9 شهریور 1400 - 12:30 ق.ظ

استفاده نادرست از اینترنت سبب اختلال در هویت یابی کودکان می شود

همانگونه که فضای مجازی بسیاری از مشکلات جوامع و مردم را حل کرده است، خطرات فراوانی را نیز به همراه داشته است. این موضوع می‌طلبد که خانواده‌ها فرزندان خود را از همان دوران کودکی با خطرات استفاده نادرست از فضای مجازی آشنا کنند.

به گزارش عصر اصفهان ؛ این روزها با نگاهی به اطراف خود متوجه می شویم که استفاده از اینترنت و تلفن‌های هوشمند در بین کودکان و نوجوانان به شدت افزایش پیدا کرده است و کمتر کودکی را می‌توان پیدا کرد که از تبلت و تلفن‌هایی که به اینترنت متصل می‌شوند استفاده نکنند یا علاقه به استفاده از این پدیده نداشته باشند.

پررنگ شدن نقش و حضور فضای مجازی در این روزهای کرونایی بین کودکان و نوجوانان، ضرورت نظارت و آموزش سواد رسانه‌ای از این فضا را دوچندان کرده است.والدین باید سعی نمایند تا سواد دیجیتال خود را افزایش داده تا در صورت لزوم بتوانند استفاده فرزندان خود را از این فضاها محدود نمایند. در استفاده از فضای مجازی محدویت‌هایی را به روی دستگاه فرزند خود اعمال نمایید و او را ملزم به رعایت این قوانین نمایید .

  • شبکه‌های اجتماعی درشکل‌دهی هویت کودکان اثر گذار است

اکبر محسنی‌فر عضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور ورامین در این باره با بیان اینکه ارتباط به وسیله فضای مجازی در سال‌های اخیر جایگاه قابل توجهی را بین نسل جوان و خصوصا کودکان در جامعه پیدا کرده است، اظهار داشت: شبکه‌های اجتماعی درشکل‌دهی به هویت و ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی، اقتصادی اثرگذار است.

وی با بیان اینکه افراد جهت جلوگیری از مشکلات مالی و اجتماعی باید برای ورود به دنیای مجازی اطلاعات کافی در اختیار داشته باشند، اضافه کرد: اینترنت یکی از ابزارهای مناسب برای توسعه افکار و اندیشه‌های بشری است البته به شرط آن که در راه صحیح استفاده شود.

عضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور ورامین ارتباطات سالم در فضای مجازی وهوشیاری جوانان و خانواده‌ها نسبت به تهدیدات فضای سایبری را در اولویت عنوان کرد و گفت : پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و توجه والدین به رفتار فرزندان بسیار مهم است و برای جلوگیری از هم پاشیدگی خانواده‌ها، والدین باید تا حدودی به فناوری‌های روز دنیا مسلط و آگاه باشند که تغییر در رفتار فرزندان به معنای ایجاد تغییردر نوع تفکر آنهاست و هنگامی که بنیان فکری و شخصیت آنها به صورت ناصحیح شکل گیرد، راه نفوذ شیادان به حریم خصوصی افراد و محیط امن خانواده باز می‌شود.

محسنی‌فر فرهنگ سازی جهت کاهش پیامدهای استفاده کنندگان از فضای مجازی که بیشتر نوجوانان و جوانان هستند ضروری عنوان کرد و افزود: اطلاع رسانی، آموزش نحوه استفاده صحیح از این فناوری و همچنین برگزاری کلاس های آموزشی در مدارس جهت آگاهی دادن در مورد مزایا و معایب فناوری‌های جدید یکی از راهکارهای مقابله با آسیب های فضای مجازی است.

  • تاثیر مثبت و منفی اینترنت بر کودکان

مصطفی سرگزی، کارشناس ارشد روان‌شناسی تربیتی در این باره نیز می گوید : اینترنت مثل تمام وسایل ارتباط جمعی جنبه‌های مثبت و منفی دارد و استفاده ‌ی نادرست از آن می‌تواند نیروی پویا و کارآمد کشور به ویژه کودکان و نوجوانان را تهدید کند. از عمده‌ترین تأثیرات منفی اینترنت می‌توان در قالب‌های رفتاری از بحران هویت، عدم رشد مهارت‌های اجتماعی، سوءاستفاده‌های جنسی، اعتیاد به اینترنت و نیز صدمات جسمانی نام برد.

  • استفاده نادرست از اینترنت سبب اختلال در هویت یابی کودکان

سرگزی بیان می کند : استفاده‌ی نادرست از اینترنت ایجاد تضادهای شخصیتی و فرهنگی می‌کند. کودکان و نوجوانان به خصوص در دوران بلوغ که مرحله‌ی شکل‌گیری هویت آن‌هاست و همواره به دنبال کشف ارزش‌ها و درونی کردن آن‌ها هستند، با اینترنت و حجم گسترده، حیرت‌انگیز و گوناگون اطلاعات مواجه می‌شود و ناچار هویت خویش را در این دنیای مجازی جست‌وجو می‌کنند و بدین سان ممکن است برخی و شاید تعداد زیادی از کودکان و نوجوانان راه را در اینترنت گم کرده و دوران هویت‌یابی خویش را بیش از پیش با بحران سپری کنند.

  • افسردگی و تنهایی نتیجه اعتیاد به اینترنت

وی ادامه می دهد : زمانی که کودک و نوجوانی به اینترنت معتاد شود، انگیزه‌اش برای تعامل با دیگران کم می‌شود که خود اثرات منفی بر ارتباط شخصی و تعاملات اجتماعی او دارد. این افراد دوستی‌ها را کم‌تر حفظ کرده، زمان کم‌تری با خانواده سپری و استرس‌های بیش‌تری را تجربه می‌کنند و در نهایت تنها و افسرده‌اند.

  • خطر سایت های مستجهن و مبتذل برای کودکان

کارشناس ارشد روان‌شناسی تربیتی بیان می کند : یکی از مخرب‌ترین تأثیرات منفی اینترنت سوءاستفاده‌های جنسی است؛ کودکان و نوجوانان که بدون محدودیت از سایت‌های مبتذل و مستهجن استفاده و بازدید می‌کنند و نیز از طریق اتاق‌های چت و گپ‌زنی، بیش‌تر در معرض اغفال و سوءاستفاده جنسی قرار می‌گیرند.

  • امکان صدمات جسمی برای کودکان در صورت استفاده طولانی مدت از رایانه

سرگزی اظهار می کند : کودکان و نوجوانانی که مدت طولانی در مقابل رایانه می‌نشینند و از فعالیت‌های مورد نیاز این دوران مانند ورزش دور می‌مانند، دچار صدمات جسمانی مثل چاقی، آسیب‌های اسکلتی، ضعف بینایی، تشنج اپیلپتیک و یا حساس به نور می‌شوند.

203

کد خبر: 32831

نویسنده:  مریم رضایی

منبع: عصراصفهان

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0