12 اردیبهشت 1399 - 4:14 ب.ظ

گفت وگوی عصراصفهان با علی خسروی داور بین المللی

از زمین خاکی جنوب شهر تامستطیل سبز المپیک

هم ورزشکار و هم داور ورزشی است وهمچنین با شبکه ورزش وکارشناسی این حوزه جذاب و جوان پسند و همگانی ارتباط تنگاتنگ دارد.

عصراصفهان،فاطمه طایی، سوت زدن هایش در بازی های لیگ برتر راخوب به یاد داریم و البته شاهد کارشناسی هایش در همه شبکه ها و به خصوص برنامه دوست داشتنی « ورزش و مردم » مرحوم بهرام شفیع در صبح های جمعه هر هفته.

 وی۲۶ مهر ماه سال ‌۱۳۴۰ در تهران به دنیا آمد.این داوربین المللی سابق فوتبال ایران با تحصیل در حوزه ورزش و تربیت بدنی باسابقه قضاوت درگستره آسیایی، جهانی و المپیک با سابقه مدیریتی ورزشی که هم اکنون شغل اصلی اش حوزه مدیریت فدراسیون وهيئت هاي ورزشي و سازمان هاي مردم نهاددرشهرداری تهران می باشدکه درکنار آن در شبکه ورزش برنامه ” شب های فوتبالی “به عنوان مجری-کارشناس فعالیت می کند.

علی خسروی درگفتگو باخبرنگار روزنامه عصراصفهان می گوید :از همان بچگی به سمت و سوی فوتبال رفته وهم به صورت تفریحی وهم حرفه ای این کار را انجام می داده است.

کمی بزرگتر شده و درکوچه پس کوچه ها باتوپ و دروازه های کوچک به بازی پرداخت. همانند بسیاری از هم سن و سال های خویش در خردسالی به معلمی،خلبانی یا کارگردانی سینما علاقه داشته و ازسال ٨٢ تدريس در دانشگاه را شروع کرده و البته همزمان داور هم بوده است.

البته در ابتدای دوره نوجوانی به بازی در تیم های باشگاهی بزرگ و تیم ملی هم اندیشیده است.

داوری، سخت تر از کارشناسی تلویزیون

وی در پاسخ به این سوال که حضور در عرصه فوتبال به عنوان یک کارشناس سخت تر است یا یک داور فوتبال؟ گفت هر دو مورد سختی خودش را دارد و برای داوری باید اطلاعات و دانش بالایی داشته باشیم و وقتی داور هستی باید به روش عادلانه قضاوت کنیم.

یک کارشناس نباید دنبال اشکال باشد یا از خود داور قوی تر باشدبلکه باید یک نصیحت کننده باشد.

وی می گوید : البته اگر بخواهم این دو را در کفه ترازو بگذارم می‌توانم بگویم با تجربه ای که دارم، قضاوت از کارشناسی رسانه و سیما مشکل تر است .

خسروی خودش را یک ایرانی می‌داند وبه هیچ عنوان درباره قضاوت خارج ازکشور فکر نمی کرده و نمی کند.مردمان کشورش را دوست دارد و ایران را کشوری مقدس می داند .وی در حدود ۵۰ کشور قضاوت کرده و در ۲۳ سالگی به او پیشنهاد ادامه تحصیل درخارج ازکشور شد اما برخلاف دوستانش درهمین محله بدون امکانات بزرگ شد و در ایران ماند

ضرورت تشکیل کانون داوران ایران

داور مستطیل سبز کشورمان ادامه می دهد: مشکلات زیادی در کار و حرفه داوری وجود دارد امّا از اولین کارهایی که می‌توان انجام داد این است که «کانون داوران ایران» تاسیس شود .

البته این کانون تاسیس شده و خود او نیز در این کمیته عضو است ومدیر روابط عمومی و سخنگوی این کمیته نیز هست،اما می‌گوید این کمیته باید قانونی و زیر نظر وزارت ورزش و جوانان باشد .

همه استان‌ها باید انتخاب انجام بدهند و مجمع درست کنند؛ برای مسائل رفاهی تحصیلی پزشکی شغلی و بازنشستگان همچنین باید به دستمزد داوران فکر کرد و برنامه داشت.شرایط تحصیلی داورهای عربی انگلیسی رافراهم کرده تا به طور رایگان تحصیل کنند وبرای تفریح وسفرهای زیارتی و خانواده های داوران فرصتی را درنظر بگیرند واین طریق که داورها با مشکلات عدیده از شهری به شهر دیگر برای داوری بروند اصلا اتفاق خوشایندی نیست .

رسیدگی به داوران و تشکیلات داوری

وی می گوید : بایدگروه تشريفات براي اياب وذهاب داوران تشکیل شود تا به محض اینکه ابلاغ می شود داور موردنظر به راحتی و آسانی به مقصدخویش رسیده وبازگردانده شود و باید همه تیم‌ها تشکیلات اداری داشته باشندضمن اینکه برای تیم تشریفاتی در حال حاضر مشکلات زیادی وجود دارد.

در مجموع باید برای داوری کشور هزینه شود ضمن اینکه کانون داوری باید قوی تر شود و سالی یک بار هم که شده داورهای لیگ برتر رابرای کلاس های داوری به ترکیه یاقطر اعزام کنند وحتما سطح تحصیلات داوری را اجباری اعلام کنند .

وی تاکید می‌کند که «کانون داوری» باید قوی تر شود؛کانون داوری موازی کاری با کمیته داورها نیست بلکه زیر نظر وزارت کشور فعالیت دارد.

خسروی ادامه می دهد:وزارت ورزش بایددستورش رابدهد ونماینده کانون داورها در جمع انتخابات فوتبال حضور پیدا کندو در رأس کمیته داورها بایدپرسابقه ترین داورهای کشور با درجه وتحصیلات بالا باشند،کسانی که درکشور آسیا وجهان درمسابقات المپیک قضاوت و داوری کرده باشند.

این کارشناس فوتبال می گوید؛ اگر پیشنهادی برای دپارتمان توسط آقای صفیری داشته باشد قبول نمی کند که عضوی از کمیته داورها باشد معمولا جایی راقبول می کندکه نظراول باشد. اما دربحث رسانه و شبکه ورزش برای آقای صفیری بسیار احترام قائل است واز او به عنوان رئیس کمیته داوران، دعوت می کند تا در برنامه حضور پیدا کند.

تفکیک وظایف کمیته داوران و دپارتمان داوری

خسروی در رابطه با وضعیت هماهنگی کمیته و دپارتمان داوری می گوید : این موضوع به یک معضل تبدیل شده و متأسفانه در حال حاضر رئیس دپارتمان کسی است که در رشته فوتسال فعالیت داشته در حالی که به نظر من باید کسی که در فوتبال سررشته دارد  عهده دار این مسئولیت باشد.

کارشناس داوری فوتبال کشورمان افزود، اگر قرار است فقط کمیته داوران وجود داشته باشد باید فقط کمیته داوران فعالیت کند اما اگر قرار است کمیته داوران و دپارتمان هر دو کنار هم باشند دپارتمان باید فقط به دستورها عمل کند وکار اجرایی انجام دهد.

وی می گوید: بهتر است سرپرست فدراسیون (آقای بهاروند) زودتر تکلیف آقای صفیری  را مشخص کرده و او را به عنوان رئیس کمیته داوران معرفی کند وحکم صادر کند.

داور سابق فوتبال کشورمان، داوران را به آموختن زبان انگلیسی، احترام به پیشکسوت ها وخواندن قوانین دعوت کرد .

 وی در پایان به نبود امکانات کافی و نیازحرفه داوری به حمایت های مادی و معنوی اشاره کرد و از وزارت و وزیر ورزش وجوانان خواست تا کانون داوری را برای تمام رشته های ورزشی راه اندازی کنند .

202/

کد خبر: 30613

نویسنده: فاطمه طایی

منبع: روزنامه عصر اصفهان

برچسب ها: ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0