3 مرداد 1401 - 8:00 ق.ظ

از کارمندی وزارت بهداشت تا فتح بازارهای جهانی

یک شرکت دانش بنیان با استفاده از توان نخبگان داخلی، موفق به طراحی و تولید تعدادی از تجهیزات پیشرفته حوزه پزشکی با کیفیتی بالا و قیمتی پایین‌تر از نمونه خارجی در کشورمان شده است؛ تجهیزاتی رقابتی که به ۵۷ کشور جهان از جمله کشورهای اروپایی صادر می‌شود.

شرکت دانش بنیان پویندگان راه سعادت از جمله شرکت هایی است که از سابقه ۱۸ ساله صادرات برخوردار است، ۹ سال متوالی صادرکننده نمونه و سه سال صادرکننده ممتاز کشوری برخوردار است و در سال ۱۳۹۵ به همراه پنج شرکت دیگر موفق به اخذ مدال افتخار صادرات از ریاست جمهوری شده است.

این شرکت با تولید تعدادی از محصولات حوزه تجهیزات پزشکی ضمن رفع کامل وابستگی کشور، صرفه جویی ارزی بیش از ۲۰۰ میلیون دلاری را طی ۲۳ سال اخیر برای کشور به دنبال داشته است و در دو سال گذشته نیز تنها با تولید پنج هزار ونتیلاتور ICU بیش از ۱۰۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی ایجاد کرده است.

ثبت ۹ مورد اختراع، دریافت گواهی دانش بنیان نوع یک برای تمام محصولات، برگزیده سه دوره جشنواره خوارزمی، برگزیده جشنواره شیخ بهایی، اخذ نشان CE اروپا برای تمام محصولات از سال ۱۳۸۲، واحد تحقیقاتی نمونه، واحد صنعتی نمونه، کارآفرین برتر کشوری، طراحی و اجرای سامانه ۲۴۷ با مرکز اورژانس کل کشور و کارآفرین برتر سال ۲۰۲۱ به انتخاب IEEE ایران تنها بخشی از افتخارات این مجموعه نوآور محسوب می شود.

از کارمندی وزارت بهداشت تا فتح بازارهای جهانی

شرکتی که سهم آن از عدد ۱۰۰ هزار دستگاه مانیتورینگ علامت حیاتی بیمار موجود در مراکز درمانی کشور، فروش و نصب ۶۸ هزار دستگاه ایران ساخت در بیش از ۶۰۰ بیمارستان و مرکز درمانی در سراسر ایران است.

تلاش گران این شرکت فناور مستقر در پایتخت، ۱۵ سالی می شود که محصولات تولیدی خود را به بیش از ۵۰  کشور دنیا از جمله کشورهای اروپایی صادر می کنند و تاکنون برای حدود ۴۰۰ نفر نیز در کشور به صورت مستقیم اشتغالزایی داشته اند.

این مجموعه فناور با طراحی و تولید انبوه برخی تجهیزات حوزه پزشکی در سطح بالایی از استاندارد جهانی از جمله CE اروپا موجب رفع کامل وابستگی کشور به واردات این محصولات شده است.

 

از کارمندی وزارت بهداشت تا فتح بازارهای جهانی

عبدالرضا یعقوب زاده از بنیانگذاران این شرکت فناور از رزمندگان نوجوان و پرشور دفاع مقدس است که رتبه یک رزمندگان کنکور کارشناسی ارشد سال ۱۳۷۰ از جمله افتخارات اوست.

این کارآفرین کشورمان در سال ۱۳۷۷ با همراهی سه نفر از جوانان مستعد و علاقه مند به سربلندی ایران اسلامی با تأسیس این شرکت دانش بنیان و جذب نخبگان همچنان در سنگر تولید، از رزمندگان پرشور و خستگی ناپذیر خط مقدم جنگ اقتصادی و از مدافعان سلامت محسوب می شود.

 

از کارمندی وزارت بهداشت تا فتح بازارهای جهانی

 

وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا و در پاسخ به این سوال که چگونه و چه زمانی جرقه تولید تجهیزات پزشکی در ذهن شما خطور کرد، می گوید: داستان آن مفصل است اما به طور خلاصه بنده از سال ۱۳۷۰ تا ۱۳۷۳ کارشناس وزارت بهداشت بودم و وظیفه ما نصب، تعمیر و نگهداری برخی تجهیزات پزشکی از جمله مانیتورینگ علامت حیاتی بیمار بود که از کشورهای ژاپن و آمریکا وارد ایران می شد.

یعقوب زاده که دارای مدرک فوق لیسانس الکترونیک از دانشگاه تهران است، افزود: پس از اینکه در دو دوره آموزشی مربوط به امور فنی برخی تجهیزات و دستگاه های ژاپنی و آمریکایی شرکت کردم، یادم هست آن زمان هم ژاپنی ها و هم آمریکایی ها خیلی نگاه از بالا به پایین به ما داشتند. در همان دوره های حرفه ای جرقه تولید محصولات وارداتی در ذهنم زده شد.

 

از کارمندی وزارت بهداشت تا فتح بازارهای جهانی

بنیانگذار شرکت پویندگان راه سعادت در ادامه توضیح داد: یادم هست سال ۱۳۷۲ و زمانی که دوره تعمیر و نگهداری برخی تجهیزات پزشکی از جمله مانیتورینگ علامت حیاتی بیمار را گذرانده بودم، با مسوولان وقت مربوطه در وزارت بهداشت صحبت و اعلام کردم که این دستگاه هایی را که شما وارد می کنید، می شود در داخل کشور ساخت.

یعقوب زاده ادامه داد: یکی از مدیران وقت نیز پاسخ داد که ما نمی توانیم شما را برای ساخت این دستگاه در مجموعه دولتی حمایت کنیم و بهتر است که اقدامات مربوط به ساخت دستگاه را بیرون از وزارت دنبال کنید و ما نیز از شما حمایت خواهیم کرد و در صورت موفقیت به طور حتم نیازهایمان را از شرکت های داخلی از جمله مجموعه شما تامین خواهیم کرد.

وی گفت: پس از  این صحبت ها از وزارت بهداشت استعفا دادم و از سال ۱۳۷۲ تا ۱۳۷۷ با یک شرکت خصوصی در حوزه ساخت تجهیزات پزشکی همکاری داشتم و بعد هنگامی که اصلا آن زمان بحث شرکت های دانش بنیان و حمایت های دولتی مطرح نبود، شرکت پویندگان راه سعادت را بر اساس اصول دانش بنیانی راه اندازی کردیم.

از کارمندی وزارت بهداشت تا فتح بازارهای جهانی

این فعال حوزه نوآوری در کشورمان افزود: به این دلیل می گویم دانش بنیان چراکه ما در ابتدا واحد تحقیق و توسعه را در شرکت برپا کردیم و بر اساس یک استراتژی مشخص و البته علم روز مجموعه، محصولی را برای طراحی و تولید انتخاب کردیم.

وی در پاسخ به این که آیا خودتان به تنهایی این شرکت فناور را راه اندازی کردید، با اشاره به سال های دانشجویی خود در دانشگاه علم و صنعت طی سال های ۱۳۶۵ تا ۱۳۷۰، گفت: دو دوست و همکلاس بنده که در حال حاضر از موسسان این شرکت محسوب می شوند و همچنان افتخار شراکت با آنها را دارم، همراه من در راه اندازی این مجموعه فناور سهیم بودند، ضمن اینکه در حال حاضر تعداد سهامداران شرکت به هشت نفر افزایش یافته است.

هیچ کدام از محصولات ما با مهندسی معکوس طراحی نشده است

یعقوب زاده در ادامه در خصوص تنوع تولیدات این شرکت دانش بنیان با بیان اینکه، در حال حاضر حدود پنج نوع محصول تولید می کنیم، افزود: نخستین تولیدات شرکت پویندگان راه سعادت مربوط به طراحی و ساخت انواع مانیتورینگ علائم حیاتی بیمار شامل هشت مدل برای داخل کشور بود که حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد قیمت نمونه خارجی به بازار عرضه می شود.

بنیانگذار شرکت پویندگان راه سعادت اضافه کرد: البته چند مدل سفارشی دستگاه مانیتورینگ علائم حیاتی بیمار نیز برای برخی کشورهای خارجی تولید می شود که قیمت های این دستگاه ها متفاوت است.

از کارمندی وزارت بهداشت تا فتح بازارهای جهانی

وی تولید دستگاه الکتروکاردیگراف در چهار کلاس را از دیگر تولیدات این شرکت فناور نام برد، افزود: این دستگاه نیز با قیمت کمتر از نصف مشابه خارجی به مراکز درمانی عرضه می شود.

این مهندس الکترونیک با بیان اینکه، ونتیلاتور ICU با یک سوم و الکتروشوک خودکار قلبی AED با نصف قیمت دستگاه مشابه خارجی به بازار عرضه می شود، افزود: ایران در دوران همه گیری بیماری کرونا جزو معدود کشورهایی بود که توانست ونیتلاتور مورد نیاز بخش ICU مراکز درمانی خود را تامین کند.

وی تاکید کرد: ساخت هیچ یک از این محصولات از طریق انتقال تکنولوژی یا مهندسی معکوس نبوده است و همه با روش های تحقیق و توسعه طراحی و ساخته شده اند و شرکت ما از سال ۱۳۹۱ جزو نخستین شرکت های دانش بنیان کشور بوده است.

یعقوب زاده همچنین در ادامه، ساخت موبایل الکتروکاردیگراف برای بخش اورژانس، ماژول عمق‌سنج بیهوشی و ساکشن برای مراقبت از بیماران در شرایط و مکان‌های گوناگون، دستگاه فشارخون سنج و ترمومتر بیمارستانی و ساخت دستگاه الکتروشوک اتوماتیک را بخشی دیگر از تولیدات این شرکت دانش بنیان نام برد.

صادرات به بیش از ۵۰ کشور جهان/ فروش محصولات با برندهای خارجی

بنیانگذار شرکت دانش بنیان پویندگان راه سعادت در ادامه تصریح کرد: این شرکت فناور تاکنون به ۵۰ کشور جهان از جمله ایتالیا، بلاروس، آلمان، مالزی، سوئد، عراق، لهستان، جمهوری چک، اسلونی، پرو، اندونزی، اوکراین، عربستان سعودی، سوریه، پاکستان، آذربایجان، یمن، تونس، ازبکستان، جیبوتی، امارات متحده عربی، نپال، مصر، لبنان و تایلند صادرات داشته است.

یعقوب زاده با بیان اینکه، این شرکت فناور به دنبال افزایش فعالیت های صادراتی، در سال ۲۰۰۴ اقدام به افتتاح خط تولید محصولات در کشور مالزی کرده است، افزود: ما به تدریج به هفت کشور دنیا انتقال تکنولوژی داشته ایم و در آنجا خط تولید محصولات خود را راه اندازی کردیم که در این کشورها شامل سوئد، ترکیه (تولید مشترک)، بلاروس، عراق، مالزی، اندونزی و برزیل محصولات شرکت ما را با برند خودشان تولید و به فروش می رسانند.

وی با اشاره به اینکه، بیشترین صادرات ما از طریق کشور سوئد انجام می شود دلیل آن را خرید بهتر متقاضیان با برندهای سوئدی عنوان کرد و افزود: ما بر اساس اخذ مجوزهای لازم از سوئد، قطعات را به این کشور ارسال می کنیم و در آنجا پس از تولید نهایی به کشورهای هدف و حتی کشورهایی که رابطه ای با ایران ندارند، صادر می شود.

از کارمندی وزارت بهداشت تا فتح بازارهای جهانی

این فعال حوزه نوآوری در کشورمان دلیل اینکه از کشوری مانند سوئد محصولات خود را به سایر کشورها صادر می کنند را این طور توضیح داد: یک مقدار از این مساله به دلیل تحریم ها است و دلیل دوم نیز این است که متقاضیان محصولات را از کشور سوئد بهتر خریداری می کنند به طوری که با توجه به اینکه مجوز ساخت در این کشور داریم با ارسال قطعات به این کشور محصولات استاندارد خود را با برند سوئدی به سایر کشورها حتی کشورهایی که رابطه خوبی با ایران ندارند، صادر می کنیم.

وی عقد قرارداد همکاری با شرکت SIARE ایتالیا و HEYER آلمان و تبادل محصولات و انتقال تکنولوژی به اروپا را از دستاوردهای دیگر این شرکت دانش بنیان عنوان کرد.

یعقوب زاده در خصوص اینکه آیا محصولات این شرکت موفق به دریافت تاییدیه های جهانی نیز شده است، گفت: شرکت ما سال ۱۳۸۱ به عنوان نخستین شرکت تولیدکننده تجهیزات پزشکی موفق با اخذ استاندارد اروپا شد و حتی دوره های آموزشی لازم را برای سایر شرکت های تولیدکننده تجهیزات پزشکی به منظور آشنایی با چگونگی دریافت استانداردهای اروپا برگزار کرد. به طوری که در حال حاضر بیش از ۵۰ شرکت ایرانی موفق به دریافت استاندارد اروپا شده اند.

بیش از ۲۰۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی و ۴۰ میلیون دلار ارزآوی برای کشور

بنیانگذار این شرکت دانش بنیان فعال در حوزه تولید لوازم و تجهیزات پزشکی در ادامه تصریح کرد: با تولید محصولات فوق طی ۲۳ سال بیش از ۲۰۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی صورت گرفته است.

از کارمندی وزارت بهداشت تا فتح بازارهای جهانی

 

یعقوب زاده همچنین گفت: طی ۱۸ سال صادرات محصولات شرکت به بیش از ۵۰ کشور ۴۰ میلیون دلار ارزآوری محقق شده است.

وی درخصوص مهمترین رقبای خارجی این شرکت دانش بنیان نیز توضیح داد: شرکت هایی از کشورهای آمریکا، هلند، آلمان، کره جنوبی و چین مهمترین رقبای ما محسوب می شوند.

 

۳ میلیون دلار میانگین سالانه صادراتی

بنیانگذار شرکت دانش بنیان پویندگان راه سعادت، همچنین در ادامه در پاسخ به این سوال که میزان صادرات این شرکت فناور چه میزان است، تصریح کرد: به طور میانگین صادرات سالانه شرکت ما متوسط سه تا چهار میلیون دلار است که البته برخی سال ها تا پنج و ۶ میلیون دلار نیز صادرات داشته ایم. البته در سال هایی مثل سال ۱۳۹۹ به دلیل شیوع کرونا و نیازهای داخلی کشور، صادرات ونتیلاتور ممنوع شد اما در سه ماهه نخست امسال بیش از یک و نیم میلیون دلار و به اندازه کل سال گذشته صادرات داشته ایم.

وی در خصوص اینکه به طور میانگین چند درصد از قطعات ساخت محصولات این شرکت وارداتی است نیز گفت: ما به عنوان مثال برای یک ونتیلاتور ۸.۵۰۰ دلاری کمتر از ۱۵۰۰ دلار خرید خارجی داریم و در کل همه محصولات کمتر از ۲۵ درصد ارزبری دارند.

این مهندس الکترونیک در پاسخ به این سوال که چرا باقیمانده قطعات وارداتی مورد نیاز خط تولید را خودتان تولید نمی کنید، گفت: قطعه سازی و جایگزینی قطعات و ماژول های خارجی همچنان در شرکت ادامه دارد اما به قطعیت می توان گفت که شرکت ما با عمق ساخت قطعات مختلفی که دارد، یکی از قطعه سازترین شرکت های دنیاست و به ندرت شرکتی بیش از این قطعه سازی در درون خود دارد. ضمنا ساخت بعضی از قطعات این محصولات در کشور به صرفه نیست، ضمن اینکه بسیاری از تولیدکنندگان دنیا نیز به همین شکل عمل می کنند و اینطور نیست که همه قطعات محصولات را، خود بسازند مثلا هیچ تولیدکننده ونتیلاتوری در دنیا، خود باتری نمی سازد چراکه این نیازمند یک تکنولوژی و بستری دیگر است.

آیا مراکز درمانی دولتی از تجهیزات پزشکی ساخت ایران استفاده می‌کنند؟

این فعال حوزه دانش بنیان در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا مراکز درمانی و بیمارستان های دولتی از محصولات شما استفاده می کنند یا خیر گفت: اخیرا نمایندگانی از قوه قضاییه بازدیدی از این شرکت داشتند و آنها تصور می کردند که ما از آنها می خواهیم واردات محصولات مشابه محصولات ما، ممنوع شود. در حالی که اعلام کردیم روش ساخت محصولات ما هم به لحاظ کیفی و هم قیمتی به شکلی است که با استقبال متقاضیان مواجه بوده است.

یعقوب زاده افزود: به عنوان مثال دستگاه ونتیلاتور ساخت این شرکت با یک سوم قیمت خارجی یعنی حدود ۳۵۰ میلیون تومان به بازار عرضه می شود؛ در حالی که هزینه سرویس و نگهدای آن نیز خیلی ارزان‌تر از نمونه خارجی است، ضمنا این دستگاه را تا سه سال گارانتی می کنیم و این قیمت و گارانتی به خودی خود بیمارستان ها و مراکز درمانی را مجاب می کند که از دستگاه ایرانی استفاده کنند.

 

وی می گوید: حتی در حال حاضر بسیاری از بیمارستان های دولتی و خصوصی که پیش از این دستگاه ونتیلاتور خارجی خریده و استفاده می کردند، به دلیل بالا بودن هزینه تعمیر و نگهداری این دستگاه را کنار گذاشته و از دستگاه شرکت ما (ساخت ایران) استفاده می کنند.

این فعال حوزه دانش بنیان در کشورمان در ادامه بیان کرد: دستگاه های ساخت شرکت های آلمانی و سوئیسی دیگر به کشورمان وارد نمی شود و از اینکه چند وقتی است دیگر در بازار ایران توان رقابت ندارند و از طرفی استفاده از دستگاه های وارداتی قبلی نیز مقرون به صرفه نیست، ما نگرانی از بابت فروش و بازار محصولات تولیدی خود نداریم.

وی گفت: علاوه بر دستگاه ونتیلاتور که قیمت آن یک سوم قیمت نمونه های خارجی است، سایر دستگاهای ساخت شرکت دانش بنیان ما کمتر از ۵۰ درصد دستگاه های خارجی قیمت دارد.

این مهندس الکترونیک، دلیل آن را نوع نگاه استراتژیک این شرکت دانش بنیان و نحوه انتخاب و ورود به چرخه طراحی و ساخت محصول دانست و افزود: تعریف پروژه ساخت دستگاه ها در شرکت ما طوری است که اگر مقرون به صرفه اقتصادی نباشد، اصلا به آن ورود نمی کنیم. ما به طراحی و ساخت محصولاتی ورود خواهیم کرد که هم بازار داشته باشد هم بتوانیم با کیفیت بالاتر و نصف قیمت وارداتی آن را بسازیم.

کد خبر: 118549

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0