30 مرداد 1400 - 7:00 ب.ظ

گفتگو با متخصص زنان و نازایی:

استفاده از روش های درمان ناباروری تا چه زمانی تداوم می یابد؟

طبق تحقیقات، معمولا حدود 40 درصد ناباروری مربوط به زن، 40 درصد مربوط به مرد و 20 درصد ناشی از فاکتورهای مشترک است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری عصر اصفهان،تغییر و تحولات گسترده و پیچیده ای که بویژه در سالهای اخیر در روند زندگی بشر رخ داده است، معظلاتی از جمله بیماری های خاص و صعب العلاجی را پدید آورده که در این میان می توان به ناباروری پرداخت. در ناباروری صرفا یک فرد درگیر نیست، بلکه خانواده و متعاقبا جامعه ای متحمل پیامدهای ناخوشایند آن می شوند که تداومی طولانی مدت را به ما گوشزد می کند. بلحاظ ضرورت توجه به این موضوع، به گفتگو با دکتر سید مهدی احمدی متخصص زنان و نازایی وعضو هیات مدیره مرکز درمان ناباروری اصفهان می پردازیم.

لطفا ناباروری را تعریف کنید؟

دکتر احمدی: زوجی نابارور هستند که در مدت یک سال بعد از ازدواج بشرط با هم بودن و بدون استفاده از روش های پیشگیری، باردار نشوند. البته این یک قانون کلی نیست و فاکتور سن در آن مدخلیت دارد. شایان ذکر است که در سن بالای 35 سال برای بانوان، این مدت به 6 ماه کاهش می یابد و پس از آن باید به فکر درمان بود. ivermectin injection ivermectin intramuscular injection

نرخ ناباروری در میان زنان و مردان چگونه است؟

دکتر احمدی: طبق تحقیقات، معمولا حدود 40 درصد ناباروری مربوط به زن، 40 درصد مربوط به مرد و 20 درصد ناشی از فاکتورهای مشترک است. در واقع نرخ ناباروری بین زن ومرد یکسان است.

یک زوج نابارور چه مراحلی را باید پیگیری نمایند؟

دکتر احمدی: لازمه پیگیری یک زوج نابارور، بررسی دقیق زوجین است که باید با مراجعه به پزشک و بررسی کلیه مسائلی که مربوط به ناباروری است، از جمله عوامل شغلی، فاکتورهای ژنتیک، شجره  نامه و سابقه ابتلا به بیماری های مختلف و اعمال جراحی، احتلالات هورمونی،  عوامل محیطی و غیره، پیگیری ها انجام شوند. چنانچه زوجی مراجعه کردند، بر اساس علت و تشخیصی که داده می شود، اقدام به درمان در حداقل زمان ضروری است. کوتاه کردن زمان درمان بسیار حائز اهمیت است، زیرا اکثر زوجین در اثر طولانی شدن زمان درمان، دچار فشار روحی جبران ناپذیری می شوند و گاهی از ادامه درمان سرباز زده که این خود می تواند منجربه اختلافات خانوادگی و حتی جدایی زوجین شود.

نمونه ای ازعوامل محیطی موثر در ناباروری را توضیح دهید؟

دکتر احمدی: بعنوان نمونه مصرف سیگار، قلیان و مواد مخدر، برخی از داروهایی که مردان ورزشکار مثل کشتی گیران مصرف می کنند، آلودگی های زیست محیطی و تشعشعات می توانند باعث عقیمی موقت و گاه دائم شوند.

توصیه شما برای درمان ناباروری چیست؟

دکتر احمدی: با توجه به اهمیت زمان بعد از تشخیص، درمان بصورت پلکانی و توجه به روش های در سطح بالاتر باید دنبال شود. صرفا نباید به گزارش اسپرم سالم بر اساس یک آزمایش و عکسبرداری یا سونوگرافی از رحم و لوله ها اکتفا کرد. در آقایان ممکن است ظاهرا اسپرم سالم باشد ولی قدرت و توان ورود به تخمک را نداشته باشد که ناشی از فقدان اکروزم اسپرم و یا عدم ترشح آنزیمی است که باعث ورود اسپرم به داخل تخمک می شود. در خانم ها، علیرغم سلامت ظاهری دستگاه رحم، گاهی اختلال در مژه های داخل لوله ها می باشد که چون لوله ها باز هستند، عواملی مثل عفونت مزمن لوله و سقط اتفاق می افتد. چون فعالیت لوله ها وابسته به فعالیت مژه های داخل آن می باشد، در هنگام تخمک گذاری، حرکت این مژه ها از طرف رحم به تخمدان است و بعد از تخمک گذاری و لقاح، از طرف تخمدان و رحم می باشد. شایان توجه است که این اختلال معمولا سابقه فامیلی دارد و در خانواده و فامیل مشاهده می شود. ivermectin withdrawal rabbits این گروه از بیماران معمولا با روش میکرواینجکشن باردار می شوند. توصیه دیگر، مربوط به استفاده از داروی خاص در یک زوج نابارور بر اساس تشخیص است که باید به مدت و تعداد موارد توجه شود. do you put the ivermectin in the rabbits ear or feed it to them بعنوان مثال، استفاده از قرص کلومید برای تخمک گذاری، به دلیل عوارضی مثل ایجاد بدخیمی تخمدان، نباید بیش از 6 سیکل باشد و اگر بیمار در این مدت به درمان جواب نداد، باید از دیگر داروهای تحریک تخمک گذاری با درنظر گرفتن عوارض ناخواسته و هزینه های دارو و درمان استفاده کرد.

به نظر شما چه درصدی از زوج های نابارور نیاز به مراجعه به مراکز درمان ناباروری دارند؟

دکتر احمدی: حدود 15 درصد از بیماران نابارور در سنین باروری باید پروسه درمان طولانی مدت را دنبال کنند و 85 درصد بقیه باید توسط همکاران پزشک بررسی و درمان شوند. گاهی حتی یک راهنمایی ساده می تواند مشکل ناباروری چند ساله را حل نماید. یکی از این موارد فاصله تخمک گذاری است. نکته دیگر توجه به مشکلات روحی روانی این زوجین است که صبوری و متانت پزشک، پرستار و کادر درمان مهم است. روشها و درمان های مختلفی برای باروری وجود دارد که باید به آنها پیشنهاد کرد. همچنین از کاربرد واژه هایی مثل عقیمی برای بیمار باید اجتناب کرد. زیرا می تواند منجربه مشکلات عدیده ای، ازجمله مسائل حقوقی در خانواده شود.

کد خبر: 30998

نویسنده: فرزانه افسرطه

برچسب ها: , , , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0