22 تیر 1401 - 3:00 ب.ظ

اجرای ۳۳ گروه هنری در پنجمین جشنواره پرده‌خوانی و نقالی غدیر

دبیر پنجمین جشنواره پرده‌خوانی و نقالی غدیر با اشاره به اجرای ۳۳ گروه هنری در این رویداد گفت: آثار در میدان امام حسین (ع) و ایوان انتظار میدان حضرت ولیعصر (عج) برای مخاطبان اجرا می‌شود و تمام اجراها از طریق رادیو فرهنگ پوشش رسانه‌ای مستقیم خواهد داشت.

نشست خبری پنجمین جشنواره پرده‌خوانی و نقالی غدیر مباهله روز سه‌شنبه (۲۱ تیرماه) با حضور مرشد محسن میرزاعلی دبیر جشنواره، علیرضا حبیبی مدیر رادیو فرهنگ و امیرحسین سمیعی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در سالن طاهره صفارزاده حوزه هنری برگزار شد.

مرشد میرزاعلی به قرائت متنی پیرامون واقعه غدیر پرداخت و با تأکید براینکه غدیر پربرکت‌ترین رویداد تاریخ و معجزه جاویدان پیامبر(ص) و تنها راه هدایت بشر است، گفت: غدیر سند حقانیت و مظلومیت شیعه است؛ مظلومیت به دلیل آنکه تمام امامان بر حق حتی شخص امیرالمومنین علی(ع) در طول زندگی شریف بارها غدیر را فریاد زدند و بر حق خود بر آن استدلال کردند و حتی فاطمه زهرا(س) نیز به شهادت تاریخ در چند لحظه حساس غدیر را فریاد زدند.

وی در تشریح فعالیت‌های این جشنواره اظهارداشت: نزدیک به چند سالی است که افتخار داریم جشنواره بزرگ نقالان علوی را در حوزه هنری انقلاب اسلامی راه‌اندازی کرده‌ایم. مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و کوروش زارعی که دغدغه روایت‌گری، نقالی، پرده‌خوانی، نقالی و تعزیه را دارند همواره حامی ما بودند.

این هنرمند آیینی خاطرنشان کرد: در دوره اول این رویداد ۲۷ نفر شرکت کننده داشتیم و در ادامه رونق پیدا کرد و برای نخستین بار طومارهای مذهبی را تولید و در اختیار علاقه‌مندان روایت علوی و زندگی اهل بیت(ع)، قرار دادیم.

دبیر پنجمین جشنواره پرده‌خوانی و نقالی غدیر مباهله افزود: در فرصت کوتاه انتشار فراخوان، ۲۱۰ اثر از زنان، مردان و کودکان و نوجوانان به دبیرخانه ما ارسال شد که در بازبینی اولیه ۵۰ اثر خیلی خوب و فاخر به مرحله دوم راه پیدا کرد و توسط اردشیر صالح‌پور و محمدرضا معجونی و اینجانب به عنوان دبیر و بازبین در کنار دوستان، کارها را به دقت مورد توجه قرار دادیم.

میرزاعلی سندیت داستان‌ها را مولفه مهم داوری‌ها دانست و گفت: امسال به دلیل انعکاس جشنواره در رادیو فرهنگ سندیت روایت‌ها خیلی مورد تأکید بوده است چراکه پخش تلویزیونی در جشنواره وجود خواهد داشت لذا در مرحله دوم ۳۳ اثر به مرحله فینال جشواره و بخش رقابتی راه یافتند.

وی درباره برگزیدگان این رویداد بیان کرد: امسال در بخش آقایان و بانوان ما از هر بخش سه برگزیده خواهیم داشت، لذا آثار آقایان و بانوان جداگانه داوری می‌شوند و حدود ۱۰ کودک برای اجرا انتخاب شدند که در این بخش رقابت وجود ندارد چراکه در زمینه شعر و اجرا استعدادهای بی‌نظیر و پدیده‌ای شناسایی شده‌اند و دیدن این کودکان که از پنج تا هشت سال سن دارند و اشعار زیادی از مناقب امیرالمومنین (ع) حفظ بودند حیرت‌آور بود.

دبیر پنجمین جشنواره پرده‌خوانی و نقالی غدیر با تأکید بر اینکه جشنواره در دو بخش رادیویی و میدانی برگزار خواهد شد، افزود: بخش رادیویی جشنواره به میزبانی رادیو فرهنگ و میدانی با مشارکت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران همراه است، که ۲۴ تیرماه و از ساعت ۱۹ افتتاح خواهد شد؛ این بخش در میدان ولیعصر (عج) در روزهای ۲۸ و ۲۹ تیرماه ادامه پیدا خواهد کرد و اختتامیه رویداد ۲۹ تیرماه برگزار می شود.

میرزاعلی درباره بخش ویژه جشنواره نقالان علوی امسال اظهارداشت: امسال بخش ویژه مباهله ویژه‌تر خواهد بود و برای این بخش ۲۰ طومار را نگارش کردیم و در اختیار علاقه‌مندان قرار دادیم چراکه این موضوع کمتر مورد توجه بوده است. در بخش رادیویی گروه‌های نقالی زمان ۳۰ دقیقه‌ای خواهند داشت؛ که جنبه آموزشی برای علاقه‌مندان خواهد داشت.

وی تأکید کرد: برنامه‌های رادیویی جشنواره از روز ۲۷ تیرماه تا روز مباهله ادامه خواهد داشت و سه تن از کارشناسان تربیتی، شاهنامه‌خوانی و روایت‌خوانی از جمله احمدرضا آذربایجانی، امیر صادقی و امیرخرمشاهی داوری این کارها را برعهده خواهند داشت. همچنین امیر صادقی و علی ناری نیز در این جشنواره تجلیل خواهند شد.

دبیر پنجمین جشنواره پرده‌خوانی و نقالی غدیر از ثبت جهانی هنر نقالی و پرده‌خوانی در یونسکو خبر داد و افزود: کامل‌ترین نوع روایتگری که همراه با نقاشی، موسیقی و بازی است مختص به ایران است.

میرزاعلی درباره اضافه شدن بخش بین‌المللی به جشنواره پرده‌خوانی و نقالی غدیر گفت: درباره بین‌المللی شدن این جشنواره فکرهایی صورت گرفت اما هنوز قطعی نشده است. امسال برای نخستین بار زوج روایتگر و حضور برادران اهل تسنن را خواهیم داشت؛ این جشنواره در دوره‌های گذشته مورد استقبال زیادی قرار گرفته بود و در پلتفرم‌ها روزانه از ۱۵۰۰ نفر تا ۱۷ هزار بازدید آنلاین داشت، لذا هنرهای آیینی علاقه‌مند دارد چراکه هنر نقالی در خون ایرانی‌ها جاری است چون قصه‌گو است لذا باید باید به هنرهای آیینی ارزش و بها بدهیم.

حبیبی: نقالی از فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی محافظت می‌کند

در ادامه، علیرضا حبیبی مدیر رادیو فرهنگ به تشریح جایگاه هنر متعالی پرداخت و گفت: هنر متعالی فرهنگ و تمدن یک ملت را متعالی می‌کند؛ محتوای هنر در کنار قالب آن است که می‌تواند یک هنر را به اوج برساند. پرده‌نگاری و نقاشی پرده و روایت و نقالی آن و طومارهایی که در گذشته وجود داشته است همگی وقتی در دل یک اثر ادبی مثل شاهنامه یا حماسی دینی مانند حمله حیدری باشند، همگی در یک بستر هنری زیبا تحت عنوان هنر نقالی قرار گرفته است که می‌تواند از فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی محافظت کند.

وی نقالی را یک هنر فاخر برای معرفی فرهنگ ملت ایران دانست و تأکید کرد: غدیرخم از این زاویه که یک داستان است برای نسل کودک و نوجوان جذاب است اما برای نسل جوان به عنوان یک فرهنگ از آن یاد می‌کنیم که روایتگری این فرهنگ در قالب هنر قصه‌گویی و نقالی می‌تواند پیامد استمرار این فرهنگ را در جامعه به دنبال داشته باشد.

مدیر رادیو فرهنگ بیان کرد: حماسه‌های مذهبی که به صورت شعر و نظم و نثر در آمده است از زبان نقالان با طراحی برنامه‌های محیطی تدارک دیده شده است در جشنواره نقالان علوی موجب شکوفایی هنر ایرانی اسلامی خواهد بود. رادیو فرهنگ به واسطه رسالت خودش در این مسیر در کنار این جشنواره است.

حبیبی به تشریح برنامه‌های رادیو فرهنگ پیرامون این جشنواره پرداخت و گفت: ما هر شب نقالی علوی را از رادیو فرهنگ پخش خواهیم کرد و بسته تصویری آن را نیز تولید خواهیم کرد و تدارک خواهیم دید. تجلیل از دو چهره برجسته نقالی نیز در این برنامه‌ها وجود خواهد داشت ضمن اینکه هنر نقالی به‌ عنوان یک برنامه شنیدنی در برنامه‌های گذشته رادیو فرهنگ وجود داشته است. در کنار این رقابت نقالی رادیو فرهنگ برنامه‌های جذابی را تولید خواهد کرد چراکه نقالی یک میراث معنوی است که باید از آن محافظت کنیم.

سمیعی: هنر وظیفه سنگینی در تمدن‌سازی علوی دارد

در بخش دیگر این نشست، امیرحسین سمیعی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران غدیر را قله عاطفی، عرفانی و حماسی شیعیان دانست و افزود: آنجایی که مسئولیت هنرمندان در این عرصه مطرح می‌شود، هنرهای نمایشی ما پیشتاز و پرچمدار بوده است.

وی پاسداری از فرهنگ و تمدن اسلامی را یک اتفاق مهم دانست و گفت: هنرهای نمایشی مسئولیت سنگین زنده نگه داشتن فرهنگ و تمدن اسلامی را بر دوش می‌کشند و در قالب‌های مختلف در ساحت امیرالمومنین (ع) عرض ادب کرده‌اند که در راستای تمدن‌سازی علوی محسوب می‌شود که هنر وظیفه سنگینی دارد.

کد خبر: 118029

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0