ماجرای ترس از فرزند آوری در یک سریال تلویزیونی

مروری بر نخستین محصول تولید سریالی خانه تولیدات جوان در قالب یک سریال تلویزیونی به نام «تازه وارد» که با حضور ۸کارگردان جوان در ۱۱ اپیزود آماده پخش شده است.

خانه تولیدات جوان فعالیت خود را از سال۹۷ شروع کرده، در این خانه مسیر استعدادیابی و رشد کارگردانان درنظر گرفته شده است. رسالت این گروه در خانه تولیدات جوان، پرورش استعدادها در حوزه‌های تله‌فیلم، سریال‌سازی، نماهنگ و تیزر است. تازه‌ترین محصول این خانه نگارش سریال و تولید آن در ۱۱اپیزود به نام «تازه‌وارد» است. سریالی که بعد از «حکم رشد» در شبکه ۳ روی آنتن می‌رود.

این سریال ۸کارگردان دارد که ۳ کارگردان هرکدام ۲ اپیزود کارگردانی کردند و ۲ کارگردان دیگر هم هر کدام یک اپیزود را کارگردانی کرده‌اند. شروع نگارش فیلمنامه با گروه نویسندگان ترمه بوده که ابتدا قرار بود محسن دریالعل تهیه‌کنندگی آن را بر عهده داشته باشد، اما به‌دلیل مشغله‌هایی که در اوج دارد از تهیه کنندگی سریال کنار رفت. در ادامه هر کدام از اپیزودها تغییراتی داشت و با این تغییرات و بازنویسی فیلمنامه، کار پیش رفت و در نهایت «تازه‌وارد» قرار است روی آنتن برود.

این سریال درباره فرزندآوری است و در هر کدام از اپیزودها داستان‌هایی درباره مشکلات و نکات فرزندآوری بیان می‌شود. موضوعی که به‌طور حتم با توجه به خطوط قرمز سازمان و تولیداتش، سختی‌هایی در آن وجود داشته و دارد.

نسل جدید فیلمسازان متعهد

به‌گفته سازندگان این سریال که ریشه در خانه تولیدات جوان دارند، مهم‌ترین نکته سریال «تازه‌وارد» کیفیت کار نیست، بلکه مسئله اول درباره موضوع فرزندآوری است و مسئله دوم هم تربیت نسل جدید از فیلمسازان برای سازمان است. حالا با توجه به اینکه خانه تولیدات جوان تلاش دارد نسل جدید و مستعدی از کارگردانان را به رسانه ملی معرفی کند، باید دید که نتیجه همکاری و تولید سریال «تازه‌وارد» چه نتایجی را به‌دنبال خواهد داشت. با توجه به پروسه تولید این سریال و پایان تولیدش، شبکه ۳ با حضور محسن برمهانی، معاون جوان و جدید سیما مراسم رونمایی برایش برگزار کرد.

«تازه‌وارد» رونمایی از نخستین محصول مشترک دو مجموعه باشگاه فیلم سوره و خانه تولیدات جوان صدا و سیما بود که هدفش بیشتر تربیت و توانمندسازی نیروهای متخصص است. علی فروغی، مدیر شبکه ۳ که با آمدن پیمان جبلی به سازمان از مدیرانی بود که تغییر نکرد، درباره سریال توضیح داد: «ویژگی اول بحث جمعیت است که رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید داشته‌اند و اینجا بچه‌ها روی موضوع جمعیت کار نمایشی کرده‌اند.

نکته دوم این است که «تازه‌وارد» یک کار درون جبهه‌ای است یعنی دو مجموعه جبهه فرهنگی انقلاب کنار هم بودند.» وی از ویژگی سوم هم گفت و یادآور شد: «در این مجموعه ۱۱قسمتی اپیزودیک ما تجربه ۸ برادری داریم که برای نخستین بار است کار نمایشی در این حجم دارند. هر یک، قطعه مستقلی در چارچوب و فضای حرفه‌ای و زمان تولید هستند. چارچوب‌های فنی کار از همه جهات با چارچوب‌های رسمی و حرفه‌ای سازمان انجام شده است.»

۱۵۰لوکیشن و ۳۵بازیگر

تهیه‌کننده سریال «تازه‌وارد»  محمدجواد موحد است. وی درباره این سریال می‌گوید: «این کاری است که من تجربه‌ای ۸ ساله در باشگاه فیلم سوره برایش دارم و زمانی که این مجموعه تاسیس شد شعارش این بود که ساخت آدم‌ها از فیلم‌ها مهم‌تر است.» وی تصریح می‌کند: «در این مجموعه ۸ کارگردان وارد کار شدند که کارگردان اولی بودند اما ۱۲نفر توانمند شدند. ادعا می‌کنیم مسیری را شروع کردیم که بسیار مهم است. من اساسا کارم در حوزه تربیت نیرو در فیلمسازی است و می‌دانم خیلی کار سختی است.

متن این اثر در مجموعه اوج نگارش شد که یک مجموعه ۱۰ فیلمنامه‌ای به ما دادند. برای سریال به اندازه یک پروژه ۳۰ قسمتی زحمت کشیده شد که هر قسمت جداست و گویی ۱۱تله فیلم ساختیم. ما در این سریال قریب به ۱۵۰ لوکیشن داشتیم یعنی هر قسمت حدود ۱۲ تا ۱۵سریال بود. در این ۱۱ اپیزود حدود ۳۵بازیگر اصلی داشتیم که خودتان می‌دانید حضور بازیگران در تلویزیون مخصوصا سریال اپیزودیک چقدر سخت است.»

روایت‌های کارگردانان سریال ۱۱اپیزودی

حسن حبیب‌زاده یکی از کارگردانانی است که‌ در این سریال اپیزودی را کارگردانی می‌کند. وی به قدرت تهیه‌کنندگان اشاره می‌کند و می‌گوید: «اگر تلویزیون می‌خواهد تهیه‌کننده‌های دیگری هم وارد کار شوند باید بحث مالی را جدی بگیرد. تهیه‌کننده‌هایی که شرایط مالی ندارند اما شرایط تهیه کنندگی را دارند اینها در شرایط مالی آنتن خرد خواهند شد.»

سجاد معارفی دیگر کارگردان این مجموعه نیز می‌گوید: «ما برای ساخت یک تیزر خیلی سختی کشیدیم و حتی به نهادهای انقلابی رفتیم که کارمان را راه انداختند. الان در باشگاه فیلم سوره این پتانسیل بالقوه به فعلیت رسید و حالا اگر این خروجی را قدر ندانند به هدر خواهد رفت. بچه‌ها اینجا به‌خاطر اعتقاداتشان در حوزه سینما و تلویزیون قید خیلی سبک زندگی‌ها را زدند. این بچه‌ها اگر حمایت نشوند ریزش می‌کنند. برای ادامه این مسیر توصیه‌ام این است که از خود فیلمنامه تا انتهای کار با باشگاه فیلم سوره پیش روند.»

میلاد محمدی دیگر کارگردان این سریال  عنوان می‌کند: «تلویزیون به دلایل مختلف ارتباطش را با بخشی از هنرمندان از دست داده که بخشی احتمالا مالی و اقتصادی است برخی هم زاویه دارند و به دلایلی مختلف مثل سوگیری‌های سیاسی و اجتماعی پس می‌زنند و تلویزیون برای ارتباط با اینها باید فکری کند. احتمال اینکه شعارزدگی و مضمون‌زدگی در کارمان پیدا شود وجود دارد و اینکه نتوانیم قصه جذاب بگوییم. خواهشم این است که این موضوع خیلی مورد توجه قرار بگیرد که هم باید کار خوب بسازیم هم در کنارش حرفمان را بزنیم.»

رضا محبی دیگر کارگردان این مجموعه با بیان این مطلب که خانه تولیدات جوان و باشگاه فیلم سوره دو سرمایه بزرگ هستند یادآور می‌شود: «بحران تهدید نسلی بحران حاکمیتی نیست بلکه بحران ملی است. فکر می‌کنم در مقام رسانه ملی اگر فضا را به سمتی ببریم که نگرشی در سبک زندگی برای مردم ایجاد شود خیلی مؤثرتر است. تولید نمایشی یکی از بهترین و جذاب‌ترین مدیوم‌هاست. اگر قرار بود سرمایه‌ای ایجاد شود باید پیش از اینها ایجاد می‌شد و حالا خوب است که از این سرمایه‌ها حمایت شود.»‌

کد خبر: 116715

بازدید: 79 بازدید

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0