15 فروردین 1399 - 1:00 ب.ظ

آرامگاه فردوسی

در آرامگاه فردوسی ، پیکر شاعر نامی سرزمین ایران و سراینده ی شاهنامه قرار دارد که کارشناسان و بزرگان شعر و ادب فارسی، حکیم ابوالقاسم فردوسی طوسی را بزرگ‌ترین سرایندهٔ پارسی‌گو می دانند.

به گزارش پایگاه خبری عصر اصفهان، میراث شاهنامه فردوسی، چه از لحاظ روایات کهن ملی و چه از حیث نگهبانی از زبان فارسی دری، بی نظیرترین و گرانمایه ترین متن تاریخ زبان فارسی است که بزرگان شاهنامه فردوسی را قرآن عجم نام نهاده‌اند.
آرامگاه این شاعر بزرگ سرزمین ایران در شهر توس استان خراسان رضوی واقع است. در ادامه قصد داریم شما را با بنا و آرامگاه منحصر به فرد فردوسی بزرگ آشنا سازیم.

فردوسی چه کسی بود؟
حکیم ابوالقاسم فردوسی طوسی، شاعر نامی ایران و سراینده ی شاهنامه است که در اوایل قرن چهارم هجری به سال ۳۱۹ خورشیدی در روستای پاژ از توابع توس خراسان بزرگ چشم به این جهان گشود و پس از خلق میراث گرانبهای خود شاهنامه، در اواخر قرن چهارم هجری به سال ۳۹۷ خورشیدی در سن ۷۸ سالگی چشم از این جهان فانی فرو بست.
فردوسی بزرگ به گفته و نظر بزرگان شعر و ادب فارسی، بزرگترین سراینده ی پارسی‌گو زمان میدانند که در مدت زمان عمر پر برکت خود، یک اثر بی مثال همچون شاهنامه خلق کند که نام او را تا ابد جاویدان سازد.
حکیم ابوالقاسم فردوسی دارای القاب دیگری نیز میباشد که از آن جمله میتوان به القابی همچون حکیم سخن، حکیم طوس و استاد سخن اشاره نمود که در سراسر این هستی، زبانزد خاص و عام است.
حکیم فردوسی توانست با سرودن شاهنامه، در زمانی که زبان دانش و ادبیات در ایران زبان عربی بود، به فرهنگ پارسی جانی دوباره دهد و همه ی ما ایرانیان جاودانگی زبان فارسی را تا به امروز مدیون تلاش های این مرد بزرگ هستیم.
در کتاب شاهنامه که توسط حکیم ابوالقاسم فردوسی سروده شده است، نزدیک به ۶۰۰۰۰ بیت وجود دارد که از آن به عنوان یکی از بزرگ ترین و برجسته ترین سروده های حماسه ای جهان نام برده می شود که این کتاب بی نظیر حاصل و نتیجه ی سی سال رنج و تلاش حکیم سخن فردوسی است.
در شاهکار شاهنامه، اسطوره‌ها، افسانه ها و تاریخ ایران از آغاز تا حمله اعراب به سرزمین پهناور ایران در سده ی هفتم و در چهار دوره پادشاهی پیشدادیان، کیانیان، اشکانیان و ساسانیان به تصویر کشیده شده است و همچنین در شاهنامه سه بخش اسطوره‌ای (از روزگار کیومرث تا پادشاهی فریدون)، پهلوانی (از خیزش کاوه آهنگر تا مرگ رستم) و تاریخی (از پادشاهی بهمن و پیدایش اسکندر تا گشایش ایران به دست اعراب) نیز در بر دارد.

آرامگاه فردوسی کجاست؟
آرامگاه این شاعر حماسی ایران زمین، در میان باغی دلنشین و زیبا در فاصله حدوداً ۲۰ کیلومتری شمال شهر مشهد مقدس واقع شده است. در ساخت آرامگاه حکیم فردوسی و موزه طوس، از شیوه معماری هخامنشی به ویژه آرامگاه کوروش بزرگ الهام و الگوبرداری شده است که این بنا به فرمان انجمن آثار ملی در سال ۱۳۴۳ شمسی آغاز و با نظارت مهندس هوشنگ سیحون در سال ۱۳۴۷ شمسی به پایان رسید.
نمای بیرونی آرامگاه فردوسی شامل عناصر تزئینی دوره هخامنشیان به خصوص ستونها و سرستونها است و اشعاری که بر ضلع های چهارگانه آرامگاه نگاشته شده از حکیم سخن فردوسی و معرف اندیشه و شخصیت آن مرد بزرگ می‌ باشد.
بخش فوقانی آرامگاه توس به صورت تهی ساخته شده است و فضای داخلی آن علاوه بر الهام گرفتن از معماری دوره اشکانیان، شامل ۲۰ ستون مرمری در پائین و ۸ ستون در بخش فوقانی است.
در بخش هایی از آرامگاه فردوسی نیز دیوار نگاره‌هایی از فریدون صدیقی نصب گردیده که در آن برخی روایات و صحنه های شاهنامه به نمایش گذاشته شده است.
آرامگاه فردوسی مشهد دارای ۹۰۰ متر سطح زیربنا میباشد که در ساخت آن از مصالحی همچون بتون و سنگ و کاشی استفاده شده است. سقف داخلی بنا نیز با کاشی‌کاری معرق و الهام گرفته شده از عناصر تزیینی دوره هخامنشیان و عصر فردوسی روکاری شده است. دیوارهای بنای آرامگاه تماماً با سنگ هایی که از منطقه توس استخراج گردیده، نماساز شده است.
امروزه این باغ و آرامگاه باشکوه حدوداً مساحتی بالغ بر ۶ هکتار دارد که در آن یک موزه که به نام موزه توس شهرت دارد و یک کتابخانه نیز ساخته شده است. آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی طوسی سالانه بیش از یک میلیون گردشگر و شیفته شعر و ادب فارسی را پذیرا میباشد.
در این مکان تاریخی، شاعران نامدار دیگری از عصر معاصر نیز به خاک سپرده شده اند که از آن جمله میتوان به شعرای همچون عماد خراسانی، احمد گلچین معانی، احمد کمال پور، محمد قهرمان و عشرت قهرمان و مهدی اخوان ثالث اشاره نمود.
در تقویم ملی ایران، روز ۲۵ اردیبهشت ماه را سالروز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی نامگذاری شده است و در این روز به پاس خدمات ارزنده و گرانمایه این مرد بزرگ، مراسمی در این آرامگاه برگزار می شود.

کد 300

کد خبر: 29794

منبع: وب سایت به پین

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0