27 شهریور 1400 - 9:00 ق.ظ

اخبار امید بخش در حوزه درمان سرطان ریه در بسته دارویی این هفته

در هفته ای که گذشت اخبار امید بخش در حوزه درمان سرطان از شرکت های معتبر دارویی منتشر شد.

تاییدیه سریع برای دارو انتخابی سرطان ریه در بیمارانی که به درمان قبلی خود پاسخ نداده اند!

به گزارش پایگاه خبری عصر اصفهان، سازمان غذا و داروی ایالات متحده روز چهارشنبه، داروی موبوکرستینیب (Exkivity) متعلق به شرکت داروسازی تاکدا (Takeda) را برای بیماران مبتلا به سرطان ریه متاستاسیک که تحت درمان قبلی قرار گرفته اند و دارای جهش در ژن EGFR بود، مورد تائید قرار داد. این سازمان، به طور همزمان کیت تشخیص متعلق به شرکت Thermo Fisher با نام “Oncomine Dx Target Test” را نیز مورد تائید قرار داد. این تست با استفاده از اطلاعات ژنتیکی حاصل از توالی یابی ژنوم بیمار، جهش موجود در ژن EGFR و ۲۳ ژن مرتبط با سرطان ریه را مورد بررسی قرار می‌دهد.
مطالعات بالینی برروی ۱۱۴ بیمار مبتلا به سرطان ریه که دارای جهش مورد نظر بوده و پیش از این نیز با رژیم‌های کموتراپی حاوی خانواده پلاتینیوم مورد درمان قرار گرفته بودند، نشان داد که نرخ پاسخ عینی ۲۸ درصد بود. طول متوسط پاسخ ۱۷.۵ ماه بود. میانگین بقای کلی ۲۴ ماه بود؛ و بقای متوسط بدون پیشرفت ۷.۳ ماه بوده است.

Exkivity-Takeda

Exkivity-Takeda

ترکیب دارویی جدید برای درمان سرطان مزوتلیوما پلور

آژانس تنظیم کننده دارو‌ها و محصولات بهداشتی (MHRA)، ترکیب دارو‌ها Opdivo® (nivolumab) و Yervoy® (ipilimumab) را برای درمان خط اول مزوتلیوم پلورال غیرقابل عمل (MPM) در انگلستان تأیید کرده است. تصمیم MHRA توسط داده‌های کارآزمایی بالینی Phase III Checkmate-۷۴۳ پشتیبانی می‌شود که نشان می‌دهد بقای کلی در مقایسه با درمان استاندارد شیمی درمانی پمترکسد و سیس پلاتین یا کاربوپلاتین بهبود یافته است (بقای متوسط ۱۸.۱ ماه در مقابل ۱۴.۱ ماه).

۲ سال پس از درمان، ۴۱ درصد از بیماران تحت درمان با نیوولوماب به همراه ایپلیموماب در مقایسه با ۲۷ درصد از بیماران تحت شیمی درمانی زنده بودند. با این حال، عوارض جانبی مرتبط با درمان مشابه شیمی درمانی بود (۳۰ درصد برای نیولوماب به علاوه‌ای پیلیموماب در مقابل ۳۲ درصد برای شیمی درمانی).

نیولوماب یک مهارکننده PD-۱ است که از پاسخ ایمنی بدن برای مبارزه با سرطان استفاده می‌کند. این دارو در ترکیب با ipilimumab استفاده می‌شود که آنتی بادی مونوکلونالی است که مانع از بهره برداری سلول‌های سرطانی از مسیر‌های تنظیم کننده بدن می‌شود.

کد خبر: 40033

منبع: ماهنامه از سین سرطان تا سین سلامتی

برچسب ها: , , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0