21 مرداد 1400 - 11:10 ق.ظ

اجرایی شدن نظام هوشمند توزیع کالا با زیرساخت های شرکت ملی پست

مدیرعامل شرکت ملی پست در برنامه زنده " صبح بخیر ایران" به تشریح چگونگی توزیع مرغ توسط ستاد تنظیم بازار و رصد هوشمند مسیرها و مقاصد توزیع توسط ظرفیت فنی شبکه پستی کشور پرداخت.

رمضانعلی سبحانی فر، مدیرعامل شرکت ملی پست با بیان اینکه پایگاه داده “جی نف” در شرکت ملی پست به عنوان یک مرجع در کدگذاری اماکن تجاری، اداری، مسکونی و … می تواند بسیاری از اطلاعات مکانی را در اختیار دستگاه های دولتی قرار دهد گفت: «براین اساس در طرح توزیع کالاها می توان از طریق کدهای مکانی و بارکد تهیه شده برای کالاها تمام اقلام توزیعی را از مبدا تا مقصد رهگیری کرد. لذا در این فرآیند امکان تقلب و کلاهبرداری در مسیر توزیع به حداقل می رسد.»
کالاها دارای کدشناسه تجاری هستند
مدیرعامل شرکت ملی پست با تاکیدبر اینکه شرکت ملی پست به لحاظ قانونی، نشانی و لوکیشن دقیق هر مکان را مبتنی بر نقشه های سازمان نقشه برداری کشور، شهرداری ها و بنیاد مسکن در شهرها و روستاها بر اساس نقشه های تفصیلی تمامی املاک از جمله تجاری، مسکونی و اداری در اختیار دارد، بیان کرد:« این اماکن براساس ساختار کدپستی ، ژئوکد، طبقه بندی و شناسنامه دار می شوند.»
سبحانی فر ادامه داد: «در کشورمان محور اصلی بر اساس کدهای مکانی تعریف شده است. همانطور که هر فرد دارای کد شناسه منحصربه فردی به نام کدملی است برای انجام هر فرایندی باید تائیدیه مکانی داشته باشیم از این رو کالاها نیز دارای کد شناسه تجاری هستند که با این توصیف حلقه مفقودی که باید برای جابجایی کالا استفاده می شد شناسایی می شود.»
رصد لحظه ای بر اساس کدهای مکانی
معاون وزیر ارتباطات اضافه کرد : « بر همین اساس حسب مذاکره با وزارت صمت و بر اساس تصمیمات انجام شده، شرکت پست با بهره گیری از شبکه مویرگی خود از طریق شناسه کالا یا شناسه تجاری به رصد لحظه به لحظه کالا از مبدا تا مقصد خواهد پرداخت تا از انباشت، احتکار، قاچاق و دلالی کالا جلوگیری شود.»
مشخص شدن کشتارگاه ها و فروشگاه های غیر واقعی
رئیس هیئت مدیره شرکت ملی پست اذعان داشت : «در این طرح آدرس مبدا و مقصد به پست اعلام می گردد و ما بر اساس آدرس مقاصد با کدگذاری و تائیدیه آدرس ها راستی آزمایی خواهیم کرد.»
او اضافه کرد : «تاکنون تعداد 228 آدرس به پست اعلام گردید که 60درصد آنها پس از راستی آزمایی و تائیدیه مکانی مورد تائید و در 40درصد یا آدرس انحرافی بود و یا وجود خارجی نداشت که در این خصوص گفتنی است تعداد 11 کشتارگاه اصلا وجود خارجی نداشتند و تا کنون هیچ دستگاهی امکان رصد آنها را نداشته است. »
تولید بارکد بر اساس مختصات جغرافیایی
سبحانی فر در خصوص شیوه کار در این طرح اعلام کرد : «شرکت ملی پست از کشتارگاه ورود می کند که چه مقدار تولید کننده، حمل کننده و توزیع کننده به صورت عمده فروشی یا خرده فروشی وجوددارد. پس از مشخص شدن مکانهای دقیق و اطلاعاتی نظیر وزن ارسال برای هرواحد صنفی بارکدهای اختصاصی برای هرمکان بر اساس مختصات جغرافیایی تولید و پس از تهیه رسید بارکد و ثبت در سامانه های پست به سامانه جامع تجارت اطلاعات انتقال داده می شود. »
وی افزود : «رسید بارکد از زمان خروج ا زکشتارگاه به کامیونهای حمل وبه مقاصد و فروشگاههای اصلی ارائه و تا زمان تحویل و مقدار تحویلی کاملا رصد خواهد شد. »
رصد بر اساس سامانه های نرم افزاری شرکت ملی پست
مدیرعامل شرکت ملی پست با اشاره به اینکه در گذشته دستگاه های نظارتی ابزار رصد نداشتند ولی امروز با زیرساخت های پست این امر کاملا قابل رصد و اجرایی شدن است اضافه کرد : «ما هیچگونه دخالتی در حمل نداریم ، نظارت ما کاملا هوشمند است با نصب سیستم و تولید بارکد که بر اساس مختصات جغرافیایی و امضای دیجیتال انجام و همه چیز کاملا شفاف است .»
وی اضافه کرد : «این سامانه اختصاصی هفته آینده برای توزیع مرغ از قم شروع به کار خواهد کرد و ظرف یک هفته بعد در سراسر کشور اجرایی خواهد شد.»
معاون وزیر ارتباطات در پایان با تاکید مجدد بر اینکه شرکت ملی پست صرفا کار پایش را برعهده دارد گفت: «با اجرایی شدن طرح پایش هوشمند در سامانه نرم افزاری مربوطه، امکان تخلف وجود ندارد، ولی در صورت مشخص شدن هرگونه تخلف، دستگاه های نظارتی ورود خواهند کرد و پرسنل و ناوگان حمل و نقل پست هیچگونه دخالتی در این موضوع ندارند .»

کد خبر: 28644

بازدید: 97 بازدید

منبع: روابط عمومی شرکت ملی پست

برچسب ها: , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0