27 شهریور 1401 - 10:00 ق.ظ

آمادگی وزارت علوم قزاقستان برای راه‌اندازی مراکز آموزش زبان فارسی

وزیر علوم و آموزش عالی قزاقستان آمادگی وزارت علوم این کشور برای همکاری در راه اندازی مراکز آموزش زبان فارسی بر پایه دانشگاه‌های قزاقستان را اعلام کرد.

به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی ایمانی‌پور، که در صدر هیأتی عالی رتبه به منظور شرکت در هفتمین کنگره رهبران ادیان جهانی و سنتی به قزاقستان سفر کرده است، گفت: اجرای موافقت‌نامه‌های فرهنگی با سایر کشورها از جمله مهمترین وظایف این سازمان است.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افزود: ما آمادگی داریم شعبه‌ای از دانشگاه‌های قزاقستان را در ایران داشته باشیم. از بورس‌های موقت حمایت می‌کنیم و در رشته‌هایی که شما علاقه‌مند هستید، آمادگی اعطای فرصت مطالعاتی به برخی از اساتید هستیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور تصریح کرد: روابط ایران و قزاقستان در حال تحول است و انتظار می‌رود که ماه آینده رئیس جمهور ایران به قزاقستان سفر کند.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بیان کرد: در سفر توکایف رئیس جمهوری قزاقستان به تهران موضوع فارابی مطرح شد که پیشنهاد مقام معظم رهبری مبنی بر تشکیل کمیته علمی مورد پذیرش رئیس جمهور قزاقستان قرار گرفت.

حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور با توجه به تشکیل کمیته فارابی، ادامه داد: ما آمادگی داریم گفت‌وگوهایی راجع به شکل‌گیری کمیته فارابی داشته باشیم و در زمینه ساخت فیلم و تبادل کتاب‌های فارابی به صورت دیجیتال همکاری کنیم.

وی توضیح داد: بیش از ۲۰ استاد ایرانی در دانشگاه نظربایف مشغول تدریس و فعالیت‌های پژوهشی هستند و زمینه‌های همکاری علمی بسیار زیاد است.

در ادامه مقرر شد که کمیته فارابی با حضور اندیشمندان دو کشور تشکیل شود.

راه اندازی مراکز آموزش زبان فارسی بر پایه دانشگاه‌های قزاقستان

وزیر علوم و آموزش عالی قزاقستان نیز در این دیدار، خواستار توسعه همکاری‌های علمی و دانشگاهی با دانشگاه‌های مطرح ایران شد و آمادگی وزارت علوم و آموزش عالی قزاقستان برای همکاری در راه اندازی مراکز آموزش زبان فارسی بر پایه دانشگاه‌های قزاقستان را اعلام کرد.

سیاسات نوربیک، استفاده از فرصت‌ها و پتانسیل‌های دو طرف در عرصه علم و امکان دعوت از اندیشمندان فارابی شناس ایران برای اجرای طرح‌های مشترک را یادآور شد.

وی افزود: اخیراً با یکی از نمایندگان آیسسکو جلسه‌ای داشتم که طی آن با تشکیل کمیته‌ای علمی برای بررسی میراث اندیشمند بزرگ فارابی موافقت کردیم. در نظر داریم همایشی در مقر این سازمان برگزار کنیم که از جنابعالی برای شرکت در آن دعوت می‌کنم.

نوربیک تصریح کرد: روابط خوبی با دانشگاه‌های ایران داریم و علاقه‌مند به توسعه روابط با دانشگاه‌های ایران و همچنین آمادگی به سفر به ایران دارم.

وزیر علوم و آموزش عالی قزاقستان اظهار داشت: ما در کنار برنامه بولاشاک برنامه‌های ویژه‌ای را راه اندازی کرده‌ایم. ۵۰۰ دانشجوی جوان به خارج از کشور اعزام کردیم و علاقه‌مند هستیم دانشجویان قزاقی در ایران تحصیل کنند.

نوربیک خاطرنشان کرد: ما در موضوع فارابی آماده همکاری هستیم و در این زمینه، تحقیقات مشترکی در حال اجرا داریم.

کنگره هفتم رهبران ادیان جهانی و سنتی، (۲۲ تا ۲۴ شهریورماه) با حضور پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان، احمد الطیب شیخ الازهر مصر، ارباش، رئیس سازمان دیانت ترکیه و الله شکور پاشازاده، رئیس اداره مسلمانان قفقاز و سایر نمایندگان ادیان و مذاهب مختلف برگزار شد.

در این کنگره، رهبران معنوی ادیان جهانی و سنتی از اسلام، مسیحیت، بودیسم، یهودیت، هندوئیسم، تائوئیسم، زرتشتی، شینتوئیسم و شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی، نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی کارشناسان مذهبی و علمای دینی و حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی ایمانی‌پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، آیت الله مبلغی، عضو مجلس خبرگان رهبری، مجید صمدزاده صابر، سفیر جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان و زهرا رشیدبیگی، رئیس گروه گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت ارتدکس و پروتستان مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌ها به نمایندگی از کشورمان حضور داشتند.

کد خبر: 123305

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0