19 تیر 1401 - 4:48 ب.ظ

اجرای کامل قانون عفاف و حجاب مطالبه جدی ما است

خطیب نماز عید سعید قربان گفت: در زمینه عفاف و حجاب که به هویت، خانواده و ایمان ما گره خورده، قوانین لازم موجود است و اجرای کامل این قانون با همت و همراهی مسئولین مطالبه جدی ماست. نهادها، مسئولیت اول و ما نیز مسئولیت‌هایی داریم.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدجواد حاج‌علی‌اکبری، امام جمعه موقت تهران صبح امروز یکشنبه (۱۹ تیر) در خطبه‌های نماز عید قربان که در مصلی امام خمینی (ره) تهران برگزار شد، اظهار داشت: روز بزرگ عید سعید قربان را همراه با شما به محضر مولایمان حضرت بقیه الله الاعظم (عج) صاحب عزیز امروز و همه روزها و به محضر امام امت و همه شما عزیزان نیز این عید را تبریک می‌گویم. ان‌شاءالله این روز برگزیده خدایی بر همه امت اسلامی مبارک باشد.

وی افزود: حضرت ابراهیم (ع) این پیامبر بزرگ و برگزیده در مسیر امامت و در حال گذراندن امتحان‌های بزرگی است. زیرا رسالت و ماموریتی که در محور امامت امت قرار گرفته، مسئولیت عظیمی است.

امام جمعه موقت تهران اظهار داشت: حضرت ابراهیم (ع) امتحان‌های گوناگونی را با قلب مطهر و منور و آراسته به نور و محبت الهی پشت سر گذاشته است. بنابر آنچه که در سوره مبارکه صافات آمده او در مسیر امتحان‌ها به سخت‌ترین آن‌ها می‌رسد، وقتی از امتحان جان‌فشانی سربلند بیرون آمد.

وی ادامه داد: پس از سال‌ها خدای متعال دعای او را مستجاب کرد و فرزندی شایسته، صالح و حلیم به او کرامت کرد. این انسان برگزیده که از امتحان‌های سختی بیرون آمده در امتحان اخیر وقتی او را وسط آتش قرار دادند، جان خود را به کف گرفت و تسلیم فرمان الهی شد و از آن امتحان هم سربلند بیرون آمد. اکنون امتحان سخت‌تری است؛ عبور از جان کجا و دادن جانان کجا.

حاج‌علی‌اکبری گفت: این فرزند دلبندِ قد کشیدهِ خوش سیما که پدر هر وقت به او نگاه می‌کند از او دل می‌برد، حالا به موقعیتی رسیده که در تلاش‌های الهی یار و همراه پدر است. اکنون اسماعیل یار و یاور پدر در پیگیری ماموریت‌های الهی است. اینجا امتحان بزرگ پیش می‌آید و پیش روی او قرار می‌گیرد.

وی افزود: حضرت ابراهیم (ع) در رویای وحی‌گونه که رویای انبیای الهی است و رویای صادقه به فرزندش گفت عزیز دلم دیدم که تو را در راه خدا قربانی می‌کنم. این امتحان فقط امتحان من نیست آیا تو هم آماده‌ای؟ نظرت چیست؟ بلافاصله این پاسخ را از فرزندش شنید که پدرم آنچه به تو امر شده انجام بده و از ناحیه من خیالت راحت باشد. چرا که به لطف و مشیت الهی خواهی دید که بر این امتحان صبر خواهم کرد.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه حضرت ابراهیم (ع) با امتحان سنگینی روبرو شده است، عنوان کرد: امتحان سنگینی است؛ از یک سو اسماعیل است و از سوی دیگر هاجر. در این میانه این دل بی قرار پدری است که باید با دست خود به امر الهی فرزندش را به قربانگاه ببرد. قرآن عظیم که با لطافت این صحنه را ترسیم می‌کند، به این جا که می‌رسد فرمود: وقتی هر دو در برابر فرمان الهی تسلیم شدند پدر از وسوسه‌های شیطانی عبور کرد هر جا شیطان در برابر او قرار گرفت او را از خود راند تا به نقطه اجرای ماموریت رسید. اینجا مناست محیط واقع شدن یکی از شگفت انگیزترین امتحان انسان و ابراهیم نماینده همه انبیا و اولیا و خوبان و صالحان در این امتحان الهی است.

وی ادامه داد: او همه مقدمات را خوب آماده کرده است این فرزند رشید حلیم خود همراهی کرده و به پدرش می‌گوید پدر جان دست‌های من را ببند و صورت من را به رو قرار بده نکند دلت بلرزد کارد خود را بسیار تیز کن، همه چیز آماده باشد تا این مأموریت سریع انجام شود. وقتی صورت اسماعیل را برای خاک قرار داد هر چه کرد دید ماموریت قابل انجام نیست این چاقوی امتحان شده در اینجا نمی‌بُرَد، گفت خلیل اراده کرده برای ذبح، اما، جلیل اراده دیگری دارد.

حاج‌علی‌اکبری بیان داشت: اینجاست که فرمان و ندا رسید؛ آفرین بر تو ابراهیم آن رویا را چه خوب محقق و تصدیق کردی واز امتحان خوب برآمدی، ما این‌گونه به انسان‌های محسن که تسلیم امر الهی هستند، پاداش می‌دهیم. این پاداش موفقیت و کامیابی در انجام امر الهی است. امتحان سخت، بزرگ و آشکاری بود در همین لحظه جایگزین شد و خداوند تبارک و تعالی گوسفند بزرگی را در دسترس حضرت ابراهیم (ع) قرار داد تا کار قربانی خود را انجام بدهد و آغازگر یک سنت بزرگ الهی، تاریخی و جاودانه باشد. فرمود ما این سنت را پس از ابراهیم نگه می‌داریم و یاد ابراهیم را نگه می‌داریم، سلام بر ابراهیم.

عید قربان باعث ماندگاری رسم قربانی کردن و رسم نیکوکاری و اطعام شد

وی افزود: این شد آغاز سنت بزرگ الهی که در منا حجاج بیت الله الحرام با قربانی کردن و تأسی به جناب ابراهیم حضرت پدر (ع) مسیر ایشان را ادامه می‌دهند و از این عبادت پر رمز و راز نصیب می‌برند. اکنون هم حجاج بیت‌الله الحرام بحمدلله و لطف خداوند متعال موفق شدند در ادامه مناسک خود قربانی کردند. این کار برای امت به یک رسم تبدیل شد که نه فقط حاجیان بلکه قربانی کردن در آن روز یک رسم همیشگی برای امت باشد تا مردم دست به احسان بزنند و رسم نیکوکاری و اطعام را ادامه بدهند. آن گاه در نص کلام الهی فرمود: گمان نکنید که گوشت و خون این قربانی به خداوند می‌رسد بلکه مسئله تقواست و تقوای قلب شما به حضرت حق هدیه می‌رود و به ساحت قدس ربوبی می‌رسد.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه با بیان اینکه این امتحان بزرگ آغازگر یک مرام عشق بازی به ساحت حضرت حق با تقدیم جانان تا نسل‌ها گذشت و مسیرها ادامه پیداکرد، خاطرنشان کرد: تا نسل ها گذشت و مسیرها ادامه پیداکرد. آن روز که حاجیان برای اجرای مناسک حج خود به سمت عرفات عازم می رفتند، ناگهان چشم همه متوجه شد که جان جانان میوه دل پیامبر آن کسی که به برکت وجود او حج، حج است. همراه با خانواده مسیر دیگری را گرفت. روز هشتم، کاروان حسین (ع) به سوی منای دیگری حرکت کرد تا صحنه دیگری آفریده شود. اما، این بار در کربلا صحنه ای رقم خورد که همه عشاق و دلدادگان از گذشته و آینده حق به او اقتدا کنند.

عید قربان روز احترام به خانواده شهداست

وی ادامه داد: بله اینجا هم امتحان دیگری بود. اما وقتی به فرزند عزیزش اسماعیل کربلا حضرت علی اکبر (ع) خطاب کرد: گفت پدرجان چرا استرجاع کردی و انالله و انا الیه راجعون گفتی؟ مسئله چیست؟ حضرت امام حسین (ع) گفت: عزیزم دیدم که ما به کجا می رویم، سرنوشت ما سرنوشت دیگری است و پایان این سفر شهادت است. علی اکبر (ع) تا این کلمه را شنید از پدرش پرسید آیا ما بر حق هستیم؟ پدرش گفت بله عزیزم. تا این پاسخ را شنید، گفت: نه این مرگ نگرانی ندارد و در تاسی به جد خود حضرت علی (ع) عاشقانه به میدان خواهیم رفت. وقتی پدر به بالای سر علی اکبر (ع) آمد، آنجا این امتحان به سرانجام رسیده بود. اما، صحنه، صحنه عادی نبود. از این پس مکتبی پیش روی بشریت قرار گرفت که تنها مدرسه ابراهیم (ع) بلکه اینجا مدرسه خاتم الانبیاء (ص) در محبت به حق و عشق‌ورزی به ساحت قدس ربوبی است،.اینجا مدرسه محمد مصطفی (ع)، مدرسه کربلا، عاشورا، عرفان، حماسه، مقاومت و فداکاری است. سلام بر حسین (ع) که مکتبی را دایر کرد که درس زندگی همه آزادگان عالم شد تا قیام قیامت در تکمیل درس پدر بزرگ و عزیزش حضرت ابراهیم (ع) است.

حاج‌علی‌اکبری، عید سعید قربان را روز احترام به خانواده شهدا دانست و افزود: امروز روز عرض ارادت به پدران و مادران شهداست. تمام مجالس به نام عید قربان و در روز عید قربان روز عرض ارادت به پدران و مادران عزیز شهداست که عاشقانه در تاسی به اباعبدالله (ع) آنچه در اختیارشان بود, عشق و جانانشان را به ساحت قدس ربوبی تقدیم کردند. درود خداوند و همه انبیاء، صلحاء و فرشتگان بر پدران و مادران شهدا.

اجرای کامل قانون عفاف و حجاب مطالبه جدی ما است

امام جمعه موقت تهران در دومین خطبه نماز عید سعید قربان اظهار داشت: دیروز در مناجات دلنشین عرفه از اباعبدالله خواندیم «پروردگارا سعادت تقوا را به من کرامت کن» و در روز عید نیز این دعا را از خداوند متعال طلب می‌کنیم.

وی با اشاره به عید سعید غدیر گفت: دهه ولایت را در پیش داریم و باید قدر بدانیم. ان شاءالله مومنین این دهه را گرامی بدارند و در کنار درس‌های عید غدیر، ولایت فقیه که شعبه‌ای از ولایت امیرالمومنین است را دریافت کنیم. حج بیت الله الحرام انجام شد و از خداوند می‌خواهیم ما و آن‌ها را در دعای یکدیگر سهیم کند.

خطیب نماز عید سعید قربان در رابطه با عفاف و حجاب گفت: در زمینه عفاف و حجاب که گره خورده به هویت، خانواده و ایمان است و قوانین لازم موجود است و اجرای کامل این قانون با همت و همراهی مسئولین مطالبه جدی ما است. نهادها، مسئولیت اول را در این زمینه دارند و ما نیز در این زمینه مسئولیت‌هایی داریم.

حاج علی اکبری با تاکید تقویت اجتماعات ایمانی افزود: تقویت اجتماعات ایمانی یکی از بهترین راه‌های حفظ ایمان و حجاب و عفاف از آن جمله است و بانوان محجبه ما باید با حضور در اجتماعات ایمانی گوناگون با این پرچم حضور پیدا کنند. این حضور به لطف پروردگار کمک کننده است و برای حفظ ارزش‌ها توجه به این امر بسیار کمک کننده است.

کد خبر: 117866

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0