تقاضا در موج پنجم کرونا تمام شده باشد و این اتفاق به این معنا نیست که اصلاً دارو وجود ندارد و بعد از چند ساعت یا فردای آن روز داروها تأمین می‌شود.

افزایش مصرف ناگهانی سرم و آمپول‌های مسکن در موج پنجم کرونا

جلالیان، خاطرنشان کرد: این اتفاق‌ها به دلیل آمار بالای بیماران کرونایی و بالا رفتن مصرف مسکن‌ها و سرم است، در موج پنجم کرونا مصرف سرم به صورت ناگهانی در استان افزایش پیدا کرد و شاهد بودیم علاوه بر مصرف بیماران شیمی درمانی و سرطانی بار مضاعف بیماران کرونایی هم به این موضوع اضافه شدند.

وی تصریح کرد: این اتفاق باعث شد افزایش تقاضا برای سرم در داروخانه داشته باشیم و عرضه به بیماران کمتر شود اما با درخواست داروخانه هلال‌احمر از سازمان غذا و دارو دوباره داروها در داروخانه تأمین شد.

معاون بهداشت درمان و توانبخشی جمعیت هلال‌احمر اصفهان، گفت: مطابق اعلام سازمان غذا و دارو برای کسب اطلاعات دارویی و محل توزیع دارو در داروخانه‌های مختلف شهروندان اگر سوالی دارند با شماره ۱۹۰ تماس بگیرند و داروخانه هلال احمر همه روزه از ساعت ۷:۳۰ صبح تا ۸:۳۰ بعد ظهر و روزهای تعطیل و پنجشنبه‌ها از ساعت ۷:۳۰ تا پنج بعد از ظهر به شهروندان ارائه خدمات دارویی داشته است.

104

کد خبر: 28814

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب ها: , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0