21 مرداد 1400 - 7:40 ق.ظ

آفت کمبود و گرانی در بازار کالاهای اساسی اصفهان

کمبود ادامه دار گوشت مرغ همراه با گرانی اقلامی مانند برنج، لبنیات، نان و ... حکایت از مشکلات تولید به توان جولان دلالان در بازار کالاهای اساسی اصفهان دارد.

به گزارش پایگاه خبری عصر اصفهان؛ اسفند99 بود که صف های طولانی، مشکل افت تولید و خیز مصرف در بازار مرغ را نمایان کرد، بحرانی که تا شروع فصل تابستان اندکی آرام گرفت اما دوماهی است که دوباره اوج گرفته و بازار مرغ همچنان گرفتار صف طولانی مصرف کنندگانی است که تا پیش از ظهر هر روز، رو به روی بعضی مغازه های مجاز فروش مرغ تشکیل می شوند تا این پروتئین پرمصرف را به نرخ مصوب 25 هزار و 950 تومان برای هر کیلوگرم خریداری کنند و مجبور نشوند بهای 38 تا 40 هزار تومان برای خرید هر کیلو مرغ به مغازه دارانی بپردازند که به گفته خودشان گوشت مرغ را از استان های دیگر وارد می کنند.
بررسی های میدانی از بازار نیز نشان می دهد که هر کیلو مرغ با نرخ ۳۲ تا ۳۷ هزار تومان در مغازه های پروتئینی به فروش می رسد و به با وجود ممنوعیت قطعه بندی، همچنان سینه، فیله، کتف، جوجه کباب زعفرانی و … در سایه کمبود نظارت با قیمت های بالا به مصرف کنندگان فروخته می شود.
کمبود روزانه 50 تن گوشت مرغ در بازار
استان اصفهان با وجود ۲ هزار و ۶۰۰ واحد مرغداری صنعتی، ۱۷ کشتارگاه طیور و ۳۳ کشتارگاه دام و بیش از ۱۰ هزار مرکز بسته‌بندی و فرآوری فرآورده‌های خام دامی، در جایگاه اول تولید گوشت بوقلمون، دوم تولید گوشت مرغ و تخم‌مرغ، چهارم تولید گوشت قرمز و رتبه اول تولید شیر خام و رتبه سوم تولید عسل کشور قرار دارد. حسین ایراندوست؛ معاون بهبود تولیدات جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان این مطلب گفت: بازار مرغ سه حلقه دارد، نخستین حلقه جوجه‌ریزی و تولید است که استان اصفهان از این نظر هیچ مشکلی ندارد و آمار جوجه‌ریزی در 4 ماهه امسال حدود 10 درصد بیشتر از سال قبل است.
وی نیاز استان اصفهان بر اساس جمعیت را توزیع روزانه 400 تن گوشت مرغ دانست و افزود: در روز‌های اخیر به طور میانگین 470 تن مرغ زنده با بیش از 350 تن گوشت مرغ در بازار عرضه شده است.
معاون بهبود تولیدات جهاد کشاورزی استان اصفهان سامانه رهتاب را برای پیش گیری از گران فروشی کارآمد توصیف کرد و ادامه داد: کاهش توزیع مرغ در استان دلایل مختلفی دارد زیرا با عدم زمان ثابت جوجه‌ریزی در یک روز 600 تن و روزی دیگر 400 تن مرغ زنده عرضه می‌شود، گرمای هوا نیز از دیگر دلایل کمبود مرغ در دو هفته اخیر است که در شهرستان‌های اردستان، نایین، کاشان و آران و بیدگل قبل از آغاز ماه‌های گرم تیر و مرداد، مرغ‌های مسن‌تر از دایره پرورش حذف و جوجه‌هایی با سن‌ کم وارد حیطه تولید می‌شوند.
قیمت نان در آستانه رشد 30 درصدی
از سوی دیگر، محمود پهلوان‌زاده؛ رئیس اتحادیه نانوایان استان اصفهان از افزایش ۲۰ تا ۲۸ درصدی قیمت نان خبر داد و گفت: علت افزایش قیمت نان، افزایش هزینه‌های واحد نانوایی است که می‌توان به افزایش دستمزد کارگر، افزایش قیمت حامل‌های انرژی و افزایش قیمت مواد اولیه به غیر از آرد و افزایش اجاره بهای واحد‌های نانوایی اشاره کرد بنابراین نان خیلی هم گران نیست، بلکه با در نظر گرفتن افزایش قیمت دیگر بخش‌ها، ارزان هم است.
ولی الله هادیان؛ مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان نیز افزایش قیمت نان را در اختیار استانداری‌ها دانست و گفت: قیمت‌های پیشنهادی برای افزایش نرخ نان در استان اصفهان کمتر از ۳۰ درصد است، هنوز قیمت افزایشی به نانوایی‌ها ابلاغ نشده و این تصمیم با حضور نمایندگانی از اتحادیه آرد و نان و حمایت از حقوق مصرف کنندگان گرفته می شود.
جهش3 برابری نرخ برنج خارجی
سید کمال خیام نکوئی؛ نایب رئیس اول اتحادیه خوار و بار فروشی اصفهان نیز از افزایش نرخ برنج ایرانی خبر داد و گفت: قیمت برنج خارجی نسبت به سال‌های گذشته حدود ۳ برابر افزایش داشته است و دیگر با نرخ نیمایی فروخته نمی‌شود، با توجه با افزایش هزینه‌های کشت، نرخ برنج ایرانی هم گران‌تر شده است از طرفی دولت هیچ قیمت مصوبی برای برنج تعیین نکرده است و قیمت ثابتی ندارد.
وی با اشاره به ادامه ممنوعیت واردات برنج، توضیح داد: یکی از علت‌های گرانی برنج، افزایش قیمت لوازم اولیه کشت و کارگران است البته به دلیل واردات فراوان این کالا و ذخیره سازی آن خوشبختانه با کمبود این محصول رو به رو نیستیم.
خیز چراغ خاموش نرخ شیر 
محمدعلی شفیع زادگان اصفهانی؛ رئیس اتحادیه لبنیات ساز و لبنیات فروش اصفهان نیز از رشد قیمت شیر خام در اصفهان از ۴۷۰۰ تومان به هر کیلوگرم ۶۴۰۰ تومان خبر داد و گفت: افزایش نرخ شیر به دلیل کمبود علوفه و نرخ تعیین شده از سوی دامداران بوده است.
همچنین اصغر پورباطنی؛ رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت قرمز در اصفهان با اشاره به کشتار دام های مولد، ماده و … به دلیل نبود آذوقه توسط دامداران، پیش بینی کرد: در آینده گوشت قرمز با بحران و افزایش قیمت رو به رو شود.
به گفته وی، دامداران به دلیل نبود علوفه و خشکسالی ناچار به کشتار دام خود شده اند، اگرچه قیمت گوشت نسبت به یک ماه گذشته کمتر شده و به صورت جزئی حدود ۲ تا ۳ هزار تومان کاهش یافته و قیمت انواع گوشت گوسفند، به صورت شناور و بر اساس فاکتور بین ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار تومان فروخته می شود، همچنین قیمت گوشت گوسفند درجه ۲ بدون استخوان ۱۱۰ هزار تومان، گوشت گوساله بین ۱۵۵ تا ۱۶۰ هزار تومان، گوشت شتر نیز بین ۱۸۰ تا ۱۸۵ هزار تومان است.
صادرات و خشکسالی، دلیل گرانی میوه و سبزی
محمدصادق ریاحی؛ نایب رئیس اتحادیه میادین میوه و تره بار اصفهان نیز نوسانات نرخ ارز و دلار را موجب رونق صادرات محصولات کشاورزی برای کشاورز نسبت به عرضه داخلی دانست و گفت: افزایش قیمت کود و سم، بذر، دستمزد کارگران، هزینه بار و … موجب گرانی میوه و سبزی در بازار شده و چون بازار داخلی جوابگو نیست، باغدار تمایل به صادرات محصول خود دارد، بی آبی و خشکسالی نیز موجب افزایش قیمت میوه و سبزی در بازار شده است.
وی که معتقد است در بازار میوه و سبزی کمبود نداریم و تنها درگیر گرانی هستیم، ادامه داد: اگر تقاضا مردم برای خرید میوه و سبزیجات مانند گذشته بود، به نوعی با قحطی رو به رو بودیم، اما با توجه به قیمت بالای محصولات کشاورزی مردم قدرت خرید ندارند.
نبض بازار در دست دلالان
از سوی دیگر مهدی طغیانی؛ نماینده مردم اصفهان و ورزنه در مجلس شورای اسلامی و عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان درباره نابسامانی های بازار کالاهای اساسی به عصر اصفهان گفت: دولت نهاده های اولیه برای تولید کالاهای اساسی را مانند سالهای گذشته با ارز 4 هزار و 200 تومانی خریداری و وارد کرده است بنابراین از این نظر بهانه ای برای افزایش قیمت ها وجود ندارد اما نکته اینجاست که وقتی بخش قابل توجهی از منابع مالی کشور برای واردات نهاده های تولی با ارز ارزان قیمت می شوند، بازار جذابی برای دلالان و واسطه ها فراهم می شود.
وی ورود افرادی که تولیدکننده محصولات غذایی نیستند همچنین نبود صرفه اقتصادی برای تولید را دلیل اصلی هدر رفت منابع مالی دانست که برای خرید و واردات نهاده های تولید، هزینه شده اند و ادامه داد: بخشی از این ارز دولتی و حمایت شده در اختیار دلالان قرار گرفته و برخی تولیدکنندگان نیز از مابه التفاوت قیمت نهاده هایی که با ارز دولتی دریافت کرده اند با نرخ های بازار آزاد بهره برداری کرده اند تا به سودهای بدون زحمت برسند.
طغیانی ریشه آشفتگی های بازار کالاهای اساسی را در شیوه نادرست حمایت از تولید داخل بیان کرد و گفت: در چنین شرایطی به سراغ دولت می آییم و انتظار داریم که با نظارت خود، نظام عرضه و توزیع را به تعادل نسبی برساند در حالی که وقتی بازار دچار اشکال می شود، دولت با نظام بروکراسی پیچده خود از عهده تنظیم بازار بر نخواهد آمد.
یارانه را به مصرف کننده نهایی بدهیم
نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی، عریض و طویل بودن بازار کالاهای اساسی را مانع اصلی نظارت دولت بر این نظام عرضه و تقاضا دانست و ادامه داد: گستردگی بازار بیشتر از آن است که بتوانیم از دولت انتظار داشته باشیم آنرا مدیریت و کنترل کند، نتیجه این است که سرمایه هنگفتی از منابع ارزی برای تامین مواد غذایی هزینه شده اما هیچ عایدی برای مردم نداشته است.
وی بهترین راهکار برای بازگشت آرامش به بازار را پرداخت یارانه های کنونی تولید به مصرف کننده بیان کرد و گفت: با این کار هم از جولان دلالان در زنجیره تولید و تامین نهاده های دامی جلوگیری می شود و هم مصرف کنندگان می توانند به اندازه نیاز خود از یارانه حمایتی بهره مند شوند.

206

کد خبر: 28643

نویسنده: ناهید شفیعی

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها:

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0