28 بهمن 1399 - 5:19 ب.ظ

ازدواج آسان؛ از اقتصاد تا فرهنگ

همزمان با شروع‌ ماه رجب، بسیاری از خانواده‌ها کوشیدند تا بستر پیوند آسان زوج‌ها را در دنیای پرزرق‌وبرق امروز فراهم سازند. فراهم‌سازی بستری که می‌تواند شروع آرامش‌انگاری و به‌جا آوردن سنت پیامبر اسلام باشد.

به گزارش عصر اصفهان،به نقل از روزنامه «رسالت»/ در این خصوص هستند نهادها و ارگان‌هایی که آستین همت را بالا زده و  برای تحقق این امر خداپسندانه پیشگام شده‌اند. در این راستا رئیس سازمان بسیج سازندگی عنوان کرد: «فراهم کردن بسترهای ازدواج آسان مقدمه حل مشکل جمعیت است و بسیج نیز در این موضوع حساس و مهم نقش‌آفرینی خواهد کرد.» اما سؤال این است که چقدر به این امر آسان توجه می‌شود؟ درحالی‌که زنگ خطر تجرد کشور به صدا درآمده  و تشکیل خانواده، گذر از هفت‌خوان رستم شده است.

در قرآن کریم کلمه زوج با مشتقاتش هشتاد و یک‌مرتبه و لفظ نکح بیست‌وسه بار تکرار شده است و حتی پیامبر اکرم(ص) فرمود: «هرکس ازدواج کند نیمی از دینش را حفظ کرده، پس باید در نیم دیگر از خدا بترسد.» از دیدگاه اسلام ترک ازدواج و مجرد زیستن نه‌تنها فضیلتی محسوب نمی‌شود بلکه به‌عنوان از دست دادن خیر و برکات و آثار فراوان معنوی نیز  شناخته‌شده است.

دراین‌باره معاون وزارت ورزش و جوانان کشور نیز اخیرا در برنامه محرمانه مطرح کرد بالا رفتن سن ازدواج بر فرزندآوری جامعه آسیب می‌زند و جمعیت ایران از سن جوان فاصله گرفته  و به سمت پیری می‌رود. باوجوداین نوع آسیب اجتماعی باید اقدامات اساسی در امر ایجاد انگیزه و تمایل جوانان به ازدواج را انجام داد و علت‌هایی چون نیافتن همسر مناسب، ترس از ازدواج ناموفق، بی‌اعتمادی به‌طرف مقابل، مردد بودن جوان، بالا بردن هزینه ازدواج، اشتغال توسط روانشناسان و جامعه شناسان انجام تا به ارائه راهکارهای مناسب پرداخته شود. در بررسی بیشتر این موضوع «رسالت» به گفت‌وگو با غلامرضا افروز، روانشناس و پژوهشگر مسائل خانواده پرداخت.

ازدواج، مهم‌ترین انتخاب انسان در گستره‌ حیات

غلامرضا افروز، روانشناس و پژوهشگر مسائل خانواده در تشریح ازدواج آسان و ماندگار گفت: «ازدواج، مهم‌ترین انتخاب انسان در گستره‌ حیات است و امری والاتر از این در زندگی او وجود ندارد. به‌طور حتم ازدواج نیاز فطری و اجتماعی انسان است که مسیر ادامه‌ زندگی او را رقم می‌زند. بنابراین کسی که از ازدواج امتناع کند، در درازمدت دچار مشکلات جسمی، روحی و روانی خواهد شد.»

وی افزود: «برای هر کشوری جمعیت هوشمند و  سالم یک سرمایه اجتماعی است و رهبران اجتماع نیاز به رشد قابل‌توجه جمعیت خوددارند. بهترین شیوه گسترش جمعیت، ازدواج ماندگار است. گفتنی است چنانچه ازدواجی ماندگار نباشد، بچه‌ای هم به دنیا نخواهد آمد.»

افروز تصریح کرد: «نگرش مثبت در فرزندآوری و فرزند پروری حاصل ازدواج ماندگار است. بنابراین ضرورت دارد دولت با ارائه تسهیلات لازم، مردم را به این امر تشویق کند. به‌طور مثال به هر خانم که تازه ازدواج‌کرده، هدیه مالی ارائه دهد یا پس از فرزند آوری، ماهیانه مبلغی به‌حساب او واریز شود. همچنین برای مرد متأهل و بچه‌دار تسهیلاتی برای استخدام، میزان حقوق و ساعت کار در نظر گرفته شود.»

این پژوهشگر مسائل خانواده همچنین خاطرنشان کرد: «غایت ازدواج، رسیدن به آرامش است و همسر خوب کسی‌ است که در این راه شریک زندگی خود را یاری کند. انتخاب فردی که بتواند در کل ادوار زندگی آرامش باشد، کار آسانی نیست بنابراین انتخاب درست ضرورت بسیاری دارد. یک پسر یا یک دختر می‌توانند فرزند، دوست، کارمند یا خواهر و برادر خوبی‌ باشند اما این هیچ‌گاه به معنی همسر خوبی بودن، نیست.»

وی گفت: «به استناد آمار رسمی، طی دو سال گذشته از هر پنج ازدواج، دو ازدواج به طلاق کشیده، یک ازدواج در آستانه‌ طلاق، یک ازدواج در مرز سردی و بی‌تفاوتی و تنها یک ازدواج به قوت قبل خود باقی‌مانده است. بنابراین فراوانی طلاق گسترش‌یافته و  این درحالی‌ است که هیچ‌کس بافکر جدایی ازدواج نمی‌کند و تماما فکر به خوشبختی و روزهای باهم بودن، می‌کنند.»

او یادآور شد: «ریشه طلاق، حاکمیت رفتارهای بد روانی و جنسی است و غایت ازدواج آرامش است‌. چنانچه آرامش کمرنگ شود، ریشه‌های طلاق شکل می‌گیرند و زوج به عدم امکان زندگی مشترک می‌رسند.»

ازدواج آسان به ماندگاری آن کمک می‌کند

افروز اظهار کرد: «ازدواج دو گام دارد؛ نخست انتخاب درست و ازدواج آسان است‌. در تمام دنیا ازدواج و پیمان عقد یک باور قلبی و یک پیمان معنوی و اخلاقی است که معنا دارد. بنابراین توصیه می‌شود پیش از تصمیم نهایی ازدواج، جوانان حداقل در ۱۰ جلسه یکدیگر را ملاقات کنند تا تصمیم بر پایه منطق گرفته شود. تعجیل در ازدواج، توجه به ثروت و تحصیلات ازجمله تفکرات و معیارهای اشتباهی است که مانع از شناخت درست می‌شوند.»

این روانشناس عنوان کرد: «لازم است بگویم ازدواج مدرن و سنتی مهم نیست. هر ازدواجی که تأکید بر انتخاب دقیق داشته باشد موفق است. همچنین ازدواج ماندگار نیز دو مرحله دارد؛ انتخاب دقیق و برگزاری مراسم آسان. تفکر این‌که جهیزیه بر عهده خانواده دختر است و سایر هزینه‌ها بر عهده پسر، نادرست است‌. خانواده هر دو طرف باید بکوشند تا شرایط زندگی و الزامات آن را برای فرزندشان تهیه کنند.بنابراین پدران و مادران همچون چتر آرامش‌بخشی بر روی سر جوانان هستند و تا یکدیگر را بشناسند، تأکید بر این است که فرآیند شناخت باهدف خاصی صورت گیرد. هدف غایی ازدواج رسیدن به آرامش و خوشبختی است. ازدواج یک مسیر است مقصد نیست، برای همین باید ببینیم فردی که انتخاب کردیم می‌تواند به من آرامش بدهد، باید بدانیم که مؤلفه‌های آرامش‌گری چیست و ما به دنبال چه صفات و خصایصی هستیم؟»

افروز در پایان یادآور شد: «تشریفات آسان از جمله عوامل مهمی است که به ازدواج ماندگار کمک می‌کند. مهریه، جهیزیه یا سایر موارد، نباید به‌گونه‌ای وضع شود که موجب نگرانی دو طرف  شود. اسلام بر عقلانیت استوار است بنابراین مهریه‌ای که بالقوه فرد نتواند پرداخت کند، نادرست است.»

300

کد خبر: 33849

منبع: روزنامه «رسالت»

برچسب ها: ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0