26 خرداد 1401 - 11:47 ق.ظ

بی کفایت ها را کنار بگذارید؛

آقای رئیس جمهور؛ قرار است تصمیم های سخت بگیرید!

به سیاست های اقتصادی دولت اشاره کردید و گفتید قرار است تصمیمات سختی بگیرید که شاید همه با آن موافق نباشند. ولی در عین حال نگاه نقادانه را مورد توجه قرار می دهید.

عصر اصفهان، نرگس رضایی/اما با شرایط کشور که در معادله پیچیده اقتصادی، که در پی آن گره های کوراجتماعی و فرهنگی  در هم تنیده  نیز ناشی شده است ، عده ای در بدبینانه ترین حالت اصلاح پذیری را در این جامعه بسیار ضعیف می دانند. اقتصاد دولتی که تنها بیست درصد آن به گفته شما از آن بخش خصوصی است چگونه می تواند بستر فساد زایی را برچیند؟

ای کاش فقط اقتصاد بود ! اگر کمی مسئله را باز تر کنیم به استان ها می رسیم و مهمتر و در منظور این مقال به استان اصفهان می رسیم. استانی که برخوردار است! استانی که هژمونی های زیادی آن را در احاطه خود دارد؛ مدیران غیر بومی، تصمیمات جزیره ای، پتانسیل های اجتماعی و فرهنگی که یکی پس از دیگری با کمبود آب و مهاجرت های بی رویه و عدم تناسب و سازگاری با اقلیم در فرونشستی عمیق به خطر افتاده است! پدیده ریزگردها که تاعمق جان استان ما نیز نفوذ کرده است .آنچه که در مدیریت و اداره کشور در این چند سال مشاهده کرده ایم این است که عوامل بیرونی قوی تر از عوامل درونی عامل بسیاری از مشکلات بوده است مسئله ای که اگر می پذیرفتیم بیشتر از نیمی از آن مقصرش مدیران خودمان هستند!شاید به فکر علاج واقعه نیزمی افتادیم.

اکنون وقت گفت وگو با شماست رئیس جمهوری که از ابتدا اعلام کرده گوشی برای شنیدن و عزمی برای ترمیم کجی ها و ناراستی ها دارد؛

در حال حاضر که شما به استان ما سفر کرده اید به اطلاعتان می رسانم؛ فرونشست تا مجموعه های تاریخی  میدان نقش جهان و پل های تاریخی و مسجد اصفهان رسیده است شکاف هایی که با هیچ چسب مدیریتی تا به حال درز گرفته نشده و مشکل در زیر این منطقه جغرافیایی پنهان شده است!استفاده بی رویه از آب های زیر زمینی شهرمان را پوک کرده است ! اصفهان برای حیات زاینده رود را می خواهد.

 

آقای رئیس جمهور؛ بنا ندارم با مویه کردن صرفا همدردی شما را طلب کنم بلکه پیشنهادات و مطالباتی در چند بند تقدیم می شود که امیدوارم با دقت مطالعه بفرمایید؛

1- استان اصفهان دیگر توان افزایش جمعیت را ندارد به دلیل اینکه با کمبود شدید و تنش آبی مواجه است پس در بحث افزایش جمعیت معافش کنید و تصمیمی متفاوت برای ما اتخاذ نمایید.

اگر مدیریت منابع آب، استانی است باید هرچه سریعتر( کارگروه منابع آب استان) تشکیل و طرح انتقال آب خروجی از شهرستان سمیرم به کارون به سمت سمیرم، دهاقان، شهرضا ،جرقویه  و تالاب گاوخونی هدایت شود و منابع آبی باقی مانده از استان خارج نشود.

اگر هم مدیریت یکپارچه است لااقل با توجه به اقلیم استان از مدیریت یکپارچه به صورت یکپارچه دفاع کنید!

2- مجوزی برای معادن و صنایع آلاینده صادر نشود و اصفهان با تبدیل به بندر بین المللی و منطقه آزاد تجاری و از این پس کلید، توسعه گردشگری ،صنایع دستی  و هنر(موسیقی ،مجسمه سازی ، تئاترو…) تعریف شود. و به این منظور، فرودگاه اصفهان به صورت واقعی در استاندارد های بین المللی دیده شود.

3-صنایع بزرگ همانند فولاد و نیروگاه و پالایشگاه و شرکت سیمان ، به طور مستقیم مالیات بر آلایندگی های خودشان را به حساب شهرداری های شهر های همجوار واریز و طی یک فرآیند شفاف که تمام واریزها و هزینه ها قابل سنجش و ارزیابی باشد  در دسترس عموم قرار گیرد. و این هزینه ها صرف  زیر ساخت های گردشگری و زیبا سازی شهر ها  و روستاها شود.

4-سرمایه گذاری وسیع  در تیم های پایه  ورزشی استان انجام و استان به صندوق ذخیره  ارزی ورزش کشور تبدیل شود.(مدارس شبانه روزی ورزش، که دانش آموزان بی بضاعت سراسر استان از روستاهای دور نیز بتوانند از آن بهره مند شوند.

5- به منظور جلوگیری از مهاجرت بی رویه و ریشه کن شدن بیکاری در استان؛ هرگونه نقل و انتقال  نیروهای  غیر بومی  از استان های دیگر ممنوع و سازمان ها از جمله بانک ها و آموزش و پرورش برای اخذ نیرو کد ملی بومی شهرستان برای نیروها لحاظ شود.

6-صنایع آلاینده  در یک روند 5ساله منقبص شده و در حداقل ها برپا باشند.به منظور همان بحث توسعه گردشگری در چند بند بالا به شهر پاکیزه نیاز داریم.

7-شهرداری ها با روش های دیگری به جز ساخت و ساز و فروش تراکم در آمد زایی کنندو هزینه ها را به صورت شفاف در اختیار دید عموم قار دهند.

8-به جشنواره های استانی ملی تر نگاه شود همانند کنسرت ها ی موسیقی، جشنواره گز،جشنواره انار و انگور جشنواره زنده رود،جشنواره کویرخور و بیابانک، رالی و جشنواره های مذهبی که علاوه بر دمیدن نشاط اجتماعی  در کالبد نیمه جان اصفهان باعث سرازیر شدن سرمایه های غیر بومی به سمت استان می شود.

9-بازبینی و آسیب شناسی  علت انتخاب مدیران و مسئولان غیر بومی در سطح استان چرا و به چه علت؟! چرا که این امر باعث ایجاد رقابتی غیر سالم و در واقع پر رنگ شدن اصفهان ستیزی است.

استان ما نخبگان و صاحب نظران در عرصه بین المللی کم ندارد برای انتخاب مدیران کمی به نخبگان بومی استان اعتماد کنید.

و البته آقای رییس جمهور مواردی نیز وجود دارد که در خارج از این پیشنهادات عرض می کنم و آن اینکه استان ما به مدیران لایق نیاز دارد مدیرانی که متعهد و کار آمد هستند و در عرصه خدمت انقلابی عمل می کنند. ما به مدیرانی که خوب حرف می زنند نیازی نداریم بلکه نیازمند ذره ای جسارت و عمل از جانب ایشان هستیم. از شماره 10 به بعد مطالباتمان را مطرح می کنم؛

10-وضعیت میراث تاریخی شهرمان نیز بحرانیست و این شهر دیگر تاب و توان آزمون و خطایی دیگر را ندارد. بناهای تاریخی نیاز به مرمت داردو بودجه ای برای این موضوع در نظر گرفته نشده است و اگر هم بودجه ای تزریق شود با بی تدبیری و عدم انتخاب درست مرمتگران و کارشناسان به تخریب بیشتر کمک می کند. نکته دیگر اینکه ؛ موزه های ملی در اصفهان جایگاهی ندارند همانند موزه فرش، موزه سینما ،موزه صنایع دستی قابل اعتنا.

11-با توجه خاصه به هنرمندان از مهاجرت آنها به تهران جلوگیری کنید با زنده کردن تئاتر، نقاشی، موسیقی…

12-استان اصفهان در سرطان دارای جایگاه اول است  به تامین داروهای بیماران سرطانی نگاه ویژه ای داشته باشید.

13-و مهمترین مطالبه ما مربوط به فرونشست زمین و حفظ آبخوان هاست؛ تشکیل کارگروه کاهش اثرات فرونشست زمین در استان اصفهان با هدف سیاست گذاری  و برنامه ریزی کلان و جلب  همکاری  دستگاه ها و مجموعه های ذیربط به منظور پیشگیری از تشدید این پدیده همانند کارگروهی که در استان تهران مشغول فعالیت است.

14- نگاه ویژه به حوضه کشاورزی اصلاح کشت و استفاده بیشتر و بهینه تر از نظرات کارشناسان و الگوهای موفق کشوری و بین المللی

15- جلوگیری از فصلی شدن زاینده رود و برنامه ریزی برای پیوست این جریان از سد چم تا  بند آبشار و تغذیه دشت های اصفهان -برخوار

*لغو مجوز تخصصیص طرح انتقال آب از چادگان (حوضه زاینده رود)به بروجن(حوضه کارون) موسوم به بن -بروجن وایجاد ژئوپارک گاوخونی در پایاب زاینده رود و ایجاد ژئوپارک دریاچه نمک آران و بیدگل به منظور حفظ چشم انداز های طبیعی.

سعی شد مطالبات و پیشنهادات بسیار کوتاه و چکیده به نظر شما برسد .

به نقل از ابوالحسن فیاض انوش عضو هیات علمی گروه تاریخ  دانشگاه اصفهان در پایان  با یک جمع بندی تمام موضوعات را عنوان می کنیم؛ “در نظام سیاسی دو کارکرد مورد انتظار است اول آنکه دارای اقتدار باشد و دوم آنکه پاسخگو باشد و اگر بخواهد هماهنگ و همزمان  این دو مهم تحقق پیدا کند ما می توانیم تحت عنوان یک توازن از آن یاد کنیم. وقتی عنوان می کنیم اقتدار، یعنی دولت باید به اندازه کافی آزادی عمل در انجام وظایفش داشته باشد و وقتی از پاسخگویی صحبت می کنیم یعنی کنترل شده باشد که از این آزادی عمل سو استفاده نشود .

اما  در دهساله اخیر این موضوع آسیب دیده است یعنی مفهوم اقتدار و پاسخگویی دولت در افکار عمومی مورد خدشه واقع شده است و اصلی ترین وظیفه ای که در سطح کلان به عهده دولت سیزدهم است اینکه این تفکر را ترمیم کند.

البته دولت سیزدهم در حوزه اقتصادی و تسهیل روند مجوزها برای کسب و کاربه خصوص، در شهر اصفهان با تمرکز بر صنایع دستی و گردشگری که پتانسیل بالایی برای این استان تاریخی دارد فعالیت های شایسته ای انجام داده است .البته اگر تمرکز بر تسهیل اینگونه مجوز ها ادامه پیدا کند سرمایه گذاران جهت رونق اقتصادی استان رغبت بیشتری خواهند داشت.در حوزه اجتماعی با رصدی که انجام شده است معظلی که وجود دارد علاوه بر بحث بیکاری بحث حاشیه نشینی است در بحث زیست محیطی که همه میدانندشهر اصفهان با چالش بی آبی و فصلی شدن زاینده رود مواجه است .

تمام این اتفاقات و خواسته ها  مطالبات و پیشنهادات ، مستلزم داشتن مدیران توانمند و کارآمدو با انگیزه است درخواستی که از دولت سیزدهم مطرح است این که بی کفایت ها را کنار بگذارد …”

 

 

 

 

 

 

 

کد خبر: 116886

نویسنده: نرگس رضایی

منبع: روزنامه عصر اصفهان

برچسب ها: , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0