9 مرداد 1401 - 7:00 ب.ظ

اجرای کامل سمفونی خرمشهر برای نخستین‌بار

نشست خبری رویداد موسیقایی همراه خاطره‌ها بعد از ظهر یکشنبه ۹ مردادماه در تالار وحدت برگزار شد.

در این نشست که با حضور مجید انتظامی و حیدر نصیریان برگزار شد، این رویداد موسیقایی تشریح و به برخی از سوالات خبرنگاران پاسخ داده شد.

انتظامی در توضیح محتوای همراه خاطره ها بیان کرد: هنوز قطعات این رویداد مشخص نیست اما کنسرتی با نزدیک به چهار ساعت موسیقی اجرا خواهد شد.

وی افزود: خوشبختانه نصیر حیدریان در این برنامه به عنوان رهبر ارکستر حضور دارد و بخش اصلی شرایط تمرین گروه را فراهم خواهد ساخت.

انتظامی گفت: موسیقی متن فیلم‌های کانی مانگا، جایی برای زندگی، مردان آنجلس و شیخ بهایی از میان بالای ۲۰۰ ساعت موسیقی که نوشته ام انتخاب شده است و احتمالا دو قطعه دیگر که خواننده داشته باشند هم برای اجرا انتخاب شود.

این آهنگساز ادامه داد: ۱۰ سالی هست که از صحنه اجرا غیبت داشتم چراکه شرایط برای کار کردنم آماده نبود اما امروز شرایط بهتر شده و با این فکر که بتوانم کمکی کنم بازگشته ام.

انتظامی: ده سالی هست که از صحنه اجرا غیبت داشتم چراکه شرایط برای کار کردنم آماده نبود اما امروز شرایط بهتر شده و با این فکر که بتوانم کمکی کنم بازگشته‌ام

انتظامی ادامه داد: نوازندگان ارکستر ملی جوانانی مستعد و خوب هستند و نیاز به دلسوزی دارند که در این عرصه حمایت شوند. ما دلسوز در عرصه ارکستر نداشتیم به همین دلیل بازگشتم که به ایشان کمک برسانم.

امیدواری برای راه اندازی ارکستر اپرا

وی افزود: فکر می کنم مسیر در حال روشن شدن است و امکانات ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی امیدوار کننده. با توجه به این شرایط امیدوارم ارکستر اپرا را هم راه بیاندازیم و اینها انگیزه من برای حضور و بازگشت بود.

انتظامی در توضیح چرایی همکاری با ارکستر ملی ایران گفت: ابتدا قرار بود با ارکستر سمفونیک تهران کار کنیم اما این ارکستر تا هجدهم برنامه داشت و تصمیم گرفتیم با ارکستر ملی کار و ۱۲ جلسه تمرین کنیم و به همین دلیل نصیر حیدریان به کمک من آمده است.

این موسیقیدان پیشکسوت در توضیح علت موفقیت سمفونی خرمشهر اظهار داشت: کار هنری و هر کار دیگری اگر عشق در آن نباشد آن جوری که باید از کار در نمی‌آید.

وی ادامه داد: من به هشت سال دفاع مقدس و حماسه خرمشهر عقیده داشتم و آن روزها و وقایع مرتبط با آنها را دیده بودم و چون عاشق بودم و خودم را در جبهه حس می‌کردم، حاصل کار، این گونه درآمد.

انتظامی بیان کرد: چون سلیقه مردم از موسیقی علمی دور شده است گمان نمی‌کردم مردم آن را دوست داشته باشند که خوشبختانه با اقبال مردم هم مواجه شد.

آهنگساز سمفونی انقلاب در ادامه گفت: نوشتن سمفونی خرمشهر یک سال و نیم طول کشید و بارها نوشته شد و تغییر کرد تا خروجی آن، چیزی شد که به اجرا درآمد. عمده کارهای من، زمانی طولانی صرف‌شان شده است تا به شکل نهایی رسیده‌اند. البته این ماهیت کار ارکسترال است؛ برخلاف قطعات پاپ که بسیار سریع نوشته شده می شوند و به فروش می‌رسند.

انتظامی: من به هشت سال دفاع مقدس و حماسه خرمشهر عقیده داشتم و آن روزها و وقایع مرتبط با آنها را دیده بودم و چون عاشق بودم و خودم را در جبهه حس می‌کردم، حاصل کار، این گونه درآمد

انتظامی خاطرنشان کرد: کل این کار موسیقی کلاسیک با درون‌مایه سازهای ایرانی و موسیقی سنتی ایرانی است، با یک رنگ‌آمیزی جدید که تا کنون نشنیده‌اید و امیدوارم آن گونه که در نظر دارم به اجرا دربیاید.

آرزویی برای خرمشهر

وی توضیح داد: آرزو داشتم و دارم سمفونی خرمشهر را در شهر خرمشهر اجرا کنم اما جسمم دیگر همراهی ام نمی‌کند و به همین دلیل از حضور نصیریان در این رویداد یاری گرفته‌ام.

آهنگساز سمفونی مقاومت درباره دلیل حضور خود در شورای هنری ارکستر سمفونیک تهران توضیح داد : از کار اداری خوشم نمی‌آید و به دلیل اصرار آقای نصیریان حضور در این شورا را پذیرفتم. البته ایده‌های بسیاری برای این حضور و بهبود اوضاع و شرایط حقوق فعالان در این ارکستر دارم.

نصیر حیدریان هم در این نشست با اشاره به اینکه به دلیل دوستی ام با آقای انتظامی پیشنهاد همکاری با این رویداد را پذیرفتم، اظهار کرد: برای اجرای این ارکستر نمی‌توانستیم روی ارکستر سمفونیک تهران حساب کنیم چراکه نوازندگان آن مشغول تمرین برای اجرای برنامه بودند بنابراین قرار شد تا با ارکستر ملی ایران، این برنامه را اجرا کنیم.

رهبر ارکستر سمفونیک تهران افزود: قطعات این اجرا سنگین هستند و علاوه بر جلسات تمرینی ارکستر، به جلسات تمرین فردی نوازندگان سازها نیاز داریم.

اجرای کامل سمفونی خرمشهر برای نخستین بار

حیدریان یادآور شد: سمفونی خرمشهر در رویداد موسیقایی همراه خاطره‌ها برای نخستین بار به صورت کامل و در چهار قسمت اجرا خواهد شد.

وی افزود: امیدوارم بتوانم روزی ارکستر سمفونیک تهران را در اوج ببینم.

رویداد موسیقایی همراه خاطره‌ها مهرماه امسال در هفته دفاع مقدس با اجرای برگزیده‌ای از آثار مجید انتظامی در تالار وحدت برگزار خواهد شد.

کد خبر: 118853

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0